Označení CMS, respektive systémy pro správu obsahu, může znamenat skoro cokoliv, webový publikační nástroj, groupware, nástroj pro tvorbu vnitropodnikových portálů nebo plnohodnotný informační systém (pak se používá i výraz EMS, enterprise management system). V poslední době ale pod CMS řadíme především jednoduché nástroje pro tvorbu webů, jako je WordPress, Mambo nebo Joomla.
Studie Forrester Research nicméně tvrdí, že pro potřeby podniků již nástroje tohoto typu dostačují stále méně. A to ne kvůli často kritizované bezpečnosti (zde, tak jako i v jiných případech, to není ani tak vina samotných systémů, protože drtivá většina útoků cílí proti známým a opraveným zranitelnostem, nejde o zneužití typu zero day), ani kvůli podkladové databází (jistěže, MySQL se nehodí pro všechno).
Forrester (Forrester Wave, Web Content Management, 4/2018) ale uvádí, že v případech nejpoužívanějších CMS je vše primárně cíleno na webový obsah a publikování, ať už jde o web pro čtenáře nebo e-shop. Tento obsah mohou lidé bez větších problémů číst i na mobilních zařízeních, ale co další práce s takovými daty? Jak je např. transformovat do prostředí virtuální reality, jak upravit pro chatboty a pro služby typu CaaS (content-as-a-service) spojené se syndikací obsahu? Samotné webové stránky se přitom stále více stávají plnohodnotnými webovými aplikacemi, na což rovněž nejsou dnes nejčastěji používané systémy CMS připraveny.
Forrester hovoří přímo o konci klasických CMS a v této souvislosti zavádí termíny jako agilní CMS, headless CMS (API umožňuje výstup do různorodých prostředí včetně nativních aplikací, widgetů atd.) orchestrace CMS, hovoří o nástrojích pro migraci starého obsahu nebo o point-to-point integraci, k tomu se přidávají mikroslužby, správa API, skládání obsahu z cloudu (viz syndikace výše). Forrester je tímto vývojem nadšen, vše se mění a je tu tedy prostor pro konzultanty, kteří pomohou firmám s tím, co tyto vlastně potřebují a jak se v pojmovém guláši vůbec orientovat. Stačí si vyhledat „agile CMS“ a zjistit, jak různorodé nabídky se za tím skrývají…
Otázkou v této souvislosti mj. je, nakolik tyto potřeby budou řešit zcela nové systémy, nakolik úpravy/nadstavby nad těmi stávajícími (evidentní výhoda toho, že jde mnohdy o open source řešení). A samozřejmě – o potřeby jaké části uživatelů CMS Forrester vlastně hovoří? Blogům a menším komerčním projektům bude WordPress vyhovovat dál a banky jej neužívají ani dnes.
Zdroj: Forrester Research a další