Trh s tablety se meziročně propadl o 8,6 %, uvádějí předběžná data IDC pro 3. čtvrtletí letošního roku. Celosvětově to odpovídá 36,4 milionům prodaných kusů, zvýšit prodej dokázala pouze Huawei. První je dále Apple, druhý Samsung, třetí Amazon.
Pokles byl nejvýraznější v kategorii produktů s odnímatelnou klávesnicí; přitom zde na trh zamířily nové produkty/jejich verze, Microsoft Surface Pro, Apple iPad Pro, zařízení od Googlu i Samsungu. Z trhu „shora“ ukrajují konvertibilní notebooky/zařízení 2v1 (zde pak samozřejmě záleží i na to, jak se jednotlivé kategorie přesně definují).
Podle analytiků IDC začíná trh s tablety stále více připomínat tradiční počítačový trh, takže křivky růstu a poklesu se již víceméně kopírují (poznámka autora: na druhé straně, trh PC se částečně zotavuje). Klesají zde celkové počty prodaných kusů i marže, což vede k tomu, že řada především menších dodavatelů trh vyklízí a dochází ke koncentraci a růstu podílu cca 5 nejvýznamnějších značek. I mezi těmito 5 dodavateli však do marketingu a inovací investuje podle IDC v podstatě jen Apple a v menší míře Samsung.
Apple i přes pokles prodaných kusů (z 10,3 na 9,7 milionu) zvýšil svůj podíl na trhu (z 25,9 na 26,6 %). IPad Pro se ovšem prodával hůře, než se čekalo, výsledky byly ovlivněny také tím, že před rokem byl počet prodaných kusů naopak vysoký – tehdy poprvé dorazila na trh levnější verze iPadu. Samsung na druhém místě také zaznamenal meziroční pokles, i když firma dokázala prodat více tabletů s odnímatelnou klávesnicí. Podíl na trhu se snížil z 15 na 14,6 %. Firma je podle IDC pod velkým tlakem zejména v oblasti levnějších zařízení, kdy konkurence za srovnatelné ceny mnohdy nabízí produkty s lepšími technickými parametry.
Na třetím místě je Amazon, i zde však prodeje v absolutních číslech klesly; podíl Amazonu má přitom velmi sezónní charakter a výrazně kolísá mezi jednotlivými kvartály. Prodat meziročně více tabletů (o 7,1 %) dokázala pouze společnost Huawei, která expandovala v Evropě a Latinské Americe a celosvětově zvýšila svůj podíl ze 7,1 na 8,9 %. Na pátém místě je Lenovo s výrazným poklesem prodejů až o 25 %, a to se v loňských číslech navíc ještě nepočítal příspěvek Fujitsu, částečně koupené Lenovem v listopadu loňského roku za 269 milionů dolarů. IDC v této souvislosti ovšem dodává, že společnost Lenovo má nyní jako svou prioritu PC, kde je úspěšná, tabletům zřejmě přisuzuje už jen menší význam. (Poznámka: lze to brát i tak, že tablety se stávají jedinou kategorií spolu s PC a trh se v základu dělí na chytré telefony a všechno ostatní – viz výše. Snad jedině čtečka Kindle do toho rozdělení tak úplně nezapadá.)
Zdroj: IDC a další
Firma | 3Q18 prodaných kusů | 3Q18 podíl na trhu | 3Q17 prodaných kusů | 3Q17 podíl na trhu | Meziroční změna |
1. Apple | 9.7 | 26.6% | 10.3 | 25.9% | -6.1% |
2. Samsung | 5.3 | 14.6% | 6.0 | 15.0% | -11.4% |
3. Amazon | 4.4 | 12.0% | 4.4 | 11.0% | -0.4% |
4. Huawei | 3.2 | 8.9% | 3.0 | 7.6% | 7.1% |
5. Lenovo | 2.3 | 6.3% | 3.1 | 7.7% | -24.5% |
Ostatní | 11.5 | 31.6% | 13.1 | 32.9% | -12.1% |
Celkem | 36.4 | 100.0% | 39.9 | 100.0% | -8.6% |
Zdroj: IDC