Metaverzum není jen herní prostředí ve stylu Second Life, ani jen další generace sociálních sítí. Může se uplatnit a již částečně uplatnění nachází v řadě podnikových aplikací, alespoň podle zastánců této technologie. Samozřejmě je jen na nás, zda budeme raději mluvit o metaverzu nebo mixu virtuální a augmentované reality.
V jádru všechny dále uvedené aplikace spojuje to, že metaverzum bude komunikační kanál, ať už mezi zaměstnanci, dodavateli nebo nebo mezi podnikem a jeho zákazníky.
Podle analýzy IT ProToday je přehled nejvýznamnějších oborů, kde se metavrezum prosadí nejrychleji, následující:
– maloobchod;
– virtuální schůzky, videokonference nové úrovně (speciální náhlavní displej představil i Apple);
– nemovitosti (jak prodej nemovitostí na základě pokročilé videoprezentace, tak i testování změn interiéru, přizpůsobování nově stavěných nemovitosti přáním klientů atd.);
– design, inženýrské obory – souvisí s předcházejícím bodem, virtuální spolupráce na 3D modelech budov ; zařízení; na druhé straně se budou navrhovat i budovy a zařízení „pro metaverzum“ (cca firemní prezentace, pokročilejší web);
– vývoj softwaru; vývojáři budou tvořit aplikace pro metaverzum, ale metaverzum pro ně také bude vývojových prostředím, v němž budou spolupracovat na zcela obecných projektech;
– tvorba obsahu; firemní prezentace a obecná strategie v metaverzu bude vyžadovat obdobu dnešních webových stránek, profilů na sociálních sítích, spolupráci s influencery; vedle samotného designu se prezentace firem bude muset naplnit obsahem, alespoň zčásti nového typu;
– hry; to samo o sobě netřeba komentovat, nicméně je otázka, jak mají tento aspekt zařadit do své strategie další firmy (má partnerství s herními společnostmi v metaverzu smysl i pro firmy, které se nezaměřují na mladší zákazníky?);
– technologická infrastruktura; metaverzum bude vyžadovat spolehlivé a rychlé připojení, nový typ cloudových služeb, ale samozřejmě také pokročilejší hardware (grafické procesory, servery, náhlavní soupravy VR a haptika);
– decentralizace; dosud nejasný je překryv metaverza s technologiemi, jakou jsou NFT, blockchain nebo kryptoměny (ale třeba i obecně decentralizované finance nebo edge computing).
Sean Michael Kerner se pak na ITPro Today speciálně zabývá tím, co bude metaverzum znamenat pro vývojáře. Především by se měli zbavit představy, že vytvářejí nějakou hru (a to jakkoliv se třeba do metaverza mohou přesunout také obory, jako jsou výstavy, hudební festivaly nebo divadlo). Lepší je nahlížet na prostředí jako na kombinaci sociální sítě a obchodu. Aktuálně je z pohledu vývojářů i vedoucích projektů podstatná absence standardů a platforem a z toho vyplývající rizika (ne)kompatibility různých projektů/aplikací. Chybí vývojové nástroje speciálně navržené pro tvorbu tohoto typu aplikací. Nejasné jsou otázky zabezpečení (a to jak z pohledu osobních údajů uživatelů, tak i třeba ve vztahu k tomu, že v rámci metaverza budou mít uživatelé a firmy i trvalé vlastnictví digitálních aktiv). Dále v metaverzu dojde k ještě většímu důrazu na uživatelské rozhraní aplikací. Podniky by prý měly pochopit, že uživatelům nebude stačit základní funkčnost, jako je otevření okna pro napsání zprávy, ale budou chtít „zážitek“. Vývojáři budou muset aplikaci neustále sami používat a upravovat, a to jak ve fázi návrhu a vývoje, tak i během nasazení v produkčním prostředí. V ještě větší míře proto budou využívány režimy vývoje s neustálými iteracemi, agilní metodiky, CI/CD, DevOps atd.
Zdroj: Terri Coles: Top 10 Industries Profiting From the Metaverse, ITPro Today
Sean Michael Kerner: Metaverse Enables Software Developers to Explore New Horizons
a další
Viz také: Jak se stavět k metaverzu
Poznámka: Aktuálně ovšem koncept metaverza není zrovna populární, alespoň z pohledu investorů. Facebook tímto směrem vynaložil obrovské prostředky, ovšem dosud bez viditelných výsledků.