76 % respondentů průzkumu se domnívá, že v reakci na pandemii by se firmy měly více věnovat podpoře mentálního zdraví na pracovišti. O svém stresu a úzkosti v práci by 68 % zaměstnanců hovořilo raději s robotem než s nadřízeným.
Rok 2020 je pro zaměstnance velice stresující, a to celosvětově. Globální studie provedená společnostmi Oracle a Workplace Intelligence (firma zaměřující se na poradenství a výzkum v oblasti HR) ukázala, že stále více lidí čelí v práci zvýšenému stresu, úzkosti, depresi ze sociální izolace a pocitům vyhoření. Do studie se zapojilo 12 000 respondentů z 11 zemí. 78 % z nich tvrdí, že se jejich problémy na pracovišti i mentální zdraví v důsledku pandemie zhoršily. 76 % účastníků průzkumu se domnívá, že podniky by pro své zaměstnance mohly v tomto ohledu udělat víc. A konečně, 68 % zaměstnanců by si o svých pracovních problémech a jejich dopadu na vlastní duševní stav raději promluvilo s robotem než se svým šéfem.
Velká očekávání mají účastníci průzkumu od technologií. Nové technologie by podle nich neměly pouze zefektivňovat spolupráci mezi lidmi ve změněných podmínkách, ale i zlepšovat jejich duševní zdraví. K výhodám robotů patří dle respondentů vyšší objektivita, to, že lidi nesoudí, a schopnost poskytovat rychlé odpovědi. 80 % lidí je otevřeno možnosti mít robota jako svého terapeuta nebo poradce. Podle 75 % respondentů jim umělá inteligence dokázala s jejich problémy v práci pomoci. Za hlavní přínosy AI uvedli poskytnutí potřebných informací pro zvýšení efektivity práce (31 %), automatizaci úkolů a snížení pracovní zátěže, což funguje jako prevence proti vyhoření (27 %), a snížení stresu díky stanovení priorit (27 %). Umělá inteligence také umožnila lidem pracovat kratší dobu (51 %). 63 % respondentů se obecně domnívá, že umělá inteligence zvyšuje pracovní produktivitu, ale dle 54 % zlepšuje také spokojenost s prací.
Lidé jsou přesvědčeni, že by firmy měly pro podporu duševního zdraví zaměstnanců dělat více (76 %), i když 51 % respondentů průzkumu uznává, že jejich zaměstnavatelé na pandemii koronaviru zareagovali a pokusili něco nového nabídnout. 83 % zaměstnanců by uvítalo, aby jim zaměstnavatel poskytl podpůrné technologie, jako je např. samoobslužný přístup ke zdrojům zdravotnických informací (36 %) či poradenských služeb na vyžádání (35 %), nástroje pro proaktivní sledování zdraví (35 %), specializované aplikace zaměřené na mindfulness (35 %) nebo chatboty odpovídající na otázky týkající se duševního zdraví (28 %). Podle 42 % respondentů snižují stres, úzkost nebo deprese jejich pracovní produktivitu a 40 % upozorňuje na to, že za těchto okolností roste podíl špatných rozhodnutí.