Technologie Workplace Hub (WPH) od společnosti Konica Minolta je integrované zařízení pro sjednocení veškerého podnikového IT. Segment IT služeb se dnes podílí na celkovém evropském obratu skupiny patnácti procenty. Česká republika patří v této oblasti mezi nejúspěšnější trhy Konica Minolta a od roku 2015 navíc sídlí v Brně jedno z pěti inovačních a výzkumných center Konica Minolta na světě. Z těchto důvodů si společnost zvolila Českou republiku také pro vývoj softwarového jádra platformy Workplace Hub, říká Radek Sedláček, Operation and Project Manager společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech.
Můžete technologie WPH stručně popsat?
Workplace Hub (WPH) umožňuje integraci stávajících podnikových systémů, hardwaru a softwaru pod jednu univerzální platformu s jednotným ovládacím rozhraním. Dodává se buď v podobě multifunkčního tiskového zařízení zabírající jeden metr čtvereční, nebo ve verzi Edge k zapojení do serverové skříně (racku) pro zákazníky, kteří nechtějí rozšiřovat stávající tiskovou infrastrukturu. Zařízením WPH reaguje Konica Minolta zejména na potřeby firem ve využívání úložišť, zabezpečení dat v souladu s GDPR nebo pro práce se serverovými aplikacemi. Jde o výsledek korporátní strategie do inovací IT služeb Konica Minolta a spolupráce se světovými IT firmami jako Microsoft, HPE nebo Sophos.
Jaké byly důvody pro založení inovačního centra KM v Brně?
Hlavní roli pro založení inovačního centra v Brně sehrály určitě obchodní výsledky české pobočky a potažmo i celého regionu střední a východní Evropy. Tyto výsledky nás zařadily mezi špičku v rámci celé korporace Konica Minolta. S takovým umístěním jde ruku v ruce i důvěra vedení Konica Minolta v naši lokaci a s ní i očekávání, že převezmeme zodpovědnost za ovlivňování budoucího vývoje společnosti.
V Praze sídlí nejen ČVUT s fakultami FEL a FIT, ale i další univerzity, které jsou známy vysokou úrovní výuky IT, jako například Zemědělská univerzita nebo VŠE, proč tedy právě Brno?
Na Moravě zajišťuje výuku IT na vysoké úrovni Fakulta informatiky Masarykovy univerzity v Brně (FI MU), Fakulta informačních technologií Vysokého učení technického a Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. Absolventi těchto fakult nacházejí ve většině případů uplatnění právě na brněnském pracovním trhu. Konica Minolta je již několikátým rokem strategickým průmyslovým partnerem FI MU. Navíc, v Brně je řada startupových společností, které mají zkušenosti s vývojem vlastního produktu nebo s implementací nejnovějších technologií. V neposlední řadě v Brně najdeme spoustu komunit zaměřených na nové trendy i moderní pojetí vývoje softwarových řešení.
Komu se inovační centrum KM v Brně zodpovídá a jak? Kdo řídí vlastní vývojáře?
Inovační centrum v Brně se zodpovídá přímo vedení společnosti Konica Minolta v Japonsku, protože je součástí globálního oddělení výzkumu a vývoje a globální obchodní jednotky s hlavním zaměřením na digitální pracoviště budoucnosti. Vlastní vývojáři jsou seskupeni v tzv. SCRUM týmech, které jsou samoorganizované a prioritu jejich práce stanovují příslušní vlastníci produktu („product owneři“). Vývojové týmy samotné jsou zodpovědné za kvalitu řešení a jeho dodání v termínu. Nemůžeme tedy mluvit o nějakém přímém řízení vývojových týmů, i když každý tým má svého SCRUM Mastera, který zajišťuje administrativní potřeby týmu.
Dostávají spíše rámcové úkoly, nebo úkoly typu „daný vstup s požadovaným výstupem“, samozřejmě se softwarovou dokumentací?
Vývojáři úkoly nedostávají, ale sami si je vytvářejí podle potřeby tak, aby dosáhli požadovaného cíle. Každý vývojový tým by pak měl dosáhnout zadaného cíle prostřednictvím dílčích výsledků. Jaké úkoly musí vývojový tým splnit, aby dosáhl těchto výsledků, to je už na vývojovém týmu samotném. K dispozici mají samozřejmě architekty, UX designéry (user experience), Technical Writery a další odborníky, častokrát uvnitř vlastních týmů. Snažíme se, aby byl každý tým plně zodpovědný za svěřenou doménu se vším všudy, tj. od zadání až po realizaci a nasazení.
Kolik našich vývojářů v inovačním a výzkumném centru KM v Brně pracuje? Plánujete jeho rozšíření?
Ve skupině Workplace Hub nyní pracuje 107 zaměstnanců v různých rolích. Máme 6 dedikovaných vývojových týmů plus asi tři týmy se sdílenými rolemi. Všichni dohromady vytvářejí jeden jediný funkční tým „delivery and support“. Do budoucna plánujeme rozšíření až na 160 zaměstnanců.
Je po této práci hlad, máte pro vývojáře stále kam sáhnout, nebo už je i v Brně, jak se říká, vybagrováno? Pracují tam už i vývojáři ze zahraničí?
Nabízíme zajímavou práci s nejmodernějšími technologiemi, postupujeme podle moderních metodik agilního vývoje a využíváme k tomu nástroje, které patří ke špičce v našem oboru. Tím pádem máme co nabídnout. Je pravda, že na brněnském pracovním trhu příliš mnoho volných a vhodných uchazečů o naše pozice není, nicméně tuto situaci chápeme spíše jako jeden z mnoha úkolů, který určitě není neřešitelný. Jedno z možných řešení, které také aplikujeme, je nabírat vývojáře ze zahraničí. U nás máme například poměrně pěkně se rozrůstající komunitu vývojářů až z Brazílie.
O jaké dovednosti máte zájem? Nabízíte i nějaké benefity?
V současné době máme otevřených asi třicet pozic. U všech očekáváme zejména aktivitu, chuť řešit problémy a přijímat stále nové úlohy k řešení, umět spolupracovat s kolegy a schopnost pomoci ostatním i za cenu vystoupení z vlastní komfortní zóny. Samozřejmostí je mít zákazníka a jeho potřeby za každých okolností na prvním místě a chovat se v souladu s firemními hodnotami. Z technických dovedností oceníme objektově orientované programování, manuální a automatické testování či produktový management. Hledáme i SCRUM mastery, systémové architekty a support inženýry.
Nabízíme základní sadu benefitů obvyklých v IT firmách, jako je pět týdnů dovolené, stravenková karta, dva sickdays, možnost práce z domu, flexibilní pracovní dobu s pevným jádrem, multisport karta, možnost výběru laptopu resp. Macbooku, příspěvek na telefon, který je možné používat i soukromě, výhodné firemní i rodinné tarify na volání i data, jazykové kurzy a obecně poměrně štědrý rozpočet na vzdělávání, firemní akce a teambuildingy, občerstvení na pracovišti, ovoce, vitamíny a taky protahovací cvičení v prostorách firmy. Některé pozice mají jako benefit možnost parkování v areálu Spielberk Office Centre, jiné navíc i služební automobil k soukromým účelům.
Jaké jsou další plány inovačního a výzkumného centra KM v Brně, kterým směrem se bude ubírat a rozšiřovat váš vlastní vývoj?
Až do současnosti jsme Workplace Hub vyvíjeli jako zařízení on premise pro malé a střední firmy. Do budoucna chceme svůj vývoj směrovat tak, abychom podobné služby poskytovali z cloudu bez nutnosti mít vlastní zařízení. Chceme také rozšířit funkcionalitu řešení pro velké zákazníky, a zaměřit se tak na další segment našich zákazníků. V neposlední řadě chceme nastartovat vývoj nových aplikací pro tuto platformu. Nutným předpokladem pro tento úkol, který chceme posléze přenést i na vývojáře třetích stran, je vydání SDK a zpřístupnění API. Ve střednědobém horizontu chceme čím dál více obohacovat platformu WPH o funkcionality založené na umělé inteligenci.