Monitoring, visibility, observability – jak se vyznat ve sledování sítě

V poslední době se jako nový termín popisující to, jak jsou firmy schopné řídit svou síť, objevuje slovo observability – „sledovatelnost“. Na odpovídající český výraz, respektive všeobecně přijatý a ustálený překlad, si teprve budeme muset počkat. Jako vždy samozřejmě vyvstává otázka, zda jde jen o marketingový termín, pomocí něhož chtějí prodejci přimět zákazníky k nákupu nových řešení. Společnost Gartner tvrdí, že nikoliv, vlastní definicí ovšem také zrovna nepřesvědčuje: má jít „evoluci monitorování do procesu, který nabízí vhled do digitálních podnikových aplikací, urychluje inovace a zlepšuje zákaznickou zkušenost“.

Nadeem Zahid ze společnosti cPacket Networks se na NetworkComputing.com pokouší uspořádat termíny monitoring, visibility a observability ve vztahu k podnikových sítím do jakési hierarchie, od čehož se pak přece jen dojde k tomu, co ona observability může znamenat.
Monitoring podle N. Zahida prostě obnáší sledování paketů a jednoduchých metrik na úrovni protokolů. Můžeme tak zjistit třeba výkon konkrétního zařízení, to, zda nějaký uzel nebo část sítě jsou přetíženy, to vše ovšem na nízké úrovni. IT oddělení musí navíc většinou nastavit, co a kde chce monitorovat – v tomto smyslu jde o proces reaktivní a se slepými místy danými prostě tím, kde (ne)jsou umístěny příslušné sondy. Jakmile do hry vstoupí SaaS a využívání cloudů, přestává klasický monitoring často poskytovat potřebné informace o celkovém chování sítě. Data správcům neumožňují dostatečný přehled. „Melounové“ panely pak odpovídají situaci, kdy podle nastavených metrik je vše OK (zelené dashboardy), ale z pohledu uživatelů služby přesto nefungují, jak mají („uvnitř“ červená).

Dalším pojmem v této hierarchii je tedy visibility – „viditelnost“, respektive přehled. I zde se samozřejmě využívají data získaná v rámci monitoringu, ale cílem je jejich komplexnější interpretace. Přehled znamená eliminaci problému slepých míst. V principu jsou dostupná libovolná data, na něž si správce zrovna vzpomene, lze se zaměřovat na úroveň jednotlivých paketů a tímto způsobem odhalit např. i sofistikované útoky a jiné bezpečnostní incidenty. Pojem „visibility“ se pak v tomto smyslu překrývá s řešeními NDR (Network Detection and Response). Správci sítě by navíc měli být schopni získávat alespoň částečné informace i o provozu aplikací SaaS a cloudů.
A „observability“ pak znamená ještě krok dále, alespoň jak to chápe N. Zahid. Podnik může např. těžko získat úplný přehled nad tím, jak funguje infrastruktura poskytovatele cloudu (zejména nejde-li o IaaS, ale SaaS), nicméně by mělo být patrné, jaký to má dopad na jednotlivé služby (tedy zda za problémy např. opravdu může poskytovatel). Jde o pohled z výšky, nadhled, v rámci něhož se soustředíme ne na fungování jednotlivých zařízení, ale celých aplikací, především z pohledu uživatelské zkušenosti. Observability na rozdíl od limitů tradičního monitorování sítě umožňuje získat přehled i o multicloudovém/hybridně cloudovém prostředí, aniž by bylo nutné se spoléhat jen na monitorovací nástroje poskytované zákazníkům samotnými provozovateli cloudů (do určité míry bude vidět i do černé skříňky).

Druhým aspektem observability je pak proaktivnost – jednotlivé závislosti a problémy v síti by měly být viditelné ještě předtím, než ovlivní samotné fungování služeb. „Pozorovatelnost“ také umožňuje zvýšit inteligenci celého řešení pomocí technik strojového učení a analýzy velkých dat, která jsou navrstvena na komplexní data ze sítě poskytovaná řešeními pro viditelnost. Nakonec mohou být opravy síťových problémů i automatizovány (zase trochu termínů: namísto nebo vedle týmů NetOps funguje AIOps).
Moderní síťová prostředí stávají stále distribuovanější a složitější. Aplikace využívají nejen samotný zásobník (stack) podnikového IT. K tomu se přidává požadavek na co nejrychlejší řešení problémů a zajištění kontinuity podnikání. Jako mantra se opakuje, že dobře placení a kvalifikovaní specialisté na IT mají primárně „vytvářet hodnotu“ a „soustředit se na inovace“, nikoliv na údržbu a řešení potíží. Odpovědí na to všechno jsou i změny v přístupu k řízení sítě, ať už tomu všemu budeme říkat observability nebo jinak.

Zdroj: NetworkComputing.com a další

Exit mobile version