Podnikové služby v čele digitální revoluce

Joe Appleton, ABSL

Joe Appleton, ABSL

Obor podnikových služeb stále více souvisí s informačními technologiemi. Podle Jonathana Appletona, ředitele asociace ABSL, dokonce centra služeb stojí v samém centru digitální revoluce, která nyní probíhá napříč všemi odvětvími. I proto prý obor hlavní rozmach teprve čeká.

Jak digitalizace a inovace s pomocí technologií souvisí s vaším oborem?

Řekl bych, že zcela. Centra služeb nejenže firmám centralizovaně spravují finance, marketingové kampaně, HR, IT nebo logistiku, ale, a to především, stojí u vzniku a zavádění inovací, adopce technologií a celkového zlepšování fungování firem. Rozmach našeho oboru jde tedy ruku v ruce s rozmachem digitalizace, kterou hlavní boom teprve čeká. Proto i my čekáme růst a odhadujeme, že do roku 2021 bude v českých centrech služeb pracovat asi 123 000 zaměstnanců.

Proč se oboru takto daří právě v České republice?

Na počátku, tedy před nějakými 10-15 lety, byly hlavním důvodem vzniku center podnikových služeb v ČR zejména nižší mzdové i jiné náklady. Za nimi sem přišla celá řada investorů a firem zvučných jmen. Dnes už sice náklady nejsou hlavním argumentem, ale firmy zde zůstávají a rozšiřují svůj záběr a investice proto, že dokážeme nabídnout kvalifikovanou pracovní sílu, inovační prostředí, stabilitu, dobrou polohu v centru Evropy a kvalitní infrastrukturu. Když hovořím o rozšiřování záběru, mám na mysli právě onen inovační směr. Původně totiž firmy zakládaly centra podnikových služeb s trochu jiným záměrem než dnes. Chtěly zde vybudovat své základy, jednotky, které by zpracovávaly účetnictví a poskytovaly IT podporu a další činnosti, které nejsou na první pohled vidět, ale bez kterých se žádná firma neobejde. Podobně jako dům bez svých základů. Postupem času se však ukázalo, že právě prostřednictvím těchto činností pracovníci center dokonale vidí do způsobu fungování svých mateřských firem, a nejlépe proto chápou, co a jak by se mělo změnit, aby se jejich fungování zefektivnilo. A tak se ze základů postupně staly mozkem a centrem inovací.

Která z technologií mění svět velkých firem asi nejvíc?

Asi nejvýraznější roli sehrává, nejen v našem oboru, umělá inteligence, která pohání automatizaci, zrychluje podnikání a umožňuje se lépe rozhodovat. O jejím významu svědčí i zjištění studie Forrester, dle níž se již roku 2020 příjmy ve výši 1,2 bilionu dolarů přesunou od méně inovativních podniků k těm, které umělou inteligenci implementovaly do provozního prostředí. A tím se dostáváme zpět na začátek příběhu – firmy musí naskočit do vlaku a digitalizovat, jinak přežijí jen stěží. Nutno podotknout, že úspěšná firma s pomocí nových technologií neoptimalizuje pouze své vlastní procesy, ale také dokáže lépe reagovat na požadavky zákazníků. Někdy se v této souvislosti používá pro současný byznys přímo termín „customer-centricity“ a podniky opravdu velmi masivně investují do projektů spojených s uživatelskou/zákaznickou zkušeností. I tyto činnosti jim pak často zajišťují právě centra služeb.

Co to všechno znamená pro lidi?

Především dvě věci: naučit se žít a spolupracovat s technologiemi, nebo chcete-li s roboty, a uvědomit si, že jednou dosažené vzdělání jim asi celý život nevystačí. Pracovní svět se bez ohledu na obor mění velmi rychle a kdo chce zůstat atraktivní pro trh práce, musí být ochoten se rozvíjet a studovat celoživotně. Důležité nebudou jen odborné znalosti (zejména STEM oborů), ale i jazyková výbava a měkké dovednosti. Dobrou zprávou v tomto ohledu je, že si to pomalu začínají uvědomovat jak lidé, tak i firmy, které se je v procesu vzdělávání snaží podpořit. My jako asociace se snažíme rovněž věnovat celé řadě vzdělávacích programů, sdílíme zkušenosti, organizujeme kariérní dny a teď v listopadu pořádáme velkou konferenci, na které se účastníkům dostane řádné dávky inspirace.

Jakým tématům konkrétně se bude konference věnovat?

Ústředním tématem bude právě digitální transformace a inovace s pomocí technologií, dále zavádění disruptivních obchodní modelů a strategií a rozvoj talentů v době umělé inteligence. To vše jsou výzvy, které dnes stojí na čelních příčkách firemních priorit. Výzvy, které mění tradiční fungování firem i charakter lidské práce. Na konferenci tedy například zazní rady, jak se připravit na přechod do digitální éry, jak a proč inovovat zaběhlé procesy, jak vzdělávat zaměstnance, čím je motivovat, jaké pracovní prostředí jim nabídnout a jak spolupracovat s novými kolegy vybavenými umělou inteligencí.

 

Konference proběhne 13.-14.11. v Brně a zájemci se mohou registrovat na https://www.absl.cz/conference/

Exit mobile version