Ideální kancelářská budova? S restaurací, bezplatnou Wi-Fi či obchodem s potravinami

V boji o talenty, který v současnosti poznamenává také trh IT a sdílených služeb, řada společností řeší, jak zaujmout nebo si udržet zaměstnance. Jak naznačuje nejnovější průzkum, v očích zaměstnanců hraje nemalou roli pracovní prostředí.
Atraktivní, moderně vybavené kanceláře v příjemných, dobře dostupných lokalitách. Právě to dnes zaměstnanci při zvažování pracovních nabídek berou v potaz a často také upřednostňují. Ukazuje to alespoň průzkum, který nedávno realizovaly společnosti společností JLL a Skanska. Zapojeno do něj bylo více než 1400 zaměstnanců firem působících v segmentu sdílených podnikových služeb (BPO/SSC), které sdružuje asociace ABSL.

Právě sdílené podnikové služby představují dynamicky rostoucí segment českého trhu, kde jsou na zaměstnance kladeny poměrně vysoké nároky, ať již jde o expertní znalosti nebo schopnosti hovořit cizími jazyky. „Vzhledem k 20% meziročnímu tempu růstu celého segmentu firmy vnímají v oblasti lidských zdrojů konkurenci a rostoucí boj o talenty, a proto je pro ně názor zaměstnanců důležitý při vytváření pracoviště, které je přívětivé, produktivní a podporuje výkon,“ uvedl Ota Kulhánek, prezident asociace ABSL.

Lokalita kanceláří a doba dojíždění
Co tedy z pohledu zaměstnanců hraje roli? Jedním z podstatných aspektů je dostupnost.

Například drtivá většina respondentů z Prahy (92 %) žije v dojezdové vzdálenosti pod 60 minut. Přitom 42 % pracovníků zdůraznilo, že maximální doba, kterou jsou ochotni strávit cestou do práce, je 21 až 40 minut, dalších 44 % účastníků průzkumu je ochotno cestovat až 60 minut. V dalších velkých českých městech (Brno, Ostrava, Plzeň) žije 73 % dotazovaných přitom žije ve vzdálenosti do 40 minut od místa zaměstnání. 40 % by bylo ochotno trávit dojížděním až 60 minut.

Na druhou stranu i když jsou zaměstnanci často ochotni strávit cestováním do práce relativně dlouhou dobu, příliš dlouhá doba této cesty je pro polovinu z nich (49 %) jedním z nejpodstatnějších negativních faktorů.

Ačkoliv 40 % respondentů by ocenilo kancelář v centru města, především kvůli jeho zázemí a službám, pro více než polovinu (53 %) je lokalita (centrum města vs. ostatní oblasti) při rozhodování o přijetí pracovní nabídky méně důležitá než právě vzdálenost od místa bydliště, pokud je zde dobrá dostupnost veřejnou dopravou.

V tomto směru si mohou firmy nechat také poradit. Využívány jsou přitom možnosti dnešních nástrojů geografických informačních systémů (GIS). Právě ty lze využít při hledání optimálního umístění kanceláří společnosti. „Na základě klientem poskytnutých adres zaměstnanců v GPS formátu můžeme vytipovat budovy, které jsou pro jeho zaměstnance co do dostupnosti nejvýhodnější. To je zvláště důležité, protože přestěhování sídla společnosti může být pro zaměstnance nepříjemné,“ vysvětluje Blanka Vačkova, vedoucí výzkumu v JLL. Právě umístění kanceláří po přestěhování podle ní hodnotilo 52 % respondentů jako horší či alespoň bez zlepšení. „Přestěhování ale přispělo ke zlepšení takových aspektů, jako je celkový komfort práce nebo dostupnost relaxačních a společenských zón,“ dodává.

Doprava? Hlavně MHD

Pokud jde o způsob dopravy, tím nejčastějším je pro dotazované zaměstnance městská hromadná doprava. Následuje auto (23 %) a až na třetím místě je pěší chůze. Potvrzuje se tak, že jedním z hlavních faktorů úspěšných kancelářských budov v Praze je blízkost metra nebo tramvaje, v ostatních městech pak tramvaje či autobusu. Přesto by 44 % dotazovaných ocenilo možnost bezplatného parkování v nejbližším okolí kanceláře. Pouze 2 % dotazovaných pravidelně jezdí do práce na kole. Více než třetina respondentů by přesto uvítala více stojanů na kola a šatny se sprchami.

Bezplatné Wi-Fi, jídelny a obchod s potravinami

Důležitou roli hraje v preferencích zaměstnanců také zázemí a vybavení kancelářských budov. Ceněným atributem je například bezplatná Wi-Fi v celé budově i v jejím nejbližším okolí. „Je pravděpodobné, že v blízké budoucnosti půjde o běžný standard. Náklady na zřízení Wi-Fi sítě přitom nejsou nijak vysoké, ocení ji však většina zaměstnanců (69 %) bez ohledu na věk,“ říká Petr Kareš, vedoucí oddělení pro zastupování nájemníků v JLL.

Zaměstnanci ze segmentu sdílených podnikových služeb by dále ocenili přítomnost například kantýny, restaurace, obchodu s potravinami či kavárny, ať už přímo v jejich kancelářské budově či v nejbližším okolí.

Pracovní prostředí v boji o talenty

To vše jsou trendy, na které reagují také developeři. „Jako developera nás těší trend, kdy zaměstnavatelé využívají kanceláře jako nástroj k motivaci a spokojenosti zaměstnanců. Tím, že vytváříme inspirativní pracovní prostředí, můžeme pomoci zaměstnavatelům vyhrát válku o talenty,” říká Marie Passburg, ředitelka společnosti Skanska Property Czech Republic.

Jestliže lze na základě průzkumu učinit konkrétní závěr, pak je to především ten, že kvalita a dostupnost kancelářských prostor budou hrát v sílícím boji o kvalitní pracovníky důležitou roli. „Z průzkumu společností JLL a Skanska vyplývá, že na konkurenčním trhu práce mají v souboji o talenty šanci uspět spíše ty firmy, které působí v dobře vybraných lokalitách a mají připravený plán rozvoje pracoviště i samotných talentů,“ uzavírá Ota Kulhánek.

Exit mobile version