Prodej hardwaru as-a-service si vysloužil kritiku

Zdroj: Pixabay

Model prodeje hardwaru, kdy se platí za jeho používání, se netýká pouze nabídky cloudové infrastruktury. Stále více prodejců nabízí síťovou infrastrukturu či hardware jako službu také v režimu on-premise.

Mike Norris, výkonný ředitel největšího evropského resellera hardwaru, společnosti Computacenter, ale prohlásil na (pochopitelně „virtuální“) konferenci Canalys Forum 2020, že tyto nabídky vůbec nejsou pro podniky ale vůbec výhodné. Norris přímo dodal, že dodavatelé, ať už jde o HPE, Cisco, Dell, Nutanix, VMware, HP nebo Lenovo, by se měli mít na pozoru. Jakmile zákazníci budou mít možnost se podobným nabídkám vyhnout, udělají to. Naopak z hlediska dodavatelů je prý jednoznačně výhodnější prodávat raději službu (předplatné) než zboží (jednorázovou investici).

Podle Norrise jde o jednoduchý vztah mezi položkami Capex (investiční náklady) a Opex (provozní náklady). Provozní výsledky mají přitom mnohem těsnější vztah k ceně akcií firmy. Každý rozumný finanční ředitel nebo CEO proto v případě možnosti bude podporovat jednorázovou investici před pravidelnou platbou – bez ohledu na to, že prodejci, ať už cloudu nebo on-premise hardwaru jako služby, tvrdí opak. Nakonec proč by dodavatelé roztočili své marketingové stroje, aby zákazníci přestali hardware kupovat? Proč motivují maržemi/odměnami své vlastní prodejce, aby raději prodávali cloud, respektive předplatné, než hardware či softwarové licence? Protože se jim to tak vyplatí více – z čehož lze ale dovodit, že více v úhrnu zaplatí i zákazník.

Obvyklý argument zní, že firma by měla aktuálně dostupné peníze vkládat v maximální do vlastního podnikání. Má-li životaschopný model, právě zde existuje největší návratnost. Peníze jsou dnes ale levné a především velké podniky se v hotovosti často topí.

Taktéž na konferenci Canalys  se k tématu vyjádřil i Michael Guschlbauer, zástupce dalšího velkého evropského resellera, společnosti Bechtle. Ten nesouhlasil, podle jeh názoru jsou modely pronájmu/předplatného výhodné i pro zákazníky. Respektive byly by, jenže reálně dnes nabídky mají často různé háčky.

Víceprezident společnosti Lenovo Che-Min Tu připustil, že pronájem celkově zákazníka vyjde dráže, výhodou je ale podle něj větší pružnost a možnost nasadit řešení dříve. Zástupci firem HPE, Dell a Nuanix na konferenci Canalys Forum 2020 tvrdili, že o model předplatného mají zájem samotní zákazníci, nemusí je k tomu tlačit.

Steve Brazier z pořádající firmy Canalys dodal, že každopádně akcie firem, které přecházejí na model prodeje as-a-service, v posledních letech výrazně rostly (poznámka: což ale platí pro technologický sektor jako celek). Kapitálové trhy jsou podle něj tomu, co dělají dodavatelé, jednoznačně nakloněny. Na druhé straně ale ti prodejci, kteří zcela opustí nabídku běžného prodeje hardwaru, podle něj značně riskují.

Samozřejmě – speciální otázkou je, jak do těchto úvah zapadá situace vzniklá v důsledku pandemie. Jistě ovlivňuje (urychluje) migraci do cloudu, možná ale zvyšuje i ochotu firem pronajímat si on-premise hardware. IDC v této souvislosti předpovídá, že do roku 2024 bude přes 75 % infrastruktury v okrajových lokalitách a téměř polovina infrastruktury ve firemních datových centrech provozována částečně nebo plně v modelu as-a-service.

Zdroj: The Register a další

Exit mobile version