Mobilní platby, hybridní cloud a virtuální realita. Máte pocit, že prognózy a různé přehledy klíčových technologií bývají vždy několik let stejné, opisované málem přes kopírák? Dion Hinchcliffe na webu ZDNet soudí, že je to omyl a podnikové IT prošlo za poslední rok ve skutečnosti významnými změnami. A letos tomu prý bude nejinak.
Čemu se vyplatí věnovat hlavní pozornost letos? Vesměs nejde o nové pojmy a trendy, ale příslušné technologie se dostávají do fáze, kdy je vhodné je nasadit. Část z nich označuje Hinchcliffe jako inkrementální, což má znamenat optimalizaci stávajících procesů, další jako disruptivní; ty jednak vytvářejí zcela nové procesy a trhy, ale mají také sílu ničit stávající modely. Nasazení jednotlivých technologií Hinchcliffe rozděluje na strategické a taktické, v tom se ale trochu těžko vyznat (co znamená, že Internet věcí je strategickým a 3D tisk taktickým nástrojem?).
Máme-li Hinchcliffeovi věřit, specialisté v podnikovém IT mají tedy letos sledovat především následující trendy.
Apple proráží cestu
- Mobilní platby. Zákazníci tuto nabídku očekávají, protože se stala standardem po vstupu Applu s jeho technologií Apple Pay. Kdo inkasuje peníze od koncových zákazníků, může snadno prohrát, pokud teď zaspí.
- Nositelná elektronika. Zde by se dal za průlom pokládat Apple Watch, tj. opět vstup velkého hráče a na rozdíl od brýlí Googlu uvedení finálního produktu. Firmy by měly prozkoumat, jak tímto způsobem mohou zvýšit produktivitu zaměstnanců v terénu, ať už jde o obchodníky nebo pracovníky servisu/podpory.
- Kontejnery a kontejnerizace změní nabídku datových center a způsob poskytování IT služeb. Tyto technologie by si měli rychle osvojit především vývojáři.
- XaaS, softwarově definované X – X může znamenat cokoliv, samotný software, infrastrukturu i platformu. Přidává se virtualizace a softwarově definované sítě i všechno ostatní. Konkrétní funkčnost již není spojena s konkrétním hardwarem, výsledkem může být např. větší flexibilita nebo úspory z rozsahu. (Zda je tento a předešlý bod významnější v roce 2015 než před rokem nebo za rok, to však těžko posoudit.)
Virtuální realita konečně uspěje
- Věrná virtuální realita. Je zde úspěch Oculus Rift, jehož technologie byla koupena Facebookem za 2 miliardy dolarů (slušný úspěch, když Oculus Rift začínal s pomocí Kickstarteru). Zde by se ovšem dalo namítnout, že projektů s virtuální realitou typu Second Life zde už bylo… Hinchcliffe tvrdí, že je tu rozdíl, nové technologie nás dokáží opravdu pohltit (immersive) a navíc nejde o hraní si, ale virtuální realitu konečně využívají seriózní obchodní aplikace.
- Hybridní cloud. Tento model je pro podniky lákavý. V oblasti cloudu je populárním postupem experimentování a „bastlení“. Než přijmout příliš závaznou strategii, firmy raději nasazují cloud různým způsobem a tak, aby případně mohly určitou část (funkčnost) zase snadno přesouvat zpět na vlastní infrastrukturu nezávisle na zbytku. Hybridní cloudy tomuto přístupu vyhovují nejvíce, jejich adopce je proto rychlejší než u cloudů „čistých“, ať už veřejných či soukromých.
- Integrovaná zákaznická zkušenost. Namísto CRM se po vzoru zkratky UX často hovoří o CX, vyžadována je konzistence napříč různými kanály (např. sociální sítě, mobilní aplikace – na ně vedení firem často klade hlavní důraz). Podle jiných názorů je ovšem CX tak trochu humbuk (viz rozbor trhu současných ERP systémů).
- Mobilní podnikové aplikace, a to nejen pro zákazníky (viz minulý bod), ale i pro vlastní zaměstnance.
Nejvyšší čas na 3D tisk
- Otevřená API. Podnikové IT systémy obsahují stále více různých rozhraní, roste potřeba výměny, sdílení a integrace dat. Musejí si rozumět aplikace na vlastní infrastruktuře a v cloudu (a v různých typech cloudů). Někdy se v této souvislosti hovoří o datových silech, jindy o nutnosti sjednotit data používaná v transakcích (OLAP) a datových skladech/analytických aplikacích. Otázka API by měla být chápána v rámci vývoje softwaru jako priorita. Zde by se však opět dalo namítnout, že toto je záležitost řady posledních let, ne speciálně letošního roku. Hinchcliffe chce mj. říct, že množství vedle sebe existujících API přes veškerou snahu naopak stále roste, pokusy o zastřešování nejsou příliš úspěšné.
- 3D tisk. Samotná revoluce se světem převalí asi až za pár let. Proč pak zdůrazňovat 3D tisk právě letos? Podniky prý mají nyní nejvyšší čas začít této technologii přizpůsobovat své dodavatelské řetězce a distribuční modely. Zítra bude pozdě.
Hinchcliffe do svého přehledu řadí i technologie, které by sem v rozporu s jeho úmyslem zřejmě mohly patřit kdykoliv a asi není nutné je zdůrazňovat zrovna letos. Takto částečně skeptický bych na rozdíl od něj byl např. k big data/vědě o datech, biometrii, sociálnímu podnikání, sdílené ekonomice, machine-to-machine komunikaci, internetu věcí, digitálnímu vzdělávání, strojovému učení či umělé inteligenci. Každopádně, podobným prognózám a analýzám stačí určitý stupeň úspěšnosti, nikdo se netrefí úplně ve všem – maximálně můžeme při velkém štěstí najít někoho, kdo se vždy mýlí (jak praví Parkinsonovy zákony).
Mohlo by vás zajímat