Mor slevových serverů, horečka, která před dvěma lety zachvátila Česko pomalu odeznívá a trh se stabilizuje, epidemie se přesouvá dále na Východ. Jak se daří slevovým serverům v Rusku, Lotyšsku, ale třeba také u našich polských sousedů?
Nedávno situaci na těchto trzích analyzovala společnost Gemius. Silnou pozici si mezi slevovými portály v Polsku a Rusku drží Groupon, který je lídrem na polském a dvojkou na ruském trhu. V Rusku dominuje na trhu webů s nabídkou hromadných slev lokální hráč BigLion.ru s dosahem 35%. Mezi nejoblíbenější lotyšské weby s nabídkou hromadných slev patří Perkamkopa.lv, Citylife.lv a Cherry.lv, ve kterém nedávno koupil podíl český Slevomat.
Podle výsledků studie gemiusAudience v Polsku, Rusku a Lotyšsku zaznamenal tento způsob nakupování v posledních měsících významný nárůst, který se pravděpodobně udrží i do budoucna. Každý z těchto trhů má ovšem svá specifika. „Groupon, který působí v současné době ve 48 státech, aktivně rozvíjí své služby i ve střední a východní Evropě. Klíčem k našemu úspěchu a k rozvoji celého segmentu je atraktivní obchodní model, který poskytuje uživatelům internetu zábavu při hledání nejvýhodnějších nabídek za nejlepší cenu, dostupných pomocí několika kliknutí,“ komentuje Anna Berezovskaya, General Manager společnosti Groupon Russia.
Marta Krauze z Citeam.pl (Allegro Group), zdůrazňuje výhody regionu CEE: „Vzhledem k požadavkům zákazníků je pro nás region střední a východní Evropy velice atraktivní. Pro většinu z nich je na prvním místě cena výrobků a stále častěji používají online platby. Můžeme proto předpokládat, že v roce 2012 dojde k dalšímu růstu oblasti e-commerce, obzvlášť na větších trzích, jako je Rusko nebo Polsko.“
Trh zaslíbený start-upům? Jednoznačně Polsko!
Popularita hromadného nakupování v Polsku výrazně roste. Podle studie gemiusAudience (12/2011) dosahuje reach slevových portálů 30%, což je o 8 procentních bodů více než o rok dříve. Lídrem na polském trhu slevových serverů je Groupon.pl, nicméně tento sektor je otevřen i pro nové hráče. Silnou pozici Grouponu by mohly v budoucnu ohrozit weby spuštěné v loňském roce: Citeam.pl, který patří do skupiny Allegro a Happydeals.pl, vlastněný společností Agora Group. Citeam.pl přilákal v prvním měsíci od zahájení své činnosti v únoru 2011 více než 850 tisíc reálných uživatelů a po ročním působení na trhu ho navštěvuje měsíčně asi 2,1 mln RU. Další nové subjekty na trhu – deallx.pl a cuppon.pl měly ze začátku zajímavé výsledky návštěvnosti (500 tisíc a 240 tisíc RU), jejich popularita však v dalších měsících začala postupně klesat.
Rusko rozumem nepochopíš, každá míra je naklažlivá
Značnou oblibu slevových portálů jsme zaznamenali i na ruském trhu, kde dominuje lokální hráč BigLion.ru. Přestože je layout webových stránek velice podobný Grouponu, popularita BigLion.ru je mnohem vyšší nežli jeho mezinárodního konkurenta. V roce 2011 se reach webu BigLion.ru zvýšil o téměř 30 procentních bodů a počet jeho reálných uživatelů o 16,5 milionu. Uživatelé BigLion.ru strávili na tomto webu mnohem více času než na jiných ruských slevových portálech.
Lotyšsko – malý velký muž
V Lotyšsku působí v současnosti asi 40 slevových serverů, což je vzhledem k velikosti tohoto trhu působivé číslo. Podle výzkumu gemiusAudience patří mezi nejnavštěvovanější weby s nabídkou hromadných slev Perkamkopa.lv, Citylife.lv a Cherry.lv (reach 7-9% online populace). Cherry.lv patří do skupiny Cherry Media – dynamicky se rozvíjející společnosti z oblasti e-commerce, působící v regionu Pobaltí.
V této společnosti má od loňského roku svůj podíl další významný hráč na trhu slevových portálů, Slevomat.cz, který se díky tomu stal jedním z největších konkurentů Grouponu v regionu CEE.
A jaký názor na slevové servery máte vy? Mají podle vás budoucnost?