Proč Apple, Google nebo Samsung může způsobit revoluci v TV rozhraní, ale ani jeden se do toho příliš nehrne

Letošní roční veletrhu CES se nesl ve znamení jistého zklamání, žádné revoluční novinky, pár recyklovaných nápadů a hlavně všeobecná bezradnost. O tom zde však hovořit nechceme. Jedno z těch zajímavějších témat, které zde znovu přišlo na přetřes, byla tzv. „smart TV“, nebo li chytrá televize. Televize připojená na Internet skýtající skrze atraktivní rozhraní netušené možnosti se jevila již před několika lety jako geniální nápad. Přesto, že se na tomto poli vedle lokálních ISP pokoušeli o štěstí giganti jako Google, Samsung či Apple, žádný valný úspěch dosud nezaznamenala, proč?
Chybí byznys model, zájem či informovanost uživatelů, nebo je problém někde úplně jinde?

Pohled zpět v čase

Když v roce 2010 Steve Jobs seděl na pódiu na konferenci D: All Things Digital, jeden z diváků mu položil otázku: „Myslíte si, že je čas vytvořit rozhraní pro televizi?“

„Problém s inovacemi v televizním průmyslu spočívá v nepřístupnosti trhu,“ prohlásil tehdy Jobs. „Televizní průmysl je v současnosti založený na tom, že každý dostane zdarma nebo za pár dolarů měsíčně set top box, a to maří příležitosti pro inovaci, protože si set top box nikdo není ochoten kupovat.“ Zeptejte se schválně kohokoliv na úspěch při prodeji set top boxů, včetně Applu. „Pokusilo se o to už hodně lidí,“ řekl Jobs a dodal: „Nikomu se to nepodařilo.“

Řešením podle Jobse ale bylo „vrátit se úplně na začátek, rozebrat set top box a znovu ho sestavit se zcela novým uživatelským rozhraním,“ ale nemyslel si tewhdy, že je to momentálně možné. Jobs řekl, že Apple v minulosti uvažoval o výrobě televizí, ale iPhone a iPad zvítězily, protože se snadněji prodávají. „Televize nemá šanci, dokud se neobjeví dobrý způsob jak proniknout na trh,“ řekl. „Není to technický problém, není to problém vize. Je to problém přístupnosti trhu.“
Tazatel kontroval: „Copak se nedá vyjednávat s kabelovými společnostmi stejně, jako s mobilními operátory?“

„Neexistuje žádná celonárodní kabelová společnost – je jich spousta. Navíc to není jako se standardem GSM, kde vyrobíte telefon pro Spojené státy a funguje vám i v ostatních zemích.“ Hledal vhodné slovo, kterým by označil tuto neblahou situaci, a nakonec usoudil, že s televizemi se to má „jako na Balkáně“. „Proto je Apple TV jen takové hobby,“ zněla tehdy Jobsova odpověď. „Jsem si ale jistý že někdo chytřejší než my na řešení přijde,“ dodal.

Hledání dokonalého konceptu

Je to něco málo přes dva roky, a Apple stále nevyrobil svoji televizi, přestože analytikové neustále přicházejí se předpověďmi, že už je na cestě. Přesto se zdá, že problémy, o nichž hovořil Jobs, již nejsou tak nepřekonatelné jako tehdy. To neznamená, že bude snadné je vyřešit, ale náznaky řešení už jsou jasně patrné. Otázkou je, jestli má Apple natolik dobré vyjednávavcí schopnosti, aby to dokázal uskutečnit. Podívejme se na jeden bod po druhém.

Jobs řekl, že si nikdo nechce kupovat set top box, když ho dostane zadarmo od své kabelové společnosti.

Tento problém ohledně prodeje televizí se ale nakonec možná vyřeší sám. Dospívá celá nová generace mladých lidí, kteří nepoužívají kabely a neobjednávají si placené televizní služby. To znamená, že ani nedostanou onu kabelovou krabičku, která je zdarma. Na druhou stranu si tito mladí lidé kupují Xboxy 360, PS3, Apple TV a Roku boxy. Tak vzniká nový trh pro zařízení v různých cenových hladinách. Dnes je zcela běžné, že i méně movití a technicky orientovaní lidé mají pod televizí několik krabiček, a nejméně jedna z nich je připojena k Internetu. Tyto trendy už začínají dělat vlny v tradičním televizním průmyslu. CEO společnosti Time Warner Jeff Bewkes explicitně označil tuto novou generaci „nespoutaných“ za potenciální hrozbu pro jeho byznys.

Chybí standard, o který by se dalo opřít

Druhý Jobsův bod byl, že pro televizi není žádný jednotný standard jako GSM. Je mnoho nezávislých kabelových společností, které používají navzájem nekompatibilní systémy, a na mezinárodní úrovni je situace ještě horší.

V tomto ohledu by mohl přispěchat na záchranu internet. Zatímco každá kabelová společnost má svou speciální televizní síť, všichni do svých platforem zabudovali i přístup na Internet. Teď už jen stačí, aby Apple vytvořil televizní službu, která běží přes internet, a okamžitě ji zpřístupnit všude, kde je přístup k internetu. To nápadně připomíná jednotný standard.
Samozřejmě zase tak jednoduché to není. Jsou zde potíže s rychlostí připojení, která musí být vysoká, aby to fungovalo a to bylo ještě do nedávna například u nás docela problém.

Univerzální rozhraní

Jobs za třetí řekl, že set top box nelze rozebrat a znovu sestavit se shodným rozhraním pro živé televizní vysílání a internetové služby.
Tady jde o dva různé problémy: technický problém a obchodní problém. Technický problém byl náročný: šlo o to, vyrobit jedinou krabičku, která by byla připojená jak k internetu, tak ke všem možným internetovým systémům kabelů a antén po celém světě, což nikdy nebylo snadné a žádná společnost nikdy nevyrobila úspěšný mainstreamový produkt tohoto druhu. (TiVo se nepočítá: velké procento jejich příjmů pochází z licencí na software a patenty, ne z prodeje přístrojů.)

I zde však přispěchá na záchranu internet. Tento problém zanikne, čím více bude televize fungovat přes IP. Už se to děje. V průběhu oněch dvou let od chvíle, co Jobs upozornil na obtíže, poskytovatelé televizního vysílání vytvořili a vylepšili aplikace, které umožňují divákům sledovat vysílání na iPadech a telefonech, a pracuje se na celkovém přesunu kryptovací a bezpečnostní vrstvy z oblasti hardware do oblasti software. Vaše kabelová krabička brzy bude pouhou aplikací – jedinou otázkou je, kde ta aplikace poběží a jak bude vypadat.

Obchodní problém má dvě řešení: spolupráce s kabelovými společnostmi nebo jít rovnou na síť. Pro hráče, jakým je Apple, je to ohromná příležitost vstoupit na hrací pole a nabídnout nové řešení pro lidi, kteří chtějí sledovat své oblíbené pořady a zároveň zlepšit celkovou úroveň televize. A neměl by otálet: Google, Microsoft a Samsung už se do hry pustili a zaznamenali drobné úspěchy. Nikdo už nebude čekat, až Cupertino překoná iPhone nebo iPad. Potíže s televizí vyřeší čas a síla Internetu. Jde jen o to, kdy Apple udělá svůj krok.

Exit mobile version