Jak na řízení skladu s WMS? Tipy a triky do praxe

Zavedli jste systém pro řízení skladu, WMS, a vaši skladníci již používají čtečky čárového kódu? Používáte identifikaci čárovým kódem ke zrychlení příjmu a výdeje zboží? Nebo máte čárovým kódem popsanou dokonce i evidenci umístění ve skladu? Potom možná uvítáte několik drobných tipů a doporučení, jak si poradit s méně obvyklými úlohami.
Samozřejmě je možné, že některé z následujících tipů nebude právě ve vašem prostředí možné nebo vhodné využít či realizovat nebo že již některé naopak používáte. Možná vás však alespoň některé z těchto postřehů mohou inspirovat k dalšímu zlepšování procesů ve vašem skladu.

Tip 1

Doplňujte dříve, než budete upozorněni.

Vždy je lépe být o krok napřed a doplňovat vychystávací pozice dříve, než vás na to upozorní „vychystávači“. K doplňování vychystávacích pozic můžete využít tzv. seskladněnku.

Obvykle jsou skladové pozice rozděleny na vychystávací a zásobní. Vychystávací umístění zpravidla mají již rozbalená paletová množství a jsou obsluhována pracovníky pouze s ruční manipulační technikou.

Pokud chcete řízení skladu zefektivnit, můžete mezi plánované úlohy zařadit seskladněnku, tedy úlohu (skript), která v určitých periodických časových intervalech vytvoří skladovou převodku ze zásobního umístění do vychystávacího umístění pro položku, jejíž zásoba ve vychystávací pozici je vůči dokladům, které se mají vydat, nedostatečná (tzn. protnula by nulu).

Tuto úlohu je možné nakonfigurovat tak, aby se spouštěla buďto periodicky, nebo aby s každým novým dokladem proběhla kontrola pro položky tohoto dokladu. Bude přitom ověřovat, zda potřeba „vydat zboží“ nemá za následek zápornou hodnotu ve vychystávacích pozicích. Takto vytvořené nové logistické úlohy (neboli převodky na doplnění zboží ze zásobních do vychystávacích pozic) mohou obvykle tvořit samostatnou frontu logistických úloh pro definovanou manipulační techniku, která je k zajištění těchto požadavků nezbytná (např. vysokozdvižný vozík, ratrak apod.).

Tip 2

Udržuje ve skladu pořádek, maximalizujte jeho obsazenost.

Mezi periodicky spouštěné úlohy je vhodné zařadit tzv. úklid. Tato úloha vyhledává všechny karty zboží, jež se nacházejí ve více než dvou umístěních. Smyslem je buďto kumulovat zůstatky stejného zboží na jedno místo (aby se výdeje nemusely skládat z více umístění a ušetřil se tak čas na kompletaci), nebo uvolňovat lokace, které jsou zbytečně obsazeny dílčími zbytky zboží.

Systém potom může vytvářet logistické úlohy, které vznikají na pozadí nejlépe v samostatné frontě práce. Dle naléhavosti na skladový prostor mohou tyto úlohy dostávat prioritu k přednostnímu uvolňování jednotlivých lokací při potřebě zaskladňování nového zboží, nebo mohou být zasílány do čteček teprve v okamžicích, kdy nečekají na zpracování žádné požadavky na příjem a výdej ze skladu.

Tímto způsobem firma nejen efektivněji využívá čas pracovníků během směny, ale především udržuje pořádek ve skladu a zajistí efektivnější obsazenost buněk (lokací) skladu, což typicky současně znamená, že při nových příjmech je stávající sklad schopen absorbovat větší objemy. Pořádek ve skladu se navíc pozitivně odrazí také v kratších trasách, které musí zaměstnanci absolvovat k vychystávání jednotlivých dokladů a tedy opět v zefektivnění jejich práce.

Tip 3

Zablokujte problematiké skladové lokace (technicky vyloučené pozice).

Není nijak neobvyklé, že ve skladu vznikne situace, kdy dojde například k poškození police či znečištění určitého prostoru a následně přijde požadavek do takové lokace, která je nezpůsobilá k uskladnění zboží, určité zboží zaskladnit. V situaci, kdy bylo zboží vyzvednuto, ale nelze jej umístit tam, kam je systémem určeno, ke slovu často přichází improvizace. Výsledkem však může být doslova řetězová reakce – zboží se uloží do náhradní volné lokace, ale s tou již může počítat jiný pohyb atd.

Anebo naopak: Obsluha během práce ve skladu prochází kolem police, která je poškozená, a chce proto vyloučit možnost následného zaskladňování do ní.

Řešením je zadat do WMS systému, že tato konkrétní lokace je až do opravy, výměny či vyřešení problému blokovaná. Nepoužitelné lokace jsou rovnou vyloučeny z nabídky pro zaskladňování a současně takto vzniká seznam umístění, které mají být opraveny. Takový seznam může vytvářet frontu úloh pro údržbu.

Tip 4

Odepisujte poškozené zboží.

Za analogii k poškozené lokaci můžeme považovat uložené zboží ve stavu znehodnocujícím lokaci nebo poškozené. V tomto případě je nutné zboží odepsat ze zásob tak, aby nebylo možné jej „prodat“ – tedy snížit počítačový stav zásob.

Dále pak lze (dle organizace a ukládaných dat) identifikovat, který pracovník zboží do dané buňky zaskladnil nebo kdo z této lokace naposled vydával, případně které doklady se vychystávaly ze stejného sloupce atd. Jinými slovy je takto možné „dopátrat“ při jaké manipulaci mohlo dojít k poškození a kdo ji prováděl.

Tip 5

Ihned zadávejte do systému neshody, omezíte zklamání zákazníků.

Může se stát, že si skladník všimne „nesprávného“ zboží, které nepatří na konkrétní lokaci, nebo např. dvou různých sortimentů v téže buňce, ačkoliv v ní má být pouze jedno zboží. V takovém případě si potřebuje ověřit, zda nejde o neshodu.

Jednou z funkcí, které nabízí čtečka čárového kódu, může být hlášení neshody v lokaci. Pokud pracovník vyvolá funkci ověření, čtečka načte zboží, které je v aplikaci evidováno pro dané umístění a po následném sejmutí čárového kódu ze skutečně uloženého zboží dojde k potvrzení správnosti, nebo chyby. Následně je pak možné na klávesnici zadat množství, které je v neshodě.

Současně s tím může být nastavena akce na dočasný převod zboží původně evidovaného v softwaru do „karantény“ – zboží pak nebude možné prodat bez ověření jeho fyzické existence, pokud by šlo o chybu a zboží omylem leželo v jiné lokaci. Je to určitě lepší než zklamat zákazníka prodejem zboží, které ve skutečnosti není k dispozici.

Tip 6

Zamezte křížení tras skladníků s vozíky a paleťáky.

V některých případech je vhodné například pro snadný průjezd používané manipulační techniky, nebo vychystávacích vozíků obsluhy, aby některé uličky byly přísně jednosměrné. Zavedením jednosměrných uliček se usnadní vyhýbání skladníků a mohou být stanoveny trasy průchodu skladem.

Dle číslování sloupců v jednotlivých řadách pak lze do algoritmu doplnit pořadí zakládání nebo vyzvedávání zboží z buněk a to, zda pro konkrétní řadu mají být na každém dokladu, který z této řady bude vychystáván, sloupce seřazeny vzestupně nebo sestupně.

Tip 7

Používejte barevné štítky.

Ke zlepšení orientace se dá někdy s výhodou použít barevné odlišení jednotlivých polic v rámci sloupce skladového regálu. Toto jednoduché řešení má to více výhod.
Každá výška patra (police) má svou stálou barvu, přičemž všechny štítky identifikující jednotlivé police, jsou nalepeny ve výši očí obvykle na první nebo druhé polici a mimo rozlišení barvou jsou na štítku také šipky, zda se uvedená police nachází nad nebo pod úrovní etikety.

Tento přístup se osvědčil proto, že skladník zadání polohy zboží – nebo jeho vyzvednutí – provádí („píská“) v běžné pracovní výšce a ne např. na vysunutém vozíku. Na druhou stranu je zde však větší riziko, že načte nesprávný štítek. Dále se osvědčilo, když je čárový kód na štítcích vytisknut na jejich uhlopříčce – získáte tak možnost číst štítky z větší dálky, neboť čtecí paprsek nezasahuje do sousedních štítků.

Pavel Motan je obchodním ředitelem společnosti K2 atmitec, výrobce a dodavatele Informačního systému K2.

Exit mobile version