Od roku 1993 působí ve společnosti Asseco Solutions její současný výkonný ředitel Jiří Hub. Firma, která je lídrem českého trhu s ERP systémy, za tu dobu dvacetinásobně zvýšila obrat a má desetkrát víc zaměstnanců. Za úspěchem stojí důvěra zákazníků a firemní kultura, která se během covidu projevila tak, že firmu nikdy úplně nezavřeli.
Většina zákazníků, partnerů a zaměstnanců si Asseco Solutions bez Jiřího Huba nepamatuje. Jak dlouho jste ve firmě?
Nastupoval jsem do původní LCS v roce 1993, takže na podzim 2022 to bude dvacet devět let. Byl to tehdy krásný, až skoro rodinný podnik s nějakými třiceti lidmi. Třicet let je v IT dlouhá doba a naše firma se proměnila ohromným způsobem. Když jsem nastupoval, měli jsme obrat 38 milionů korun, dnes máme téměř tři čtvrtě miliardy a je nás tři sta padesát. Tehdy jsme měli jeden produkt, dnes je jich víc než deset.
Byla to bezproblémová cesta?
Největší nárazy jsme zaznamenali dva. První zažije každá firma, když se láme počet lidí okolo stovky. Potřebujete totiž zcela změnit organizační strukturu. Pro původních třicet lidí ještě stačí plochá, dvouúrovňová, která je velice flexibilní. Při větším počtu lidí ale už musíte vytvořit standardní architekturu organizační struktury, která má minimálně tři úrovně.
Druhý velký náraz pro nás samozřejmě byl, když jsme se stali součástí nadnárodní skupiny Asseco, z původní LCS International jsme se tedy stali Asseco Solutions. Byla to obrovská změna, ale uřídit se ji podařilo, protože jsme se nikdy nebáli změn.
Z tehdejších třiceti lidí jsme sice ke dnešku již zůstali jen tři, ale firemní identita, duch firmy, původní firemní kultura, to se za celou dobu nezměnilo. Máme rádi změny, nebojíme se jich, víme, že firma zde chce být dlouho, takže se měnit musí. Dokonce pamatuji dobu, kdy jsme měli v kuchyňce na stěně velký obrázek, kde bylo heslo „Změna je život, stagnace smrt!“, dodnes si to pamatuju. Pro nás to platí furt. Kdybych to převedl do osobní roviny, prošel jsem tady mnoha pozicemi, snad kromě vývoje. Pět, šest různých pozic a zodpovědností.
Probíhají u vás změny i nadále?
Zhruba před rokem jsme změnili firemní organizační strukturu. Položili jsme důraz na dvě zásadní oblasti. Jednou je obchod a druhou je vývoj. Ze striktně vertikální struktury, například Enterprise – Public atd., jsme ji „překrájeli“ horizontálně. Teď tedy máme kromě obrovské divize zastřešující realizace v top managementu zkušeného „lovce“ Michala Andraška, který řídí obchod, a necelý rok máme též ředitele vývoje Petra Vítka, také chlapíka s nesmírnými zkušenostmi
Jak se vám daří obstát na vysoce konkurenčním IT pracovním trhu?
Pracovníky se nám daří získávat naším firemním duchem, naší kulturou. Nějaké přeplácení lidí považuji za naprosto krátkozraký zaměstnavatelský model. Tohle může fungovat rok, dva, ale pak takového člověka stejně zase někdo přeplatí. Co by mělo lidi na Asseco Solutions lákat, je právě ta naše firemní kultura. Jak se setkáváme, komunikujeme spolu, interagujeme. Například v covidové době jsme asi byli velmi anomální IT firmou, protože jsme nikdy firmu úplně nezavřeli. Nikdy jsme neposlali na home office víc než padesát procent lidí.
Jak se vám dařilo zvládat provoz během pandemie?
Obecně se trh rozdělil na firmy, které by nejraději fungovaly zcela virtuálním způsobem, a my zase naopak patříme mezi ty, které by si rády podržely mezilidské vztahy, na čemž jsme od začátku postaveni. Od korporátů jsme většinou v první polovině roku 2020 dostali zprávu, abychom k nim vůbec nejezdili. V segmentu zákazníků z SME bylo naopak právě toto oceněno. Ať už šlo o paní účetní nebo o ředitele či majitele, ti nám řekli: „Až to zase otevřou, hned k nám přijeďte!“
Vzhledem k tomu, že jednou z našich základních hodnot je lidskost, jsem se také těšil do práce, že potkám lidi, že je neuvidím jen přes obrazovku. Bylo přitom jedno, zda šlo o partnery, zákazníky, naše vlastní lidi. Baví mě se s nimi setkat v kuchyňce, jsou tam čtyři naši konzultanti a sdělují si svoje know-how.
Ještě na jaře jsem mluvil s kamarádem z jedné ICT korporace; stěžoval si, že už dva roky v podstatě nebyl v práci, a že není schopen nastartovat sdílení know-how mezi lidmi ze svého týmu. Dokonce pro mě až nepochopitelně, zatímco v Asseco Solutions jsme počítali člověkohodiny našich zaměstnanců na home-office, kdy lidé chyběli v kanceláři, v korporátech se naopak museli dovolovat, když chtěli do práce přijít.
Kdo jsou vaši zákazníci?
Český statistický úřad definuje SME, tedy menší a střední podniky, tuším, jako organizaci s 50 až 250 zaměstnanci. My se pohybujeme zpravidla ve firmách o velikosti 25 až 500 lidí. Sice často přesáhneme nahoru nebo dolů, ale gros našich zákazníků je opravdu někde uprostřed tohoto počtu. Musím také říci, že jde o nejstabilnější ekonomický segment firem, projevilo se to i v covidové době, nedocházelo u nich k nějakým výkyvům. Naopak, právě díky jejich plošší organizační struktuře, jaká má blízko k operativnímu přístupu řízení, v době lockdownů začali investovat do IT a vylepšení uvnitř firmy, kdy věděli, že nebudou moci vyjet měsíce ven.
Druhým naším nejsilnějším segmentem je Enterprise, tedy velké podniky. Veřejná správa pak tvoří zhruba 10 % našich aktivit. Každá firma by měla vědět, kde je její těžiště a držet se jej. Dlouhodobě se nevěnujeme například finančním institucím a státní správě.
Existuje nějaká oblast, kam se vaše řešení nehodí?
Každá firma by měla vědět, kde je její těžiště a držet se jej. Nevěnujeme se například finančním institucím a státní správě. Používáme spíše výraz veřejná správa a máme software pro obce a jde o stejný model jeho dodávek jako když dodáváme ERP systém. Nikdy jsme se však nevěnovali vývoji konkrétních proprietárních projektů pro ministerstva apod., a ani do budoucna to asi nebudeme mít v úmyslu. Sesterská firma Asseco Central Europe ano, ale my jako Asseco Solutions ne.
Druhou část rozhovoru naleznete zde – Cloud do Heliosu přivane mraky změn