Nedílnou součástí IT průmyslu existuje jeden důležitý segment, který je alespoň mediálně trochu opomíjen. Děje se tak přesto, že jeho využívání exponenciálně roste a zbytek trhu je na něm dnes přímo či nepřímo závislý v celé své vertikále. Pokud se stále ještě tážete, co by to jen mohlo být, nebudu vás již déle napínat, jedná se o svět akumulátorů a baterií.
Přestože se jedná o jednu z nejdůležitějších částí ICT průmyslu, probíhal zde do nedávna jen velmi pozvolný vývoj, ve srovnání s rozvojem například mikročipů či se mohlo dokonce zdát, že tato část trhu dokonale stagnuje. Ostatně tomu by napovídal i přístup výrobců, výdrž baterií se zpravidla zvyšuje spíše energetičtějšími procesory a přídavnými bateriemi, ne posilováním kapacity akumulátorů.
Kde všude se s bateriemi vlastně setkáváme
Nejrůznější druhy baterií a akumulátorů jsou hnacím motorem všech elektrických a elektronických zařízení, motorů apod. a přenosných elektrických nářadí, včetně spotřební elektroniky. Setkáme se s nimi ale také u všech spalovacích motorů, jsou tudíž také důležitými součástkami automobilového, leteckého a energetického průmyslu.
Jen v roce 2012 činila hodnota výroby průmyslu baterií a elektrických akumulátorů (PBA) celosvětově cca 70-72 mld. UDS, s tím že rostla o cca 8 % ročně.
Hlavní dělení PBA je na:
- a) primární (neboli nenabíjecí baterie – na jedno použití)
- b) sekundární (neboli dobíjející baterie – vícero použití)
V současné době cca 76 % výroby PBA npředstavuje „sekundární“ výroba, zbylých 24 % pak „primární“ výroba. Trend současné doby je, že dochází k rychlejšímu rozvoji „sekundární“ výroby na úkor „primární“. Předpokládá se, že v roce 2020 bude hodnota výroby „sekundárního“ PBA představovat až 83 až 85 % celkové výroby.
Základní rozdělení
Pokud budeme baterie hodnotit v hodnotě výroby podle typů, dopadne srovnání trhu za loňský trk následovně, na prvním místě se umístí Lithium-Ion baterie jejichž hodnotový podíl výroby byl v roce 2012 43 procenta, zbytek viz uvedené pořadí:
-
Lithium-Ion baterie (Li-ion), včetně Lithium-Ion Polymer. Hodnotový podíl výroby byl v roce 2012 43 %. V roce 2008 výroba baterií (Li-ion) předstihla tradiční výrobu Pb-kyselina (Pb) baterií a neustále roste.
-
Pb – kyselina H2SO4 (Pb). Hodnotový podíl byl 31 % s klesající tendencí. Výroba postupně poklesá především z důvodů ekologických a nevýhodném váhovém poměru. Výrobní cena je stále velmi výhodná.
-
Zásadité (Alkalit) baterie si udržují cca 15 % hodnotový podíl, ale téměř ze 100 % se používají v „primární“ výrobě PBA.
-
Uhlík – zinek (C2Zn)baterie si udržují 5 % hodnotový podíl. A taktéž jde jen o „primární“ nedobíjecí baterie.
-
Nikl – kov (NiMN) si udržuje stabilně 3 % hodnotový podíl převážně v „sekundární“ výrobě PBA.
Porovnání baterií používaných v převážně automobilovém průmyslu dle specifické energetické kapacity (Wh/kg) a výrobních nákladů na 1 Wh
Typ baterie |
Energetická kapacita (Wh/kg) |
Výrobní |
Pb |
30-50 |
0,17 |
Li-ion |
110-130 |
0,37 (v roce 2014 již 0,25) |
NiMN |
90-100 |
0,99 |
Nejrychlejší rozvoj prodělává výroba Li-ion baterií včetně Li-ion polymer baterií vhodných pro spotřební elektroniku. Je to především tím, že specifická energetická kapacita, tj. Wh/kg je u Li-ion technologie 110-130 a tímto je cca 3 x vyšší než u Pb akumulátorů. Navíc díky velkému rozvoji nanotechnologie má Li-ion technologie velkou možnost dalšího rozvoje! Tím, že výroba Li-ion baterií roste nejrychleji, dochází k postupnému odstraňování původní nevýhody, tj. ceny Li-ion baterií.
Největší koncentrace výroby
pořadí |
stát |
% podíl |
pořadí |
Firma |
% podíl |
1. |
Japonsko |
52 |
1. |
Panasonic (Japonsko) |
27 |
2. |
Čína |
20 |
2. |
Samsung (J. Korea) |
15 |
3. |
Jižní Korea |
14 |
3. |
Sony (Japonsko) |
14 |
4. |
ostatní |
14 |
4. |
BYD (Čína) |
10 |
|
|
|
5. |
LG (J. Korea) |
8 |
|
|
|
6. |
BAK (Čína) |
8 |
Z výše uvedeného přehledu se dozvídáme, že PBA je průmysl koncentrován především v asijských zemích, jasně zde dominuje především Japonsko, sílí ale také význam Číny a Jiho-korejské republiky. Je zapotřebí si uvědomit, že hodnota výroby PBA je i přes nadprůměrný růst stále poměrně malá, dělá „jen“ nějakých 70 miliard amerických dolarů. Z uvedeného je zřejmé, že firmy PBA nehrály v USA velkou roli. Teprve v současné době dochází k cílenému výzkumu a USA dohání technologickou mezeru.
Největším výrobcem PBA průmyslu byla firma Panasonic, zvl. po kapitálovém převzetí firmy Sanyo. Následuje jihokokorejský Samsung a japonská firma Sony.
Nedávné historické milníky
Velkým přelomem v celém PBA se stalo období ekonomické recese v letech 2008 až 2010 a následná reakce vlád jednotlivých zemí s dvojím cílem; udělat výrobu více efektivní s menší energetickou náročností a menším dopadem na životní prostředí.
Příkladem šly zejména USA, když Kongres USA v roce 2009 přijal zákon „ARRA“ (American Recovery and Reinvestment Act), v jehož rámci byla určena částka 2,4 mld. USA na výrobou Li-ion baterií. V rámci navazujících projektů došlo zejména k vysokým dotacím pro výrobce vozidel v USA a to zcela konkrétně částkou asi 8 miliard dolarů, s cílem aby v roce 2015 jezdilo na silnicích USA 1 mil. EV (elektrických vozidel) a aby se v roce 2015 vyrábělo 40 % baterií převážně v automobilovém průmyslu technologií Li-ion.
Koncept Li-ion baterií byl přijat, protože v současné době jde v technologii komplexně výhodnou z hlediska dosažitelnosti surovin, výroby, recyklovatelnosti, ekologie a dalšího možného rozvoje.
I když firmy USA mají zkušenosti s celou řadou součástek spojenou s Li-ion technologií, v masové výrobě včetně dalších „know-how“ poněkud zaostaly. Velmi rychle ale vznikly „joint-venture“ firmy s převážně s japonskými a jihokorejskými koncerny, které pružně navázaly na projekty velkých automobilek. GM a Ford se spojil s korejskou firmou LG, Nissan USA s japonskou NEC a Toyota USA s japonskou Panasonic. Dnes už legendární Tesla Motors spolupracuje s firmou Panasonic.
V současné době bylo dosaženo již těchto přelomových milníků, které byly iniciovány USA :
- V USA byly otevřeny 3 výrobní komplexy na výrobu Li-ion baterií s celkovou kapacitou cca 300 000 vozidel.
- Došlo k zlevnění výroby Li-ion baterií o více než 2 x s tendencí dalšího poklesu
- Automobily s Li-ion bateriemi se začaly vyrábět masově a postupně, z hlediska výkonu, se přibližují klasickým autům se spalovacím motorem.
- Uvedený trend má globální působnost. Dokonce Japonsko a J. Korea jsou poněkud před USA. EU pak poněkud zaostává.
- Li-ion baterie se uplatňují i mimo běžná auta; u aut nákladních, v letadlech a stacionárních energetických instalacích.
Auta a baterie
Jelikož hlavním odběratelem a tudíž „hnacím motorem“ výroby Li-ion baterií je automobilový průmysl přinášíme přehled současné výroby EV (Electric Vehicles) elektrických vozidel. Členění elektrických vozidel dle mezinárodního pojetí je následné:
-
PEV (Plug-in Electric Vehicles). Elektrická auta s nabíjením.
Jedná se o čistě elektrická auta s nejlepší ekonomií provozu -
PHEV ((Plug-in Electric Vehicles). Hybridní elektrická auta s nabíjením.
Spalovací motor nemá převodovku a pohání jen generátor. Auto může jet jen na baterie a může se dobíjet ze zásuvky.- HEV (Hybrid Electric Vehicles). Hybridní elektrická auta. Jedná se o klasické auto se
spalovacím motorem, baterie jsou jen pomocným pohonem – nedají se dobíjet.
- HEV (Hybrid Electric Vehicles). Hybridní elektrická auta. Jedná se o klasické auto se
První automobilka, která začala vyrábět úsporná auta s elektrickými pohonnými prvky, byla Toyota se svým dnes už legendárním modelem Prius. Jednalo se sice jen o generačně první vozidlo s pohonem tzv. HEV, ale i to se v provozu osvědčilo a přispělo k velmi slušným úsporám. V roce 2012 se vyrobilo v celém světě plných 5 mil. kusů tohoto typu. Automobilka Honda vyrobila cca 1 mil. aut HEV a Ford 0,2 mil. Výroba těchto aut postupně klesá.
Zástupcem PHEV vozidel je model GM Chevrolet Volt (Opel Ampera), jehož výroba v roce 2012 dosáhla cca 30 tis. vozidel. Z dalších modelů je to Toyota Prius Plug-in Hybrid s výrobou cca 20.000 aut, Ford C-Max Energi 3.000 aut, Honda Accord Plug-in Hybrid. Výroba postupně roste.
Výroba PEV vozidel – čistě elektrických – prožívá velký rozvoj. Největším výrobcem je firma Nissan s modelem Leaf, kterých se v roce 2012 vyrobilo cca 60 000! A firma se chce postupně do 3 let dostat na úroveň 150.000 aut ročně.
Mezi velké výrobce se propracovala firma USA Tesla Motors, která v letošním roce má v plánu vyrobit 22.000 vozidel Modelu S a v roce 2014 již přes 30.000 vozidel. Zde je zapotřebí se pozastavit nad parametry uvedeného modelu S; jedná se o první typ PEV vozidla, které může konkurovat klasickým autům se spalovacími motory. Na jedno nabití má dojezd plných 400 km a rychlo- nabíjení trvá pouhých 30 min s tím, že v blízké budoucnosti se počítá i s tzv. „swapovou“ výměnou baterií, které má trvat pouhé 3 minuty! Nabíjecí stanice se instalují velmi rychle a pracují plně autonomně – nabíjí se prostřednictvím fotovoltaiky. V roce 2015 má síť nabíjecích stanic pokrýt území USA. Model S má však především bezkonkurenční ekonomiku provozu – ekvivalentně vozy spotřebují jen 1,5 l/100km s minimálním dopadem na životní prostředí.
PEV modely připravují firmy Fiat (500e), Mercedes-Benz (Smart electric drive), BMW (ActiveE), Ford (Focus Electric), Honda (Fit EV).
Závěr
Z uvedených informací vyplývá, že dochází k malé revoluci v pohonu malých vozidel. Hlavním hybatelem jsou technologicky nové baterie – Li-ion, které postupně vytlačují ony klasické olověné (Pb-H2SO4) a v provozu prokazují, že jsou po všech stránkách lepší. Výzkum nanotechnologií jako „by-product“ přispěl i k výzkum Li-ion technologie. Laboratorně již byla dosažena specifická energetická kapacita, tj. Wh/kg okolo 300 Wh/kg, tj 2x současné úrovně. Velké investice do výzkumu a výroby Li-ion baterií budou přispívat k snižování ceny baterií a rozšiřováním jejich užíváním.
Je zapotřebí připomenout, že baterie Li-ion pronikají i do leteckého průmyslu. Prvním modelem velkého letadla, který Li-ion baterie využívá je nový model firmy Boeing B-787. Je pravda, že problémy způsobené těmito bateriemi způsobily odstavení modelu B-787 na 3 měsíce, ale jistě je to velký krok vpřed.