Windows 8 nemají ještě ani plnohodnotnou betaverzi a již jsou jedním z nejexponovanějších softwarových produktů dneška. Zaslouží si to vůbec? Jisté je jedno, Microsoft je ukazuje poměrně ochotně, možná až příliš. Příliš brzy a příliš často.
Očekávané vydání systému je někdy v roce 2012, to, co nyní můžeme vidět je tedy suma sumárum nějaký ten první build. Pokud si vzpomeneme na první build Vist a porovnáme ho s tím, jak systém nakonec vypadal (potažmo fungoval), nejde o nic jiného, než o snahu vzbudit vlnu zájmu. To společnosti u klíčových produktů šlo vždycky poměrně dobře. O nových Office se také vždycky píše minimálně půl roku před vydáním pořád dokola, takže samotné vydání už vlastně ani zase takovou událostí ani není. Windows 8 jsou v tomto ohledu ale přeci jenom jiné, nová je jak frekvence (perfektně načasovaných) oznámení, tak velmi časná doba na to něco představovat.
Skoro to vypadá, jako kdyby měl Microsoft pouze mhlavou ideu o svém next-generation operačním systému a vsadil na to, že mu jej uživatelé a vývojáři pomohou dotvořit a vychytat všechny bugy za něj. Tomu ostatně odpovídá i u dané společnosti nezvyklá otevřenost jakékoli zpětné vazbě, i když i ta má své meze (viz. oficiální vývojářský blog).
Nasnadě jsou tedy tři hlavní důvody, publicita, která by přehlušila euforii z úspěšných Windows 7 (od října 2009 se prodaly stovky milionů licencí), snaha podchytit všechny případné rodící se kritické trendy hned v počátcích a přinést na trh vyladěný systém bez velkého množství bugů, které zničily pověst mnoha starším generacím Windows.
Microsoft také slibuje, že nový systém poběží stejně dobře na tradičních PC (redakční poznámka: ať je to dnes již cokoli) i na tabletech a nebude zde co do dostupných funkcionalit rozdílu.
Toho se dá docílit dvěma způsoby, ten první, jednodušší spočívá v osekání dostupných funkcí a nabídek na nezbytné minimum. Všimněme si, že Microsoft se zatím nevyslovil, kterou cestu má v plánu zvolit.
Dvojí uživatelské prostředí dává Microsoftu dvojí potenciální výhodu, dosáhne jak na svůj tradiční (dnes lehce ustupující) trh, tak na ten, kterým je ten starý pomalu kanibalizován, tedy na trh mobilních zařízení v čele s tablety, kde nyní kraluje Android a iOS.
Všimněme si, že se Microsoft s Windows 8 snaží mimo jiné protlačit také tam, kde pohořel jeho mobilní operační systém. Kdo ví, třeba je již v záloze připravený plán nahrazení Windows Phone novou univerzální platformou, která zatím není zatížená žádným negativním povědomím. Že je zde ekosystém? Nevadí, vše lze převést, Windows 8 počítají dokonce i s aplikačním marketem. Jediný, kdo by mohl na celé věci tratit, budou nepřizpůsobiví vývojáři. To je ale zatím přeci jen trochu příliš odvážná spekulace, vraťme se tedy zpátky na zem. Čím vlastně Microsoft nový koncept obhajuje?
Jak hájí Microsoft svá rozhodnutí
Pokud se podíváme na poslední argumenty pro nový systém z oficiálního Windows 8 vývojářského blogu, na první pohled zde dominují celkem předvídatelná lákadla jako nativní podpora nového hardware (USB 3.0, ARM procesorů, dotykových displejů a desetipalcových tabletů stejně dobře, jako sedmadvacet placů širokých obrazovek), DirectX 11 (které umožní hrát s využitím celé obrazovky při věrohodném přepočtu),
rychlý start systému (jde ale skutečně o plnohodnotný boot?) a zabudovanou možnost virtualizace. Poslední z ochutnávek je asi jediná, která je trochu překvapivá.
Zajímavá je obhajoba rozhodnutí vnutit uživatelům nepříliš oblíbený pás karet (Ribbon) také do základního správce souborů systému (Windows Exploreru).
“Rozhodli jsme se pro pás karet a všem, kteří zde na blogu tvrdí, že je to špatná volba, vzkazujeme, že s nimi můžeme pouze nesouhlasit,“ prohlašuje Windows a Windows Live president Steven Sinofsky. “Jsme si jisti, že většina nenávisti k pásu se koncentruje především zde na blogu,“ dodává.
Mnohem rozumněji se již jeví Sifonovského argument, proč by si vývojáři měli oblíbit koncept s marketplacem a nákupem aplikací: „Dostáváte do rukou benefit oslovit svými aplikacemi stovky milionů uživatelů,“ tvrdí Sifonsky. Problém je trochu v tom, že vychází z předpokladu, že se Windows 8 budou prodávat stejně dobře jako předchozí sedmičky.