Red Hat? Dávno už neplatí, že to jen výhradně výrobce RHEL
(nejde o Schwarzeneggerovo Rudé peklo, ale o Red Hat Enterprise Linux). „Profilujeme se jako firma dodávající enterprise software na bázi open-source vývoje. V technologiích vidíme jako stěžejní kontejnery, cloud (privátní i hybridní), nástroje správy a automatizace IT infrastruktury. Jsme otevřenou firmou v pravém smyslu slova – naše technologie podporují SAP HANA, spolupracujeme se všemi hlavními hráči ve veřejných cloudech, včetně Microsoftu,“ říká Iveta Babulenková, Country Sales Manager CZ/SK, Red Hat.
Co vidíte v Red Hatu stěžejní pro tento rok 2018?
Hlavním tématem tohoto roku jsou, a určitě budou i v následujícím roce, kontejnery a hybridní cloud – pro nás tedy naše kontejnerová platforma Red Hat Openshift Container Platform (RHEL). Samozřejmě stále jsme linuxovou firmou a RHEL podporujeme a rozvíjíme – i pro využití pro SAP HANA. Také poskytujeme nástroje pro automatizaci a správu v oblasti infrastruktury a aplikací. Nicméně se mnohem více stáváme komplexním partnerem pro digitální a IT transformaci, čemuž napomáhá i fakt, že open-source je obecně již akceptovaný a my jsme lídrem v této oblasti.
Nástroje správy Red Hat jsou použitelné i v heterogenním prostředí?
Ano, jsou.
Proč si myslíte, že je komerční distribuce Linuxu vhodnější než bezplatná, a pro jaký druh firemních zákazníků?
Mezi hlavní výhody komerční distribuce bych zařadila bezpečnost a technickou podporu. Oproti komunitní verzi je v případě té komerční jistá míra zodpovědnosti dodavatele, o produkt se stará celý jeho životní cyklus, včetně podpory, předvídatelných a pravidelných updatů a patchů. Rozdíl je i v dlouhodobé podpoře jednotlivých verzí a certifikacích na kompatibilitu s hardwarem a technologiemi třetích stran. Všechny tyto aspekty jsou klíčové zejména pro podnikové zákazníky.
Jaké jsou hlavní výhody komerční distribuce Linuxu, zejména Red Hatu?
Zákazníkům poskytujeme především vysokou spolehlivost a hodnotu. Red Hat existuje na trhu už dvacet pět let a dlouhodobě zaujímá vedoucí postavení v oblasti podporovaných linuxových distribucí. Jsme stabilní firma, která se po celou dobu své působnosti zaměřuje na velké strategické zákazníky, takže s velkými organizacemi a jejich prostředími máme rozsáhlé zkušenosti. Vedle toho jsou také technologické důvody, proč volit Red Hat. RHEL a všechny naše další technologie mají naprosto předvídatelný životní cyklus, podporu, zajištěné HW i SW certifikace atd. Zákazníkům tedy dodáváme výhody softwarového vývoje na bázi open source a zároveň jistotu, že naše technologie fungovat skutečně budou, a že se mají na koho obrátit.
Jaká je typická časová odezva Red Hatu na kritickou chybu, ve srovnání s bezplatnou distribucí open source?
Pokud se podíváte na náš model předplatného (subscriptions), poskytujeme podporu Standard nebo Premium, tj. v režimu 8×5 v pracovních dnech nebo 24×7. Jako příklad můžeme uvést nedávné problémy s procesory, Meltdown a Spectre, na které jsme zareagovali téměř okamžitě a například i firmy jako IBM použily naše řešení a doporučovaly jej svým zákazníkům předtím, než našly nějaký svůj vlastní způsob a řešení.
Proč by si měl zákazník zvolit zrovna Red Hat, a ne nějaký jiný komerční placený produkt, ať už jde o Linux, Windows Server nebo některý firemní Unix?
Pokud se bavíme o oblasti operačních systémů, pak je v mnohých analýzách a statistikách prokázáno, že Linux je zásadní pro rozvoj cloudových technologií a je spolehlivý. V oblasti opensourcových technologií jsme lídrem. Poslední čtyři roky se Red Hat snaží být co nejvíce neutrální a neomezovat zákazníka k využívání třeba jen určité sady technologií. Už před dvěma lety jsme začali spolupracovat s Microsoftem a podporujeme jejich technologie včetně Azure, a dokonce SQL Server apod. Jsme opravdu široce zaměřeni a racionálně přistupujeme k podstatě věci tak, aby se všechny technologie daly co nejlépe využít k tomu, co v IT prostředí převládne. Jsme přesvědčeni, že to bude hybridní prostředí – a za nás zejména otevřené hybridní prostředí.