Nový software se dnes již uvádí primárně hlavně v podobě SaaS nebo mobilní aplikace. Jakým způsobem zde mohou na trhu uspět nezávislé firmy?
Trh SaaS dosáhl v loňském roce hodnoty 100 miliard dolarů, letos toto číslo nejspíš vzroste, protože koronavirová krize se zrovna tady moc nepodepíše (možná i naopak). Jenže 39 % z této částky získají pouzí 3 dodavatelé, Microsoft, Salesforce a Adobe (u Microsoftu jde opravdu o nabídku SaaS, nikoliv celou platformu Azure). Samozřejmě i trh se softwarem pro platformu PC byl v minulosti koncentrován, nicméně svět SaaS se liší. Jak zde mohou uspět nezávislí dodavatelé softwaru, nad touto otázkou se na InformationWeek zamýšlí Phil Alves, CEO firmy DevSquad.
V první řadě upozorňuje Alves na to, že ve světě SaaS se společnosti stávají ziskovými až po několika letech. Ať už se jedná o start-up nebo projekt spuštěný v rámci jinak zaměřené firmy, rozumné je z tohoto důvodu nezačínat příliš megalomansky, protože návratnost stejně nějakou dobu potrvá. Jaké byly rozšířené produkty v době dominance Windows, pomineme-li samotný software Microsoftu a pár dalších firem? Jednoúčelové programy typu WinZip, CuteFTP či Total Commander.
Aplikace SaaS samozřejmě fungují ve světě, kde je základní prostředí v podobě operačního systému již mnohem snáze ovladatelné, navíc se bavíme spíše o nabídce SaaS pro podnikovou sféru než pro koncové uživatele. Nicméně klíčový pro úspěch jednoúčelových utilit typu WinZipu bylo, že zjednodušovaly život, představovaly odpověď na nějaký problém. Z toho by měly vycházet i firmy, které chtějí dodávat SaaS. Stále zde existuje prostor pro jednoúčelová řešení, a to dokonce i v případě, že je někdo nabízí. Konkurence je vzdálená na pár kliknutí, takže s lepší službou se lze dnes snadněji prosadit i proti již zavedenému dodavateli.
Budoucí dodavatel může svoji představu o mezeře na trhu získat na základě svých vlastních zkušeností, zkušeností partnerských firem i průzkumů. Může jít třeba původně o zakázkový software vyvíjený pro jediného partnera nebo i pro vlastní potřebu, který se pak firma rozhodně nabídnout plošně – v takovém případě se samozřejmě minimalizují náklady na samotný vývoj.
Druhá důležitá věc ve světě SaaS je schopnost rychlé změny priorit. P. Alves zde uvádí případ Slacku. Původně šlo o komunikační aplikaci pro interní komunikaci pří vývoji her, ale tvůrci si dokázali včas uvědomit, že aplikace je důležitější než související hry. Podobných příležitostí pro původně vedlejší produkty je celá řada. (Poznámka: Zde se možná nabízí i spojení k jinému trendu cloudových aplikací, „funkce jako služba“.)
A nakonec, aplikaci SaaS není nutné provozovat ve vlastní režii, ale za zvážení stojí i spolupráce s platformami PaaS a IaaS.
Zdroj: InformationWeek a další