Nové možnosti networkingu a „zůstávání v kontaktu“ pomocí sociálních sítí se dnes poněkud přeceňuje. Ačkoli Internet vytvořil skvělé příležitosti networkingu, tedy tvoření sítě kontaktů, pro podniky a jednotlivce, odborníci na recruiting připomínají, že hodnota osobní komunikace by se neměla podceňovat.
Tímto tématem se zabývá i aktuální vydání Hays Journal, v němž někteří kritici tvrdí, že využíváním technologií ztrácejí lidé mezilidské dovednosti a měkké (soft) skills, ať už jde o externí komunikaci či kontakt se svými kolegy.
„Technologický boom otevřel mnoho sítí a přinesl reálné a specifické komerční příležitosti. Jednou z výhod navazování kontaktů online je šance napojit se na širokou mezinárodní základnu znalostí,” ´myslí si Jon Hill, country manager z Hays Česká republika.
Internet jako dobrý sluha, ale zlý pán
Internet představuje nový a rozsáhlý kanál komunikace s ostatními. Podniky využívají tyto nové sítě, jako jsou webové stránky crowdsourcingu, díky nimž lze sdílet nové nápady s komunitami uživatelů, často odborníků v daném odvětví, zůstávjí zde ovšem jistá ale.
Protože se větší část obchodní komunikace přesunula k online komunikaci, panuje také kritický názor, že se vytvořila statická pracovní síla, jejíž členové ztrácejí sebejistou, dynamiku a přicházejí o vedlejší přínos lidského kontaktu.
“V ekonomice založené na znalostech je pro jednotlivce velice riskantní kontakt s ostatními opomíjet a společnosti by měly své zaměstnance v networkingu, ať už osobním či po síti, podpořit,” říká Jon Hill.
Podle Hilla, by email neměl nahrazovat mezilidský kontakt a společnosti by měly měkčí dovednosti svých zaměstnanců měly rozvíjet, protože díky nim mohou mnoho získat, ať v rámci organizace nebo navenek.
*„Personál, který je izolován prací po emailu může ohrozit konkurenceschopnost zaměstnavatele, takže nabídka školení networkingu může být přínosem pro společnost i dané jednotlivce,” * domnívá se Hill.
Představování se druhým prostřednictvím technologie může být dobrým začátkem, ale profesionální vztahy se často utužují až osobně.
„Chcete-li, aby váš podnik uspěl, budete se muset s lidmi, o které stojíte jako o klienty či zaměstnance, setkat dřív nebo později osobně,” říká Hill.
„A rozhodně byste neměli podceňovat potřebu lidí setkávat se fyzicky, aby se vytvořila potřebná důvěra a porozumění, obzvlášť pokud se jedná o novou skupinu či tým.”
Pět nejlepších tipů na efektivní networking podle Hays:
-
Lidé by měli upevňovat své “weak ties”, tedy volnější vazby s jednotlivci, s nimiž se setkávají náhodně nebo neplánovaně a ze kterých by se postupně mohly vyvinout nové a užitečné kontakty. Potencionální sítě se vyskytují všude a ne vždy jen na místech spojených s prací.
-
Odborná znalost pracovní funkce nebo organizace je předpoklad u každého, kdo má jakoukoli profesionální ambici. Nicméně to, co a koho známe mimo své zaměstnání, má také svůj význam a mohlo by se pro rozvoj naší kariéry hodit. Takové informace bychom tedy měli odpovídajícím způsobem využít.
-
“Global green room”, tedy elitní sítě, které mezi sebe berou jen seniorní pracovníky a lidem na nižších úrovních pracovního žebříčku zůstávají uzavřené, potlačují kreativitu. Otevírání zavedených sítí lidem z vnějšku a sdílení znalostí a “best practices“ spíše na základě toho, jaké mají schopnosti a znalosti, může být pro takové sítě vzpruhou.
-
Organizace by se měly mít na pozoru před takzvanými “marcipánovími manažery”. Představíme-li si podnik jako dort, jsou to ti, kteří se nacházejí těsně pod “polevou” tvořenou vedoucími pracovníky a jsou často otrávení a zavalení hromadou emailů a papírování. Zodpovědný zaměstnavatel by se je tedy měl snažit ve vytváření sítí povzbudit, ve prospěch jich samotných i celé organizace.
-
Organizace by měly usilovat o to být “zvídavými korporacemi”. Aby se podniku dařilo a měl úspěch, nesmí se z něj stát ostrov odříznutý od okolního dění. Toho lze dosáhnout právě komunikací s širším světem prostřednictvím externích sítí a sdílení informací, které přináší nové nápady.