Pandemie mnoho firem donutila, aby urychlily digitální transformaci a pohotově zavedly mnoho technologických inovací. Na to, jak dlouho jim tempo vydrží a jaké další úkoly je při přechodu do „nového normálu“ čekají, jsme se zeptali Leoše Vondráka, Presale Managera, Dell Technologies.
Dnešní situace představuje jakýsi „nový normál“ daný pandemií a my se musíme co nejrychleji přizpůsobit, Jak do toho zapadají informační technologie a jak se mění jejich využití?
Změnil se způsob, jakým lidé pracují, tráví volný čas a konzumují zábavu. Současná situace ještě není tím novým normálem, ještě ne zcela. Zatím jsme se vychýlili z rovnováhy, ztratili pevnou půdu pod nohama a musíme se pohotově adaptovat na nové podmínky.
Podniky stály před problémem, jak zajistit pokračování provozu, obchodní činnosti a zákaznických služeb – to se podařilo poměrně hladce. Klíčové zde bylo například umožnit zaměstnancům pracovat na dálku. Firmy využily digitální nástroje jako virtuální desktopová rozhraní nebo nástroje pro týmovou komunikaci a spolupráci a musely přitom zajistit i dodržování patřičných bezpečnostních zásad. Mnoho společností bylo nuceno nejen nouzově nakoupit další techniku a nechat ji doručit zaměstnancům domů, ale také modernizovat infrastrukturu datových center. Ta nyní musí nést jinou nebo zvýšenou aplikační zátěž.
Zvýšily se také nároky na kybernetickou bezpečnost. Firmy musely vyřešit, jak ochránit svá data a systémy. Bylo potřeba rychle najít řešení jak zabránit možným kybervyděračským útokům. Firmy sahaly zejména po komplexních bezpečnostních řešeních pro celá prostředí jako je například Carbon Black, a po řešeních pro zálohování dat.
Digitální transformace pokročila kupředu, mnoho projektů se urychlilo. Posílila role IT a spousta podniků pochopila, že klíčem k celkové bezpečnosti je dobře navržená infrastruktura. Očekávám, že firmy přehodnotí a zmodernizují své krizové plány s ohledem na zachování kontinuity provozu. Další fází přechodu do nového normálu bude optimalizace. Společnosti budou muset reagovat na očekávané ekonomické zpomalení a následně obnovení růstu.
COVID-19 si vynutil radikální změny v oblasti veřejných služeb, například školství nebo zdravotnictví. Byly to technologie, co tyto změny umožnilo a výrazně urychlilo jejich příchod. Jakým směrem se budou změny ubírat do budoucna? Je tak rychlé tempo jejich zavádění udržitelné?
Je pravdou, že digitální revoluce pronikla i do oblastí, kterým se dosud vyhýbala, jako je třeba právě vzdělávání. Jsme svědky zavádění digitálních veřejných služeb v podstatně větším rozsahu než dříve, mnoho úředních záležitostí je už nyní možné vyřídit z domova.
Co se týče rychlého provádění změn, nemyslím si, že je možné udržet takové tempo v dlouhodobějším horizontu. Změny budou probíhat rychleji než v minulosti, ale ne tak rychle jako v uplynulých měsících, protože bude kladen větší důraz na efektivitu a bezpečnost zaváděných řešení. Očekávám také, že se dočkáme většího množství veřejných služeb v digitální podobě, ostatně toho jsme v poslední době už svědky a nasvědčuje tomu i strategie Digitální Česko.
Podniky přešly na práci na dálku v rekordně krátkém čase. Řada si již na ni zvykla a nyní je na pořadu dne zlepšování organizace práce v režimu home office. Jak k tomu mohou podniky přistupovat a jaké technologické nástroje k tomu využijí?
Mnoho lidí se naučilo pracovat z domova a věřím, že tento způsob práce bude i nadále mnohem běžnější než před pandemií. Ale přestože celý systém funguje, home office nedokáže dlouhodobě nahradit přítomnost na pracovišti. Trpí tím totiž kreativita, lidé jsou izolovaní, nefungují tak dobře toky informací. Po určité době se zaměstnanci alespoň částečně vrátí k tradičnímu způsobu práce.
Podniky však budou nadále využívat nástroje, které v minulých měsících prokázaly svoji efektivitu, například VDI nebo cloudová řešení. Klíčovým aspektem celého procesu bude zajištění potřebné úrovně bezpečnosti. Když zaměstnanci pracují z domova, bezpečnost se snižuje. Navíc firmy ve snaze zajistit během pandemie nepřetržitost provozu mnohdy obsluhovaly zákazníky či partnery i za cenu bezpečnostních kompromisů, což bude rozhodně potřeba napravit. Nyní nastal čas optimalizace, to znamená cíleného zavádění efektivních, bezpečných a snadno spravovatelných platforem. Jedním z takových řešení jsou hyperkonvergovaná zařízení, jako je VxRail.
V těžkých časech podniky hledají možnosti optimalizace a úspor, zároveň urychlují některé projekty a usilují o zavádění inovací. Je vidět vzrůst zájmu například o automatizační technologie? Jaká další řešení se mohou prosadit?
Rozhodně ano. Díky technologiím můžeme optimalizovat řadu nákladů, což nám umožňuje vyhnout se radikálním řešením, jako je propouštění. Mezi systémy, které čekají na svoji příležitost, patří například robotická automatizace procesů. Díky ní dokážeme automatizovat jednoduché repetitivní úkony a nechat je na starost robotům.
Co se týče IT systémů, pravděpodobně se zvýší zájem o již zmiňovanou hyperkonvergovanou infrastrukturu, která umožňuje, aby se jeden tým staral o daleko rozsáhlejší část infrastruktury. To umožňuje její podstatně ekonomičtější správu a snižuje riziko v případě částečného oslabení IT týmu.
Stále více těch, kdo bývali vůči cloudu skeptičtí, svůj postoj mění. Znamená to, že v „novém normálu“ budou firmy upřednostňovat cloudová řešení? Jak se přístup ke cloudu změní?
O cloud bude rozhodně větší zájem. Klíčová ale bude správná strategie. Mnoho společností ji bude muset přehodnotit a rozhodnout se, zda chtějí více investovat do cloudových technologií, lokálních kapacit nebo se vydají optimální multicloudovou cestou. Zda je pro ně lepší pracovat ve veřejném cloudu, ve vlastním datovém centru, nebo chtějí využít poskytovatele cloudových služeb, nebo budou chtít využít hybridní model.
Také je důležité uvážit, zda máme strategii případné „repatriace“ z cloudu, pokud by k ní muselo dojít, a zda je pro nás cloudový provoz vždy stoprocentně bezpečný a výhodný. Cloudová strategie nám umožňuje kvalifikovaně rozhodovat o výběru nejlepšího modelu pro náš podnik s ohledem na náklady a provozní rizika. Pandemii sotva mohl někdo předpovídat. Při přípravě nových strategií se proto vždy vyplatí uvažovat nad různými scénáři.
Situaci, v níž se nyní nacházíme, můžeme označit za tzv. černou labuť – neočekávaný vývoj, který vše mění. K takovým událostem ale došlo už v minulosti a bude k nim pravděpodobně docházet i v budoucnu. Jak se naučit očekávat neočekávané? Jak se na takové situace může firma předem připravit? Mohou jí technologie pomoci?
Firmy si každopádně musejí připravit strategie, jak zvládnout neočekávané události a krize. Kromě optimalizace nákladů je čas přepracovat IT strategii, aby byla zachována kontinuita obchodních procesů. Firmy by také měly analyzovat a upravit své plány zajištění kontinuity podnikání a zpracovat multicloudovou strategii, včetně plánu případného opuštění cloudu. Mohou nastat nepředvídatelné okolnosti, které způsobí ztrátu přístupu k datům nebo přerušení některého z dodavatelských řetězců. V takovém případě je dobré mít k dispozici místního poskytovatele cloudových služeb nebo diverzifikovat, což nás může uchránit před katastrofickými následky případné další krize.