Tedy, spolehl se na výzkum a vývoj v brněnském centru R&D, které je s 1 500 lidmi celosvětově největším technologickým centrem Red Hatu a kde jsou zastoupeny všechny profese, spolupracuje s FEL ČVUT v Praze, FIT VUT v Brně. Jaký software zde vyvíjí, kdo jsou jeho zákazníci, jaké problémy řeší, i na to jsme se ptali Davida Bečvaříka, Country Managera Red Hat Česká republika a Slovensko.
Red Hat se chlubí tím, že podporuje linuxovou komunitu. Jak ji konkrétně podporuje v České republice?
Red Hat je jako firma stále velmi aktivní napříč nejen linuxovými komunitami, a to jak v České republice, tak v zahraničí. U nás spolupracujeme s komunitami kolem konferencí zaměřených na Linux a otevřené technologie, ať už s těmi velkými jako Linux Days a OpenAlt, tak i s organizátory různých meetupů a menšími skupinami. Zmínit zde musíme samozřejmě i DevConf, který sami pořádáme a který je jednou z největších komunitních událostí u nás.
Spolupráce probíhá nejen na úrovni sponzoringu, ale i přímým zapojením našich zaměstnanců do samotné organizace, a především vedením přednášek a workshopů. Nesmíme zapomínat ani na stovky open source projektů, do kterých Red Hat přispívá a které vyvíjí. Obecně myslím, že firmy jako Red Hat jsou důvodem, proč je Linux a otevřený software tak úspěšný. Naši zaměstnanci v těchto projektech odvádí nejen práci v podobě samotného vývoje a přidáváních nových features, ale přispívají i prací kolem zkvalitňování dokumentace, testování a oprav chyb a jejich backportingu, na které by jinak komunitní projekty neměli dostatek zdrojů.
Probíhá v České republice spolupráce také s akademickým sektorem? Pokud ano, jak?
Spolupráce s akademickým sektorem je pro Red Hat velmi významná i u nás. Český Red Hat je zapojen do řady projektů ve spolupráci s vysokými školami, od participace na jednotlivých studijních oborech a konkrétních předmětech formou přednášek našich expertů, přes zapojení do jednotlivých výzkumných projektů, až po pomoc s vedením studentských prací a podobně. Konkrétně můžeme uvést námi podporované laboratoře open source na pražské FEL ČVUT a brněnské FIT VUT, kde Red Hat studentům technických oborů umožňuje připravovat se tak, aby ještě před svým příchodem do praxe získali zkušenosti s open source komunitami a open source vývojem.
Dalším příkladem je spolupráce s Masarykovou univerzitou, kde se již 14. rokem zaměřujeme na výchovu špičkových softwarových inženýrů. Stejně jako v případě FEL ČVUT a FIT VUT nabízíme studentům inženýrských oborů příležitost získat praktické zkušenosti z živých produkčních prostředí.
V Red Hatu máme silný intership program, který umožňuje zapojit vysokoškolské studenty formou stáží do jednotlivých reálných projektů a vývoje produktů, které běží v brněnském R&D centru.
Jaká je pozice Red Hat v mateřské skupině s IBM? Změnila se nějak strategie a vize?
Red Hat je stále nezávislou společností. Obchodní cíle a strategie firem jsou oddělené, ale samozřejmě úzká spolupráce probíhá jak na technologické, tak obchodní úrovni. Máme zde skutečně rovnocennou spolupráci, například s IBM Research, kde pracují špičkoví odborníci, či spolupráce u zákazníků, kteří kontejnerizují své legacy aplikace a historicky využívají IBM software. Red Hat si zachoval i ekosystém svých partnerů, který dále rozšiřujeme nezávisle na IBM.
Jak velkou pobočku má Red Hat v České republice, na co se u nás primárně zaměřuje a koho zaměstnává?
Český Red Hat má už přes 1 500 lidí, ale počet zaměstnanců se dynamicky zvyšuje. Primárně sídlí v brněnském centru R&D, které je celosvětově největším technologickým centrem Red Hatu a kde jsou zastoupeny všechny profese počínaje oblastí vývoje softwaru, přes quality assurance až po lidské zdroje a další podpůrné týmy. Obchodní tým pak kompletně sídlí v Praze na Národní třídě.
V Brně máme velmi silné týmy specializující se nejen na linuxové distribuce, ale například i na technologie Kubernetes či na middleware. Do Brna byla alokována také část produktového managementu. Celý životní cyklus některých produktů Red Hatu je tak kompletně řízen z Brna. Naší snahou je, aby Brno bylo nejen inženýrské centrum, ale opravdové technologické centrum, které určuje směr a budoucnost produktů Red Hat.
Kdo je typický zákazník Red Hatu?
Nedá se říci, že by Red Hat měl specifického zákazníka. Patří sem velké množství typů firem, od bankovních institucí, přes telco operátory, utility, e-commerce až po lokální poskytovatele služeb. Mezi významné zákazníky patří například Česká spořitelna a Fortuna, které vnímáme jako lídry v oblasti kontejnerizace a modernizace aplikací z pohledu Red Hat OpenShift.
V čem spočívá hlavní byznys Red Hat u nás?
Red Hat zde má velmi podobné zaměření jako kdekoliv jinde ve světě. Našimi hlavními tématy jsou modernizace aplikací, kde se pomocí technologií jakými jsou OpenShift, Quarkus, Knative, Kafka atp. snažíme vytvářet platformy, v rámci kterých je snadné pro vývojové teamy vyvíjet nové aplikace a zároveň rychle modernizovat ty staré. Celou tuto oblast mimo jiné detailně pokrývá tzv. Red Hat Container Adoption Journey, která provádí naše zákazníky tématy kontejnerizace a modernizace aplikací formou consultingu a coachingu.
Dalším z našich klíčových témat je automatizace. Zde se pomocí technologie Ansible a naší metodiky Automation Adoption Journey snažíme pozvednout automatizaci na standard a propojit jednotlivá automatizační sila napříč organizací. Po úspěšné implementaci pak může IT celé organizace významně zvýšit efektivitu práce, zbavit se tzv. ticketů a zdlouhavých schvalovacích procesů, a přitom být plně ve shodě s regulačními požadavky.
Kterým směrem se z pohledu Red Hat ubírá technologický vývoj, jak na to Red Hat reaguje a co nabízí?
Tato otázka je dost složitá. Trendů vidíme hned několik. Od dlouhodobě přetrvávajícího odklonu od tradičního softwaru směrem k open source, přes narůstající komplexitu veřejného cloudu, až po příklon k mikroslužbám a aplikacím postaveným na serverless frameworcích. Red Hat se zaměřuje na všechny tyto problémy, jak už ve svých produktech, u kterých je zkrácen vývojový cyklus a jsou více modulární, tak i pomocí řady školení a konzultantů, kteří zákazníky učí, jak z těchto trendů získat co nejvíce pro své podnikání.
Jaké nové technologie či služby můžeme od Red Hatu v blízké budoucnosti očekávat?
Tady je asi těžké odpovědět stručně, protože portfolio Red Hatu je velmi obsáhlé. Dnes je možné na technologiích od Red Hatu vybudovat kompletně celý privátní cloud, včetně interních řešení SaaS. Obecně ale vidíme, že nejrychleji rozvíjející se produkt je Red Hat OpenShift, jenž přináší kromě jiného inovovaný pohled na virtualizaci, serverless a advance cluster management, a který umožňuje jednotnou správu aplikací nasazených v OpenShift clusterech skrze různé veřejné cloudy in on-premise prostředí. OpenShift se stal základním pilířem IT spousty společností a přináší každé tři měsíce velké množství novinek. Osobně bych určitě vyzdvihl podporu federace v Red Hat Service Mesh, která umožní mnohem snadněji service discovery, tedy snáze nalézt bez předchozího nastavení v sítích zařízení poskytující určitou službu, pro aplikace běžící najednou on premise a veřejném cloudu.
Jak se Red Hat staví ke cloudu a jeho velkým dodavatelům (MS, Amazon, Google), neomezuje to jeho byznys?
Právě naopak. V Red Hatu vnímáme public cloud jako příležitost. Obecně je situace na trhu taková, že čistě cloudové řešení chce méně než 5 % společností. I proto je řešení Red Hat primárně zaměřeno na hybridní cloud založený výhradně na otevřených technologiích (open source) a umožňuje našim zákazníkům bezpečně inovovat jak v prostředí cloudu, tak i on-premises bez strachu z uzamčení se v různých proprietárních řešení jak tradičních, tak i cloudových dodavatelů.
Před jakými největšími úkoly v současné době stojí firmy, které patří mezi zákazníky Red Hat? Jak jim je Red Hat pomáhá řešit?
Největší problémy a úkoly paradoxně nenaráží na technický ráz, ale na způsob práce. V době pandemie, nuceného přesunu na home office, tlaku na snižování nákladů, a také kvůli velkému tlaku na dodávaní nových produktů, je pozice IT oddělení u našich zákazníků složitá. Red Hat může být formou své interní otevřené kultury a distribuovaným týmům významnou inspirací jak tyto problémy zvládat. Je už standardem, že zákazníky zveme do brněnského centra Red Hatu a sdílíme s nimi know-how a ověřené postupy, jak jsme tyto problémy a úkoly řešili nebo řešíme.