Firma Kaeser Kompressoren se sídlem v německém Koburgu se věnuje řešení a službám se stlačeným vzduchem po celém světě. Když tato rodinná firma vstupovala před více než 30 lety na trh, byla jednou z prvních, která zavedla systémy SAP R/3. V současné době řeší několik softwarových projektů současně a nedávno migrovala svá data na cloudovou platformu RISE with SAP S/4HANA.
Avšak snahy o digitalizaci narážely na rostoucí komplexnost systému a objem dat, které bylo obtížné spravovat. „Nedostatečná kvalita dat naše projekty téměř zastavila,“ sdělil Falko Lameter, CIO společnosti Kaeser.
„V našem hledáčku se AI objevila poměrně brzo, ale nebyla úplně na začátku projektu,“ vzpomíná Dr. Norbert Enge, vedoucí konzultačního oddělení SAP Business Transformation Services. „Naším směrem bylo vytýčit cestu pro správnou datovou strategii.“
Projektový tým začal s označováním klíčových dat. „Dám vám jeden příklad: náš systém spravuje šestimístný počet dodavatelů a přinejmenším dvě třetiny z nich byly neaktivní,“ říká Lameter. Ruční správa takového objemu dat by představovala obrovskou zátěž pro zaměstnance a právě časová náročnost pro manuální zpracování je jedním z hlavních důvodů, proč řada firem s digitální transformací stále váhá.
AI automatizuje 80 % procesů
Zhruba v té době se ve světě dostávala do popředí umělá inteligence, kterou v Kaeser začali do datové strategie postupně integrovat. Výsledkem bylo řešení vyvinuté na míru se základem v SAP AI Services a SAP Analytics Cloud pro předpověď neaktivních dodavatelů. To umožnilo firmě Kaeser automatizovat více než 80 % procesů ve správě dat, zlepšit jejich přesnost, a tím i zvýšit produktivitu.
„Když se teď ohlédnu zpět, dovolím si tvrdit, že takové množství dat nemůžete ručně zvládnout – jde to jedině s AI,“ prohlásil Lameter. „Žijeme v éře umělé inteligence a jsem přesvědčen, že budoucnost patří rozhodování na datovém základu.“
Produktová doporučení jako umění
Mezi nejslibnější oblasti pro využití AI patří v Kaeser i podpora prodeje. Aplikace SAP Intelligent Product Recommendation umožňuje zaměstnancům vyhodnotit požadavky zákazníků tak, aby dokázali zákazníkům nabídnout vhodný produkt. Software zpracovává zadání v přirozeném jazyce a nabízí nejvhodnější kompresory na základě strojového učení a generativní AI.
„Udělat produktové doporučení je něco jako umění,“ tvrdí Enge. „Když ale máte technologii pro lepší doporučení, je to hra na jiné úrovni.“
V nejvyšší soutěži se bez AI neobejdete
Zatímco nasazení AI je jedna věc, její správné využití druhá. Právě školení, diskuze o etických dopadech a vytváření správného prostředí, které by zaměstnance motivovalo k tomu, aby nové nástroje začali používat, rozhodly o úspěchu projektů v Kaeser. Za zásadní považuje firma i aktivní zapojení managementu a sladění všech týmů napříč odděleními. „Jednoznačně jde o dopad na lidi a komunitu, ve které žijete a pracujete, a myslím, že je velmi důležité to vzít v potaz,“ uvádí Lameter.
Je to přinejmenším pětiboj, říká Enge: „Někdo by řekl, že jde jen o to, mít dobrého člověka pro analýzu dat. Je to samozřejmě velmi důležité, ale potřebujete také porozumět byznysovým procesům a datům. V neposlední řadě také nesmíte opomenout lidské obavy a vysvětlit zaměstnancům, jak se dobrat ke správným výsledkům.“
Nakonec se podíl využití AI v datových projektech vyhoupl z méně než 10 % v prvním roce na více než 30 % ve třetím. Týmy Kaeser za tu dobu vypracovaly 12 různých scénářů využití umělé inteligence od SAP. „Hned na začátku projektu jsme diskutovali o tom, v jaké soutěži chceme hrát, a velice rychle jsme došli k tomu, že pokud máme mít ty nejvyšší cíle, AI je jejich nedílnou součástí,“ doplňuje Enge.
I český trh má v AI potenciál
Podle průzkumu SAP „Budoucnost českého byznysu v éře AI“ od agentury Ipsos z minulého roku se i v Česku nachází velký potenciál pro využití AI. Novou technologii využívá nebo plánuje zavést do svých procesů již 83 % českých firem, přičemž dvě třetiny z nich ji považují za součást jejich strategie.
V nové technologii vidí přes 40 % zlepšení kvality produktů a služeb nebo zvýšení efektivity. Čtvrtinu motivuje i vidina expanze na zahraniční trhy. „Každý rok vzroste počet zákazníků SAP v Česku o deset až patnáct firem a rozšíření jejich působnosti za hranice naší země je jednou z motivací. Aby mohli konkurovat na mezinárodní úrovni, musí zvyšovat svoji efektivitu. I k tomu jim mohou pomoci nástroje s AI, které jsou už dnes na trhu,“ okomentovala výsledky Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.
Průzkum Ipsos dále uvádí, že AI může za rok zvýšit hodnotu českých firem o 16 %, avšak také, že téměř čtyři z deseti firem se obávají nedostatku kvalifikovaných pracovníků na AI.