O co jde AWS v České republice a na Slovensku?

V Praze se konala v karlínském Foru konference AWS Cloud Day Prague. Při této příležitosti jsme měli možnost položit pár otázek Tiboru Kolejakovi, AWS Head of Enterprise pro Českou republiku a Slovensko.

Můžete nastínit AWS pohled do budoucnosti ohledně novinek a strategií pro český a slovenský trh?

Děkuji za možnost povědět, co AWS v Čechách a na Slovensku dělá. Jsme velmi zákaznicky orientovaná firma a v podstatě všechno, co děláme, je pro zákazníky. Pro Čechy a Slovensko jsme v roce 2021 v Praze otevřeli pobočku nedaleko Invalidovny v Karlíně, odkud se o oba trhy staráme a naším cílem je přinášet na trh to, co zákazníci potřebují. Pokud se ptáte na naší strategii, pak většina z toho je, abychom dělali, co zákazníci potřebují. Devadesát procent z toho je, co jsme vytvořili a co v naší strategii nasazujeme a je řízeno potřebami našich zákazníků. Do detailů sice naši obchodní strategii nezveřejňujeme, ale v Čechách a na Slovensku jsou základním pilířem je být přímo u zákazníků, a proto jsme zde otevřeli pobočku. Další základní věcí je, že u našich zákazníků se setkáváme s potřebami spojenými s rezidencí dat nebo s latencí aplikací které používají nebo je chtějí dále rozvíjet. Proto je také důležité, což už jsme oznámili, že chceme v České republice otevřít datové centrum, tzv. lokální zónu, jaká byla například otevřená už v Polsku. Dalším klíčovým pilířem naší strategií jsou lidé, kteří jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy. Proto je důležité nejen vybrat správné talenty, ale i dobře je rozvíjet a posouvat dopředu společně s tím, co ve firmě společně děláme. To znamená, nábor talentů v České republice a na Slovensku a jejich rozvoj je dalším naším pilířem. Klíčové přitom ale je, podívat se na to, co český a slovenský trh potřebuje, být s ním v úzkém kontaktu, pomáhat firmám prostřednictvím technologií, které jsou k dispozici a ohýbat a dodělávat je tak, aby zdejší firmy dostaly, co skutečně potřebují.

Co AWS plánuje a očekává v oblasti umělé inteligence (AI) ohledně přínosů pro podniky v našem regionu?

Jedním z klíčových principů, které v oblasti rozvoje technologií AI zastáváme, je flexibilita a demokratizace těchto technologií. Myslíme, že v oblasti AI jde o to, přinést na trh a zákazníkům nástroje, které jim umožní ubírat se směrem, kterým potřebují. To znamená nedat jim jeden typ technologie, která může se může o nějaký limit minout, ale naopak přinést jim nástroje, jaké jim umožní flexibilně reagovat na jejich vlastní potřeby. Proto jsme před nedávnem oznámili Bedrock, což je řešení a služba na bázi cloudu, která umožňuje firmám čerpat z už existujících modelů ML (Machine Learningu), jež už máme předtrénované a jsou integrované v našem řešení a službě Bedrock. Tím pádem si mohou vybrat z možností stávající nabídky a využít ji k tvorbě vlastních řešení v oblasti umělé inteligence. Pro nás je důležitá flexibilita a dát zákazníkovi možnost si vybrat. Samozřejmě, že to musí být bezpečné, a pro nás je také velmi důležité, do jaké míry je důležitá etika k přístupu vytváření našich vlastních řešení AI, a to i ve způsobu, jakým budou postupovat naši zákazníci. Snažíme se být s nimi a pomáhat jim v celém procesu. Druhá věc, která je podle mě v oblasti AI velmi důležitá, je pomoc firmám a vývojářům, aby se dané oblasti dobře pohybovali a šli dopředu efektivně, a to nejen pomocí tradičních školení, workshopy a konzultační pomoc, jak jste se ptal na takové experty, zda je máme pro zákazníky v oblasti služeb a konzultací k dispozici. Samozřejmě jim chceme také dát nástroje, proto jsme nedávno dali na trh CodeWhisperer pro pomoc nebo automatizované kódování, které pomáhá vytvářet další sekvence kódování na čem programátor pracuje. Když se například kód, který vývojář píše, tváří že nebude bezpečný, CodeWhisperer zobrazuje automatická varování a doporučuje nějaký jiný přístup. Jak jsem říkal, pro AWS je důležitá flexibilita a dát možnost výběru a různosti. Uživatelských případů (use-cases), které v oblasti umělé inteligence jsou, jsou tisíce, a každá firma potřebuje něco jiného. Naší cestou je vytvořit platformu, na které se bude firmám dobře pracovat. Jednou z dalších věcí, které jsem se chtěl zmínit, je pomoci zákazníkům v tom, aby to bylo nejen bezpečné, ale i ekonomicky únosné. Z toho plyne cloudový přístup a „economy of scale“. Když si vezmete reálné příklady z praxe, pak pro mnohé firmy, aby naučily nějaký model ML fungovat, jde o velké infrastrukturní investice, které si ne každý může dovolit; bavíme se v řádu milionů dolarů a neskutečného množství času, abyste váš model vytrénovali, vyškolili. Proto je pro nás důležité a strategicky zajímavé jít cestou flexibilní platformy, která dá firmám možnost vybrat si z ní komponenty, které potřebují.


Tibor Kolejak, AWS Head of Enterprise pro Českou republiku a Slovensko

Zmínil jste „economy of scale“ a nákladných investicích, které si ne každý může dovolit. Kalkulujete také zákazníkům spotřebu elektrické energie? Datové centrum vašeho typu má totiž jeden a půl krát až dvakrát vyšší energetickou účinnost, než běžné „domácí“ on-site?

Jistě, kromě toho, že jsme schopni garantovat umístění dat v Evropě, daném datacentru apod., jsme schopni i spočítat spotřebu až na úroveň jednoho serveru. Tyto záležitosti a kalkulace mají na starosti naše technické a konzultační týmy.

Jaké jsou trendy v oblasti cloudových služeb a jak se AWS snaží tyto trendy řešit?

Jak už jsem říkal, devadesát procent z toho, co děláme, je na základě popudu nebo inspirace od zákazníka. Zbylých deset procent je buď kvůli tomu, že jsme něco špatně pochopili, nebo to zákazník neartikuloval zcela přesně. Stále ale je v popředí náš cíl, vše vyvinout pro potřeby trhu a konkrétní případy, které potřebujeme našim zákazníkům zabezpečit. Pokud se tedy ptáte na trendy, tím naším je vždy co zákazník potřebuje. Zpět ale k AI. Myslíme si a jsme přesvědčeni, že toto je jedna z cest, která nás čeká, jsme v ní velmi aktivní, baví nás to a je součástí našeho byznysu, protože už máme hromadu historických zkušeností. Vidíme, že technologie se budou vyvíjet tímto směrem, takže jedním z klíčových trendů definitivně bude Generative AI a vše, co budeme společně s našimi zákazníky v této oblasti vymýšlet. Skutečně chceme, aby na zdejším trhu zaznělo, že vše, co děláme, je pro naše zákazníky. Je pro nás totiž důležité, aby i malé startupy a komunity, které nemají dost prostředků na to, aby si vybudovaly datová centra nebo platformy, na kterých chtějí pracovat, aby tito zákazníci neváhali přijít a zavolali nebo přišli k nám do karlínské Invalidovny, abychom se s nimi mohli pobavit, případně jsme schopni za našimi zákazníky schopni kdykoliv přijít. Samozřejmě se také těšíme na vše, co nás v Čechách a na Slovensku čeká, především na otevření lokální zóny, což bude milník našeho rozvoje u nás.

Viz také: AWS Cloud Day Praha

Exit mobile version