Za poslední dva roky byly dodávky a ceny osobních počítačů silně ovlivněny pandemií koronaviru, a s ní spojenými lockdowny a home-officem v řadě profesí. Jaký vývoj poptávky, dodávek a cen za tyto dnes už komodity můžeme očekávat v nejbližším období?
Říká se, že generálové se připravují na válku, jaká už byla. Záměrně bylo zvoleno zájmeno jaká, protože každá další je kvalitativně jiná. Revoluční vývoj v nadcházejícím období sice asi nezažijeme, trh s osobními počítači se ale určitě někam posunul. Převládne setrvačnost, nebo se dá očekávat zařazení zpátečky a couvání zpátky do garáže, nějaký návrat do starých kolejí?
Co se tedy bude prodávat a za kolik?
Michael Mikluš, Lenovo: Nadále očekáváme zvýšený zájem zejména o mobilní zařízení jako jsou notebooky nebo tablety. Uživatelé požadují zařízení, která jim poskytnou podporu při jejich práci a zábavě – snadnou konektivitu, spolehlivost a vysokou úroveň zabezpečení.
Michaela Šimšajová, HP: Jsme přesvědčeni, že se v nejbližší době trend nezmění. Důraz bude kladen na flexibilitu a hybridní způsob práce, takže očekáváme pokračující velkou poptávku po noteboocích – především těch byznysových. S tím souvisí i kyberbezpečnost, která se pro naše zákazníky stává čím dál důležitější. Z tohoto důvodu společnost HP na trh nedávno uvedla integrované zabezpečení Wolf Security, zahrnující balíček bezpečnostních řešení.
Petr Zajíček, Dell: S koncem roku přichází obvyklá poptávka po spotřební elektronice. Zde se již dá říci, že platí, že každé dítě prakticky od první třídy už potřebuje svůj počítač. Takže počítače budou určitě na seznamu nejžádanějších dárků. Dále probíhá jak klasická obnova, tak stále i doplňování IT vybavení pro podporu hybridního způsobu práce. Firemní a statní sektor tak budou řešit dokončení plánovaných investic do IT pro letošní rok. I zde odporučujeme neodkládat tyto investice na poslední týdny roku.
Vojtěch Doležal, Huawei: Notebooky jako kategorie jednoznačně vedou a na tomto trendu se pravděpodobně výrazně nic nezmění. Dílčí změny, jako částečné přelití prodejů z notebooků do jiné kategorie, například stolních počítačů, budou jen balancováním trhu, který vykryje nějaký momentální nedostatek. Jinak řečeno, pokud bude některého segmentu notebooků napříč značkami málo, může se stát, že dotyčný koncový zákazník mající zájem o konkrétní konfiguraci notebooku se spokojí s odpovídající variantou stolního počítače, pokud ta jeho původně zamýšlená notebooková varianta k dostání nebude; může se týkat například kategorie gamingu.
Samy A. Khaleg, Fujitsu: Těžko předvídat, jak se bude vyvíjet situace s Covidem, zda očkování pomůže na tolik, aby nedošlo k dalším lockdownům atd. Můj osobní názor je, že pokud se začnou pomalu vracet lidi do práce, dojde ke stabilizaci poměru poptávky mezi počítačem a notebookem (počítač je pořád na poměr cena/výkon výrazně levnější pracovní nástroj), ale taky se může stát, že někde virus zmutuje, dosavadní očkování bude k ničemu a jsme opět na začátku – tedy dělat prognózy v této době je plus-mínus to samé, jako si vsadit do loterie a doufat, že trefím jackpot.
Nejbližší vývoj cen
Michael Mikluš, Lenovo: Očekáváme, že problémy s nedostatkem některých komponentů budou pokračovat i v následujícím období, což bude mít dopad na ceny.
Michaela Šimšajová, HP: Ceny a jejich vývoj společnost HP nekomentuje.
Petr Zajíček, Dell: Další výrazné navyšování cen samotné elektroniky již neočekáváme. Neznámou jsou ceny dopravy spojené s cenami energií, respektive otázka zní, o kolik se dále ještě zvýší cena ropy a plynu a jak se to promítne do cen dopravy. Dalším ovlivňujícím faktorem je, jak se dále bude pohybovat inflace u nás, výše úrokové sazby promítnutá do spotřebních úvěrů či zda nám pomůže posilující koruna.
Samy A. Khaleg, Fujitsu: Nedostatek čipů a jejich vyšší cena, rostoucí ceny jednotlivých komponent a dalších materiálů, pohonných hmot, potažmo dopravy – obávám se, že ceny porostou úměrně k těmto vstupním nákladům.
Vojtěch Doležal, Huawei: Obecně se výrazné zlevňování očekávat v blízké době nedá. Lokální cenové akce (Black Friday, vánoční sezóna, apod.) jsou samozřejmě obchodním nástrojem, na který významní výrobci a prodejci nezapomínají a chystají atraktivní nabídky vybraného zboží. Ač je v současné chvíli dostupnost komponent na lepší úrovni než v nedávné minulosti, k nadvýrobě – a s tím spojené možnosti/schopnosti zlevňování – pravděpodobně napříč trhem nedojde.