Porozumění cloudu a využití jeho strategické hodnoty může být pro mnoho lidí v IT průmyslu náročné. Za nepochopení může částečně kreativní marketing dodavatelů, kteří své produkty zbytečně pozlacují a působí pak jako jízdenka do IT utopie. Realitou je, že cloud není vůbec produktem nebo určitou technologií, ale spíše kombinací mnoha možností, jak dodat IT infrastrukturní zdroje, aplikace a služby IT spotřebitelům, a to buď na vyžádání nebo prostřednictvím předplatného.
„Efektivní poskytování cloudových služeb vyžaduje agilní provozní model, který lze dynamicky měnit v reakci na požadavky spotřebitelů. Pokud například neočekávaná poptávka nebo předvídatelný obchodní cyklus vyžaduje větší kapacitu nebo výkon výpočetních, síťových či úložných zdrojů, provozní model cloud poskytne přizpůsobivé řešení vyhovující měnící se poptávce,“ říká Henry Vail, technický ředitel společnosti Lenovo Data Center Group.
Někteří mylně považují cloud za místo zahrnující IT zdroje získané od poskytovatele IT, který je vzdálený od spotřebitele – že termín „cloud“ musí znamenat „non-local“. Cloud jako dodací/spotřební
a provozní model, není podle lokality definován. Ve skutečnosti mohou být funkce cloud poskytovány místní IT organizaci v rámci vlastních datových center, stejně tak jako komerčním poskytovatelem. Spotřebitel může využívat funkce cloudu od místního poskytovatele, vzdáleného komerčního poskytovatele nebo dokonce kombinací obou. Z pohledu laika může být cloud snadno zaměňován
za vzdálený zdroj (něco éterického a koncepčně daleko).
Ve skutečnosti popis těchto cloudových funkcí má za cíl informovat o tom, jak IT spotřebitel může téměř bez námahy získat místní zdroj se zdánlivě neomezeným zásobováním a vyhnout se detailní složitosti. Cloud je skutečně určen k tomu, aby propojil neomezenost s jednoduchostí, skryl složité technické detaily a zároveň tyto výhody spotřebiteli poskytl.
Zmatek také může být spjat s příliš zjednodušeným marketingem, kdy serverová virtualizace nebo hyperkonvergovaná infrastruktura (HCI) mohou poskytovat pouze soukromý cloud. Tyto technologie jsou jistě cennými základními kameny, které mohou zjednodušit cestu zákazníků k budování cloudového prostředí, musí ale být podstatně rozšířeny pomocí sofistikované automatizace, front-endových služeb a komplexní integrace, aby se alespoň minimálně dosáhlo cloudového modelu. Většina prodejců těchto základních technologií nabízí další softwarové produkty, nástroje
a automatizace, které mohou být použity k vývoji a přizpůsobení cloudového prostředí, ale dodatečné konstrukce a údržba jsou často přehlíženy.
Pro některá umístění produktů může virtualizace serverů nebo HCI znamenat nezbytnou součást cloudu. Zatímco virtualizace serverů zůstává v rámci cloudové architektury nejoblíbenějším přístupem k optimalizaci správy výpočetních prostředků, mohou být využívány i jiné základové technologie, jako jsou bare-metalové počítače nebo kontejnery, které poskytnou výpočetní zdroje v cloudu. Nejrozšířenější forma HCI přináší kombinovaný blok výpočtů a úložišť, který může dále zjednodušit základní infrastrukturu pro vytváření cloudových schopností. Ačkoliv jsou složitější k integraci, diskrétní výpočetní a skladovací infrastruktura by mohla být také použita jako základní stavební kámen pro cloud, přičemž softwarově definované varianty těchto technologií poskytují větší agilitu a měřítko.
Tyto problémy vedou k zaměření se na poskytování komplexních řešení „all-in-one“ pro zákazníky, kteří chtějí mít soukromé prostředí cloudu bez zvláštní konstrukce a údržby. Nabídne zákazníkům nová generace soukromých cloudových infrastruktur jasnější cestu k soukromému cloudu? Rozhodně přiměje existující technologie, aby se vyvíjely s rozšířenými možnostmi a plně dodávaly cloud.
V Lenovo Xperience newsroom se budou následující diskuze věnovat některým trendům v nasazení cloudu, včetně nejčastějších cloudových operačních systémů a jak smysluplně mohou přispět k podnikatelským cílům. A jak bude brzy zjevné, dilema, zda si pořídit cloud či ne, zastíní spíše zvážení zisku, které nabízí.