Česká Telefónica definitivně potvrdila spekulace o prodeji většinového podílu skupině PPF, Kellnerova investiční skupina získá nádavkem také 100 % slovenské O2. Španělská matka, Telefónica S.A., která vlastní (včetně vlastních akcií) 70,8 % společnosti Telefónica Czech Republic, prodá PPF svůj 65,9% podíl. Madridská Telefónica si v české pobočce ponechá podíl 4,9 % a zůstane odvětvovým a obchodním partnerem další čtyři roky.
Kellnerova skupina za podíl 65,9 %, který zahrnuje i společnost Telefónica Slovakia, zaplatí 2,467 miliardy euro (63,6 mld. Kč). Konkrétně 2,063 miliardy euro (53,2 mld. Kč) v okamžiku dokončení transakce a 404 milionů euro (10,4 mld. Kč) v průběhu následujících čtyř let. Před samotným převodem akcií získá Telefónica v průběhu listopadu dalších 260 milionů euro (6,7 mld. Kč) na dividendách.
Přestože se očekává, že PPF učiní povinnou nabídku na odkup zbývajících podílů od ostatních akcionářů, Telefónica si ponechá podíl 4,9 % v nové společnosti a bude odvětvovým a obchodním partnerem po dobu následujících až čtyř let. V souladu s podmínkami uzavřené smlouvy může Telefónica odprodat své akcie za stanovených podmínek i po skončení povinného odkupu akcií.
Prodejce si může celkem gratulovat, dosažená dohoda představuje atraktivní více než šestinásobek EBITDA 2014 na transakci, která neobsahuje synergie, které by vznikaly při konsolidaci trhu. Dokončení transakce podléhá schválení odpovědných regulačních úřadů.
Vrátí se zpátky Telekom?
Odpověď na otázku z nadpisu zní ne, alespoň pro zatím. Společnosti Telefónica Czech Republic i Telefónica Slovakia sice změní své názvy, nicméně i nadále budou podnikat pod úspěšnou značkou O2, a to maximálně po dobu čtyřech let. Nově vzniklé společnosti se také začlení do partnerského programu skupiny Telefónica, který umožňuje dalším telekomunikačním operátorům možnosti čerpat některých výhod skupiny Telefónica a spolupracovat v klíčových oblastech podnikání.
Nadnárodní souvislosti
Dnešní oznámení přichází po dvou zásadních transakcích provedených v Irsku a Německu a po řadě kroků, které umožnily skupině Telefónica učinit výrazný strategický posun. Celá telekomunikační skupina s modrobílým logem nyní prochází obtížným transformačním obdobím a jejím hlavním cílem je posílení a stabilizace na klíčových trzích. Je celkem logické, že na řadu musel dříve či později přijít ozdravný řez a opouštění málo perspektivních trhů. Skupina Telefónica je jako celkem poměrně dost zadlužená, což v době rychle klesajících marží a nestále stoupajících nákladů na povoz přenosové infrastruktury nemusí být úplně nejbezpečnější. Dluh by měl v souvislosti s prodejem klesnout ve finále o 2,685 miliardy euro.
Prodej české divize ale přišel na řadu spíše z trochu jiného důvodu, než by byla ztrátovost. Telefónica jako nadnárodní operátor je v Evropě vnímána jako tzv. „love brand“, značka o kterou se zákazníci aktivně derou a stojí za ní, jenže to v ČR díky dědictví Českého Telecomu nebylo možné dosáhnout ani náhodou a tak madridský operátor díky české Telefónice rychle ztrácel ve střední Evropě kredit.
Historie
Telefónica začala v České republice podnikat v roce 2005 a pobočku na Slovensku založila o dva roky později. Telefónica Czech Republic podniká pod značkou O2 v Česku a na Slovensku, kde ke konci června 2013 obsluhovala dohromady 9,3 milionu zákazníků mobilních, fixních a IPTV služeb.
Chirurg Kellner
Co matka zatím dlouhodobě odsouvala a s čím si již musel projít například český Vodafone, je restrukturalizace, respektive hezky česky řečeno zdravotní zeštíhlení. Opět je to do značné míry dědictví po Českém Telecomu, firemní struktura totiž zůstává přes veškeré dřívější pokusy značně přebujelá. To se ale rozhodně neslučuje s firemní kulturou skupiny PPF (jako příklad může posloužit dnes již zastavený personálně minimalistický mediální projekt Naše Adresa). Jak moc radikální propouštění bude, zůstává zatím ve hvězdách. Známý mediální střelec, ekonomický analytik a publicista Miroslav Motejlek na své serveru motejlek.com straší čísly přesahujími 2000 zaměstnanců a to převážně z oblasti středního a vyššího managementu. Faktem je, že v managementu O2 skutečně pracuje několik set lidí s měsíčním platem sto tisíc korun, takže se zde úspory hledat určitě dají. Realita ale nakonec může být úplně jiná.
Zajímavé také bude sledovat dopad převzetí na akci kmitočtů z tzv. digitální dividendy, kterou vypsal Český telekomunikační úřad a která po sérii průtahů běží od začátku listopadu.