Každý zákazník je jiný, personalizace a osobní přístup proto prokazatelně zvyšují tržby i spokojenost nákupčích. Obchodní firmy, které prodávají přímo koncovým zákazníkům, mohou využít například kombinaci kognitivních výpočetních technik a osobního servisu. Personalizace hýbe obchodem, je za ní především práce s daty.
Personalizovaný obchod vidí dál než jen k hromadným slevám, pomáhá také budovat nové obchodní příležitosti i loajalitu zákazníků. Polovina z nich totiž považuje nedostatek osobního přístupu za frustrující.
Minulost ukazuje do budoucnosti
Pokud chtějí společnosti odhadovat, co budou zákazníci chtít v budoucnu, musejí vědět, co chtěli v minulosti. Dnešní řešení pro personalizaci obchodu nejsou výsledkem jednoho nového algoritmu, ale jsou stejně jako lidská osobnost vícevrstvým systémem, který se přizpůsobuje novým podmínkám. Retail tým společnosti IFS spolupracuje s několika celosvětově uznávanými společnostmi, které působí v oblasti vývoje řešení pro prodej v reálném čase. Otevírají se tak nové možnosti propojení řešení pro maloobchod s ERP systémem.
Digitální loajalita budovaná v obchoďáku
Jeden příklad za všechny. V roce 2015 byl ve Skandinávii otevřen největší obchodní dům. Na zákazníky zde nečeká jen plně funkční Wi-Fi, ale i osobní nákupčí. Poradí i provede nakupujícího po obchodním domě s více než 200 obchody.
Ve větších obchodních domech je v posledních letech personalizované nakupování standardem. Pronikat začíná i do celosvětově známých obchodních řetězců. Funguje to tak, že zákazník jde do obchodu například pro novou sukni nebo jinou část oděvu a personalizované strategie ze strany prodejních společností mohou tuto sukni změnit v celý outfit a zvýšit tak prodeje až o 100 %. To prokazuje i průzkum Americké marketingové asociace z roku 2015. Nicméně bezmála 70 % z respondentů průzkumu uvedlo, že ještě pořád často ruší předplatné, účty nebo přestávají sledovat konkrétní značky, právě kvůli špatně cílené komunikaci.
Správná analýza dat vede k úspěchu
Zaklínadlem správné personalizace obchodu je práce s daty. Obchodníci mají v současnosti přístup k daleko více informacím než kdy dříve. Mohou v nich tak hledat nejen to, co jejich zákazníci chtějí, ale i kde a kdy to chtějí. Když se tok dat napojí k logistické infrastruktuře a dodavatelskému řetězci ERP systému, mohou obchodníci o potřebách svých zákazníků nejen vědět, ale mohou je i s mnohem vyšší efektivitou uspokojovat.
Zkuste řešení od IFS
Společnost IFS je celosvětovým dodavatelem podnikového informačního systému pro ERP (Enterprise Resource Planning/plánování podnikových zdrojů), EAM (Enteprise Asset Management/správu provozních prostředků) a ESM (Enterprise Service Management/řízení podnikových služeb), který vyvíjí a vyrábí.
Jozef Kováčik je ředitelem českého zastoupení IFS.