Přibývá aplikací, v nichž je umělá inteligence základem

Zdroj: Pixabay

V rámci podnikového softwaru je umělá inteligence nejčastěji součástí CRM nebo ERP. Rychle rostou výdaje na specializovaný hardware pro AI. Dvě prognózy IDC popisují současnost i budoucnost trhu s umělou inteligence.

Celosvětové tržby za umělou inteligencí (AI) dosáhly v roce 2021 podle nejnovějšího průzkumu IDC Worldwide Artificial Intelligence Tracker celkem 383,3 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 20,7 % oproti předchozímu roku. IDC očekává, že hodnota trhu s umělou inteligencí dosáhne v roce 2022 téměř 450 miliard dolarů a po celou dobu pětileté prognózy si udrží meziroční tempo růstu v řádu desítek procent.
Podle IDC představuje umělá inteligence odpověď na prakticky všechny výzvy a problémy, jimž dnes podniky čelí: digitální transformace, automatizace, nedostatek kvalifikovaných specialistů a inflace (poznámka: chybí zde snad jen narušení dodavatelských řetězců; inflace se má IT týkat tak, že sníží jinak rostoucí náklady na pracovní sílu).
Metodika IDC kategorii umělé inteligence dále celkem složitě rozděluje na několika úrovních. V rámci softwaru pro AI (celkový objem trhu 340 miliard dolarů) se rozlišují vlastní AI aplikace, jejich dodávka a nasazování, systémový/infrastrukturní software pro AI a platformy pro AI. Téměř polovinu výdajů za software pro tvořily samotné aplikace. A ty pak IDC dále dělí podle toho, pro jaký typ podnikového softwaru jsou určeny: zde má největší podíl AI pro CRM a AI pro ERP.
Studie dále uvádí, že roste podíl aplikací, které jsou na AI přímo založeny. (Opakem jsou aplikace, které AI využívají, mohou být i nedílnou součástí některých částí aplikace, nicméně ta by jako celek bez příslušných technologií i přesto dokázala fungovat.) Dále také roste nasazování AI v rámci cloudu na úkor systémů on-premise. V roce 2021 bylo s veřejným cloudem spojeno asi 47 % investic do IT, letos by to již mohla být většina.
Vedle softwaru v souvislosti s AI dále IDC rozlišuje kategorii služeb (24 miliard dolarů, dále se dělí na AI IT Services a AI Business Services). Kategorie AI Hardware byla nejmenším (18,8 mld. dolarů) a zároveň nejrychleji rostoucím (38,9% meziroční růst) segmentem trhu s AI. Růst hardwaru byl způsoben snahou o vybudování specializovaných systémů AI, které by byly schopny uspokojit zvýšené nároky na výpočetní výkon a úložiště modelů a datových souborů AI. Výdaje na nákupy serverů výrazně převyšují investice do úložišť pro AI.
Prognóza IDC Worldwide Artificial Intelligence Spending Guide pak odhaduje, jakým způsobem porostou investice do umělé inteligence v příštích letech. Do roku 2026 by největší zájem měly mít firmy ze sektorů bankovnictví a maloobchodu, které dohromady (a celosvětově) budou v příštích letech odpovídat za asi 25 % veškerých výdajů. Následovat budou profesionální služby a výroba (diskrétní i procesní se zhruba stejným podílem), nejrychlejší růst poptávky má směřovat ze segmentu médií.
Mezi 30 případy využití AI, které IDC identifikovala, budou v průběhu celé prognózy největší výdaje na rozšířený zákaznický servis (Augmented Customer Service Agents), které v roce 2026 dosáhnou 35,9 miliardy dolarů. Dále se uvádí kategorie odhalování/analýza podvodů, rozšiřování prodejních procesů a doporučovací systémy. Nicméně v roce 2026 tyto 4 kategorie budou představovat jen 38 % všech výdajů na AI, takže využívání umělé inteligence bude velmi rozmanité.

Exit mobile version