Schopní lidé pracující ve finančních odděleních představují dnes pro podniky velkou konkurenční výhodu. Požadavky na finanční specialisty se však mění; stále více se od nich očekává schopnost spolupracovat při řešení problémů a dokázat efektivně využívat moderní technologie. Mnoho z výzev dnes překračuje finanční řízení chápané v úzkém slova smyslu.
Společnosti Oracle a Wall Street Journal provedly průzkum mezi finančními řediteli předních celosvětově působících firem. Hlavní otázkou bylo, jakým způsobem tito vedoucí pracovníci budují své týmy, co očekávají od zaměstnanců – a současně co dnes zaměstnanci mohou nabídnout, co očekávají sami a jaké jsou jejich motivace.
Ve finančním oddělení se dnes sbíhají data ze všech oddělení firmy. Ředitelé financí (CFO) a jejich týmy potřebují dokázat držet krok s množstvím informací; podniky jako celek procházejí přitom procesem, který lze označit za digitální transformaci. Ve finančních odděleních to znamená především práci s obchodními modely a řízení rizik. Dnes však tyto činnosti musejí být založené na datech, takže úkolem finančních oddělení je také definovat, jaké informace je třeba shromažďovat a jak s nimi pracovat. Vesměs přitom platí, že potřebné informace o zákaznících, dodavatelích, partnerech i chování trhu už v v systémech „někde jsou“.
Od moderního finančního specialisty se současně požaduje, aby byl datovým analytikem, který dokáže modelovat různé scénáře a očekávané dopady změn – ať už jde o cenovou politiku, prodej, marketing, strategická partnerství nebo vztahy s investory. Odborník na finance by současně měl mít „měkké dovednosti“, ochotu komunikovat s dalšími firemními odděleními. Pro práci ve finančním oddělení je důležitější umět najít v datech smysl než jen počítat v tabulkovém procesoru nebo ovládat aplikaci pro business intelligence/business analytics. Důležitá je také schopnost kritického myšlení a určitá intelektuální zvídavost, tedy vlastnosti tradičně dávané do souvislosti spíše s vědci.
Výzvou pro podniky samozřejmě zůstává, jak talentované „nové finanční specialisty“ najít a motivovat, aby ve firmě zůstali. Lidé z generace Millenials chtějí být ve středu dění, v kontaktu s nejmodernějšími trendy, mít pocit, že neustále zvyšují svou odbornost a mají možnost se dále vzdělávat. To, v jakém oddělení zrovna pracují, pro ně není příliš důležité, ani kariérní vzestup měřený pouze podle funkce. Jakmile se mladí profesionálové cítí izolovaní od moderních způsobů práce s daty, odejdou do agilnější společnosti nebo – což může být ještě horší – zůstanou, ale práci už budou vykonávat bez zájmu a pouze pro peníze.
Více se dozvíte ve studii Meeting Modern Business Challenges.