Kdo přijde po Googlu a Facebooku?

Jak změní trh drony, autonomní automobily a robotizace? Kdo na tom všem vydělá, do čeho investovat? Mark Pesce na The Register přichází s následujícím pohled na věc. Podle něj změny vyvolané čtvrtou průmyslovou (a logistickou) revolucí budou zásadnější, než to zatím vypadá.
Odvolává se na situaci dejme v polovině 90. let, kdy si vydavatelé médií ještě nebyli ochotni připustit, jak je nástup internetu/webu/sociálních sítí víceméně smete, alespoň v tradiční podobě. Informace najednou proudí ke spotřebitelům zadarmo, ti jsou jimi přehlceni, takže lidé se málem mohou živit tím, že jsou ochotni číst e-maily.

Za méně než 25 let se podobně může změnit způsob, jak se ke koncovému spotřebiteli dostávají nikoliv informace, ale hmota. Bude levné ji vyrobit (roboti), produkovat na místě (3D tisk) i distribuovat (autonomní automobily, drony). Možná je dnes cool si zkoušet šaty v aplikaci virtuální reality, ale za čtvrt století to může vypadat i tak, že se autonomní auto či dron staví s x modely (velikostmi) bot na vyzkoušení a jeden zákazníkovi zanechají. Ceny budou směšné kvůli úsporám z rozsahu – auto samozřejmě bude po cestě vyřizovat stovky dalších transakcí. Náklady na výrobu a distribuci půjdou k nule, podobně jako jsou dnes nulové náklady spojené s distribucí zprávy na Facebooku (ba naopak se platí, aby o informaci projevil zájem uživatel).
Přitom, tvrdí alespoň Pesce, se všichni v souvislosti s těmito změnami zabývají jenom jednou stranou mince: co budou dělat lidé (profese), kteří v důsledku technologických změn přijdou o práci.

Viz také: Umělá inteligence bude konkurencí pro vyšší vrstvy

Pomíjí se druhá strana, a to sice pokles ceny zboží málem k nule, podobně jako k tomu došlo u ceny informací (tím se tedy asi logicky míní „obecných“ informací, pravých nebo falešných, ne dejme tomu tipy insiderů na vývoj trhu). A nakonec i to, že někdo na destrukci dosavadních obchodních modelů vydělá. Podobnou pozici jako Google a Facebook bude tedy mít Amazon, respektive firmy tohoto typu (a snad i Uber a AirBnB, pro zábavu se lidé možná budou přemisťovat i nadále).

Nepředstavujme si autonomní vůz na silnici mezi běžnými, za 25 let, soudí Pesce už budou téměř všude jen auta robotická; v tomto režimu víceméně bez nehod a lidského faktoru půjdou ceny všeho opravdu dolů, doprava poběží plynule. Kdo na tom všem vydělá? Jako u Googlu a Facebooku – investoři, samozřejmě hlavně rizikový kapitál a další, kdo se k vlně přidají na samém začátku.
A na druhé straně prodělají ti, kdo budou investovat do stávajících obchodních modelů a technologií, budou se je snažit vylepšovat, ale stále v rámci toho, jak vše funguje dnes. Technologie jsou však disruptivní, a to dnes velmi rychle – je neefektivní vylepšovat meče, zatímco za rohem už vyvíjejí palné zbraně. Dokonce možná ten, kdo meče neinovuje a jen levně produkuje a prodává, dokud to jde, vydrží na trhu déle.
Otázka ovšem zní, čemu z toho uvěřit. Vůbec to tak být nemusí; pomiňme verzi, že to tak bude, ale první vizionáři si třeba nabijí ústa a peníze shrábnou až ti další, to je asi normální scénář. Ale třeba kvůli vývoji cen pohonných hmot budou slepou uličkou autonomní auta jako celek, jakkoliv to dnes na to nevypadá.

Není také moc jasný obchodní model, čím bude příslušná distribuce zboží (skoro) zdarma poháněna. Facebook a Google sice stlačí své náklady na přepravu informace k uživateli, ale stále potřebují i někoho, kdo platí jim. Model „informace zadarmo“ žije z reklamy – však si zákazník nakonec ten kávovar koupí. Co ale bude pohánět dodávku kávovaru (skoro) zdarma?

Zdroj. The Register a další

Exit mobile version