Machiaveliánství, určitá až psychopatie, narcismus – tyto vlastnosti jsou s nejvyšším vedením větších společností spojovány tradičně. Většinou se tento jev samozřejmě vnímá kriticky, protože dotyční se soustřeďují na svůj vlastní úspěch, zisk, kariéru, což se nemusí shodovat s tím, co je prospěšné pro samotnou firmu (vlastníky, blízké spolupracovníky i další zaměstnance). „Temné“ osobnostní rysy pochopitelně představují pro podniky finanční i manažerská rizika. V nejvyšším vedení společnosti (představenstva apod.) jsou lidé tohoto typu zastoupeni údajně s třikrát větší pravděpodobností než v běžné populaci. Nová studie ale dospěla k závěru, že pro firmy je to vše často výhodné: společnosti s machiavelistickými generálními řediteli dokážou lépe řídit náklady (snižovat je, údajně o 6,6 % více oproti jiným firmám).
„Vyjednávání o klíčových firemních nákladech je zásadní činností s významným dopadem na organizace,“ uvedl Federico Aime, profesor managementu na Oklahomské státní univerzitě a jeden z autorů studie. „Vysoce machiavelistické osobnosti trvale vynikají v situacích, které jsou stresující, nejisté, nestrukturované a vyznačují se vysokou mírou interakce tváří v tvář – to vše je typické pro práci výkonného ředitele a jednání na nejvyšší úrovni.“
Co se týče samotné metodiky studie, její autoři shromáždili veřejně dostupná videa 198 výkonných ředitelů firem z indexu S&P 500 z let 2000 až 2011. Odborníci na psychologii pak videa hodnotili pomocí zavedené stupnice machiavelismu.
Konkrétně se pak ukázalo, že při akvizicích platí firmy s machiaveliánskými řediteli nižší prémie původním vlastníkům (tj. nakupují jiné firmy levněji). Taktéž platí menší úroky za půjčky. Oboje je pochopitelné, protože se jedná o výsledek vyjednávání nejvyššího vedení firmy, nicméně firmy s těmito CEO měly i nižší výrobní náklady a nakupovaly levněji vstupy – i když na tom se výkonní ředitelé sotva přímo podíleli, ale zřejmě tak nastavili příslušnou firemní kulturu.
„Mezi výzkumníky v oblasti řízení podniků existuje předpoklad, že náklady určují trhy a generální ředitelé nemohou pouhou silou své osobnosti příliš přispět k jejich snížení,“ uvádí spoluautorka studie Tessa Recendes. „Ale i tam, kde generální ředitelé přímo nevyjednávají o příslušných obchodech, vytvářejí kulturu a priority ve společnosti, které další manažeři používají jako směrnice pro své jednání.“ Machiaveliánský CEO vytváří prostřednictvím svých počátečních rozhodnutí i agendy takové fungování na úrovni celé společnosti, té to však bývá ku prospěchu, alespoň ve sledovaných ukazatelích. Nemusí to převážit jiná rizika spojená s tímto osobnostním rysem, studie nicméně pomáhá vysvětlit všudypřítomnost machiavelismu ve vyšších patrech podnikového managementu.
Tessa Recendes et al, Bargaining your way to success: The effect of Machiavellian chief executive officers on firm costs, Strategic Management Journal (2022). DOI: 10.1002/smj.3402
Zdroj: Strategic Management Society / Phys.org