Společnost Veeam Software se rozhodla pro výzkum a vývoj (Research and Development) u nás. Na otázky, jak začínala samotná společnost Veeam a proč se rozhodla začít zrovna v České republice, kde se vidí v příštích letech a jaké novinky přinese v nejbližší době odpovídal Ratmir Timashev, spoluzakladatel a výkonný viceprezident společnosti.
Jak vypadá váš typický den?
Můj život se poslední týden (rozhovor byl natáčen 8. listopadu 2018) podstatně změnil. Plně se opět věnuji obchodu a marketingu. Posledních osmnáct měsíců jsem se zaměřoval spíše na strategii a měl i více času na sebe a na rodinu. Teď už zase musím řešit každodenní operativu, hodně také cestuji. Ráno vstanu okolo osmé, pak telefonuji. Naše firma je velmi rozsetá, většina lidí pracuje mimo centrálu a hodně jich má i home office. Také tým našeho managementu je velmi distribuovaný, někdo pracuje ve Švýcarsku nebo jinde v Evropě a ve Spojených státech. Telefonujeme si, používáme Skype, e-maily. Když mi vyjde čas, odpoledne si zasportuji, věnuji se dětem, večer před spaním se dívám na televizi.
Kolik hodin denně pracujete?
Deset, možná i více.
Kdy a jak jste nastartoval vaši kariéru?
Ještě před společností Veeam jsme měli s partnerem Andrejem Barnovem úspěšnou firmu Aelita Software. Původně jsem se věnoval vědě, což po rozpadu Sovětského svazu ztratilo smysl, i přesto, že to předtím to bylo velmi prestižní. Působil jsem na Moskevském institutu fyziky a technologie, který někteří označují za ruský MIT (pozn. red. Massachusetts Institute of Technology) a připravoval se na doktorát.
V roce 1992 jsem odcestoval studovat do univerzitního kampusu na Ohio State University ve Spojených státech, kde jsem získal doktorát v oboru fyzikální chemie. Spolu s partnerem Andrejem Baronovem jsme zde začali mimo jiné programovat pro tehdy nový operační systém Windows NT, který se stával v průmyslu oblíbeným. Dělali jsme programy pro správu bezpečnosti a konfigurací, monitoring, migraci, také něco pro Exchange Server. A už tehdy jsem se musel začít starat o marketing.
V roce 2004 jsme firmu prodali konkurentovi, firmě Quest Software, který zase v roce 2012 koupil Dell, aby jej zase později pustil. V Questu, kde jsme pracovali ještě rok, jsem působil na pozici generálního manažera pro Windows Enterprise Management ve Windows Business Unit; Quest měl ještě druhou divizi pro Oracle. V roce 2005 jsme si spolu s partnerem Andrejem Baronovem řekli, že VMware bude něčím jako příští Windows NT, velmi úspěšným produktem. Tak jsme začali dělat zálohovací programy a správu konfigurací. Backup pro VMware byl venku v roce 2012 a my jsme přidali ochranu dat pro VMware, a když už pro VMware, tak rovnou pro všechno, včetně cloudu.
Proč má Veeam sídlo ve Švýcarsku, v IT byznysu to není typické?
Veeam jsme nastartovali v roce 2006, partneři byli v Evropě, já jsem žil do roku 2005 čtrnáct let ve Spojených státech. Potřebovali jsme pro firmu dobré prostředí v Evropě, a ve Švýcarsku jsou přátelští, je zde dobrá infrastruktura, prostředí pro byznys i příznivé daňové podmínky. Já jsem se sice vrátil do Spojených států, partner Andrej Baronov však zakotvil ve Švýcarsku.
Proč otevíráte vývojové laboratoře v České republice?
V České republice jsou podmínky pro výzkum a vývoj dobré. Před pěti lety jsme se rozhlíželi po celé Evropě a Českou republiku jsme vyhodnotili jako nejlepší. Jsou zde příznivé daňové podmínky, máte zde hodně mladých lidí, kteří se v R&D dobře uplatní, jste ve středu Evropy, a lidé z ostatních zemí Evropy a bývalého Sovětského svazu nemají nic proti tomu zde pracovat, například do Polska nebo Rumunska by se jim už tolik nechtělo. Praha je pro talenty velmi atraktivní, ani platy zde nejsou přehnaně vysoké, na rozdíl od Švýcarska, které je v tomto ohledu opravdu velmi nákladná země. Cena, daně, přístup k talentům z celé Evropy, to jsou důvody, proč jsme se rozhodli pro Českou republiku a Prahu.
Který z trhů je pro Veeam největší? USA?
Nene, je to Evropa, která tvoří 50 procent našeho byznysu. Spojené státy a Kanada 40 procent, Asie zbylých 10 procent. Asie teď ale roste nejrychleji. Jsme globální, velmi mezinárodní společnost. Když se jedná o nějakou severoamerickou firmu, téměř vždy se předpokládá, že jeho management sídlí v Palo Altu. Například ve VMware je přímo vyžadováno, aby se tam jeho management přestěhoval. Výjimkou je snad jen EMC, která má sídlo v Bostonu.
My máme oproti tomu management všude po světě, je to dobré i z kulturního hlediska, mentality, ale i z pohledu časových pásem a práce se startupy, prodejním kanálem, dealery. Například evropské firmy mají z tohoto důvodu potíž oslovovat americký trh. My tento problém nemáme, můžeme proto lépe obsloužit trhy z Evropy nebo Ruska. Díky tomuto přístupu jsme v Evropě investovali efektivněji a více peněz do prodeje a marketingu, což se nám příliš nepovedlo v době krize v letech 2008 až 2009 ve Spojených státech. Tam jsme podlehli opatrnickým radám, které šly proti investicím na tamějším trhu, měli jsme tam tehdy více investovat do marketingu a náboru nových lidí.
Kdo je váš typický zákazník?
Začínali jsme se středně velkými zákazníky, zhruba o 300 až 500 zaměstnancích, kteří měli ve svých datacentrech převážně nasazený VMware v privátním cloudu. VMware měl tehdy zhruba desetiprocentní pokrytí, dnes zaujímá v datacentrech už nějakých 80 %. Naším typickým zákazníkem je tedy středně velká firma (midrange), která významně investovala do VMwaru. Takže když máte VMware, potřebujete Veeam.
V posledních třech až čtyřech letech jsme však investovali i do podpory ostatních platforem, včetně fyzických serverů, Windows Serveru, Linuxu, Unixu od IBM, Oracle, cloudových platforem jako je Office 365, AWS (Amazon Web Services). Společně s touto investicí a podporou více cloudových platforem se rozšířila i skupina našich zákazníků i jejich velikost až na kategorii enterprise, kde je můžeme obsloužit i v hybridním cloudu. Nejmenší zákazník, který má VMware nebo Hyper-V od Microsoftu využívá našich služeb, může mít tak stovku zaměstnanců. Pokud VMware nebo Hyper-V nemá, asi ani nemá datacentrum a využívá cloudové služby.
Naše zákaznická skupina je velmi široká, čítá přes 320 tisíc subjektů a každý měsíce jich přibývají další čtyři tisíce. Znamená to asi tak stovku nových zákazníků každý pracovní den, takže dneska jich může být už asi 400 tisíc. Většina z nich, 50 až 60 %, jich je evropských a jsou všech velikostí, od malých přes střední až po velké. Pro softwarovou, vlastně pro jakoukoliv společnost, to znamená velký úkol, protože obsloužit firmu ze segmentu SMB je něco zcela jiného než věnovat se firmě z kategorie enterprise, od produktu přes obchod až po marketing.
Je v tom dobrý například Microsoft, který tohle všechno umí, od oslovení jednotlivců až po korporace. Když například více investujeme do obchodu a marketingu v oblasti enterprise a zanedbáme nižší segmenty trhu, naši partneři z prodejního kanálu hned zaznamenají pokles růstu. Říkáme však, že máme čtyři prodejní nástroje (engines). Jsou pro ty největší firmy, velké firmy, středně velké a pro poskytovatele služeb, zejména pro backup a zotavení z výpadku (disaster recovery).
Kolik z vašeho příjmu přinášejí partneři?
Veeam se v prodeji orientuje pouze na prodejní kanál, takže 100 %, nic přímo neprodáváme.
Kolik investujete do výzkumu a vývoje?
Tato čísla nesdělujeme. Jsme privátní firmou, takže je ani sdělovat nemusíme.
Na jakou tržní hodnotu Veeam s příjmy okolo miliardy dolarů oceňujete?
Firmy obdobné velikosti a s obdobným příjmem a růstem, které jsou kótovány na burze, mají obvyklou hodnotu mezi pěti a deseti miliardami dolarů. Trh je však dnes velmi kolísavý a nevyzpytatelný. Vezměte si takový Red Hat, který kupuje IBM tuším za třicet čtyři miliard dolarů, a to má obrat zhruba tři miliardy a tržní kapitalizaci něco málo přes dvacet. Pro IBM to je ale zřejmě strategické rozhodnutí, aby mohla dostat do dobré pozice a konkurovat v cloudu AWS s Linuxem a Azure s Windows, protože 60 % cloudových služeb je na Linuxu a zhruba 40 % na Windows.
Kde vidíte vaši firmu za nějakých deset let?
To je velmi obtížné odhadnout. Na nebližší tři až pět let však máme jasnou strategii. Stali jsme se lídrem a dominantním hráčem v instalacích v podnikovém prostředí (on-premise datacenters) pro data management a data protection. Data jsou kritická a jejich objem rychle roste, všude, doslova se rozvalují. Potýkají se s tím zákazníci i státní správa, včetně toho, že musejí naplnit nařízení o shodě se zákony. Data protection, data management, data security, data governance, data compliance, data jsou prostě všude a všechno se jich týká.
Veeam se stal dominantním hráčem v instalacích v podnikovém prostředí. Svět se hýbe směrem k hybridnímu cloudu a když vyhrajeme boj o balón v obsazení trhu v podnikových privátních datacentrech s VMware, budeme dominovat, protože se pak nikdo bez nás prakticky neobejde. Současná bitva je o prostředí multicloudu. Jsou zde staří hráči, noví hráči a Veeam. V příštích dvou až třech letech chceme být první i zde, v multicloudu. Půjde opět o přesuny dat, migrace, ochranu, naplnění legislativy. Máme k tomu technologie, nejlepší produkt, ale musíme se také hodně aktivizovat v obchodu. Uzavřeli jsme strategická partnerství se společnostmi HPE, Cisco, NetApp, Nutanix. Nedávno jsme podepsali smlouvu s Lenovem.
Máme tedy hodnotná partnerství, skvělý prodejní kanál, vynikající produkt, takže jsme v dobré pozici k získání dominance na trhu a můžeme v příštích dvou až třech letech vyhrát. Když se nám to povede, nikdo nás pak během dalších deseti letech nemůže sesadit z trůnu.
Co byste řekl k vaší cenové politice?
Nejsme levní, někteří menší hráči nám proto konkurují cenou. Nejsme však ani nejdražší, jako Veritas, ComVault nebo IBM. Jedno víme jistě, když jsme před dvanácti lety vstoupili na trh, naprosto jsme jej rozložili. Nejen produktem jako takovým, ale i obchodním modelem a cenovou politikou. Ceny jsme nasadili podle virtuálního světa, nikoliv fyzického, jako to udělal VMware. Všichni naši konkurenti, kteří přišli z fyzického světa, udávali cenu za agenta, za server, nikoliv za pracovní zátěž (workload).
My jsme nasadili cenu za CPU, protože když máte typicky okolo sedmi virtuálních serverů na CPU, bylo to pro ně zdrcující, vůbec se nemohli s naší cenovou politikou srovnat, nezapadala do jejich myšlení. V dnešním multicloudu je svět jiný, také má jiný cenový mechanismus. V cloudu nemáte patice pro CPU, ale prostor pro aplikaci, virtuální stroj, pracovní zátěž, což vlastně všechno znamená jedno a totéž, instance virtuálního stroje, cloud. Zpoplatňuje se za pracovní zátěž, za aplikaci, takto to dělá Amazon se svými AWS.
V lednu opět ohlásíme novou cenovou politiku, která opět vyvede trh z míry, protože ohlásíme přenosné (portable) licence. Budou na instanci virtuálního stroje, na pracovní zátěž, avšak přenosné a budete je moci stěhovat se svojí pracovní zátěží v multicloudu, z VMware do Hyper-V, do AWS, i z fyzického do virtuálního světa a nazpět. Licence na Veeam bude putovat s vámi, s vaší pracovní zátěží. Získáte tím pro svoji pracovní zátěž mnohem větší flexibilitu. Toto staří hráči nenabídnou. Když jste u nich koupili licenci pro jedno fyzické prostředí pro Linux nebo Windows Server, už ji do AWS nepřenesete, musíte od nich koupit jinou. Veeam tedy začne nabízet přenosné licence.