Inflace je přítomná všude kolem nás, takže také v IT. Zde jsme ji vlastně zaznamenali už s předstihem, když v době covidových uzávěrek a narušení dodavatelských řetězců začaly růst ceny hardwaru. Přitom celá desetiletí jsme byli zvyklí na to, že cena hardwaru (alespoň přepočtená na výpočetní výkon) klesá.
Jak se inflace stala všeobecnou, přenesla se i do dalších segmentů IT. Rostou ceny softwaru a služeb, ovšem velmi nestejnoměrně. Zvyšování se značně liší v závislosti na kategorii a dodavateli hardwaru či softwaru, vyspělosti technologie, dodavateli IT služeb a geografické oblasti a samozřejmě také na objemu dodávek a síle, kterou může nakupující organizace při vyjednávání využít.
Brian Clarke, viceprezident skupiny pro cenový výzkum v IDC, uvádí, že na základě sledování jak jednotlivých kategorií cen, tak i skutečně provedených transakcí u IT zakázek, lze dojít k následujícím číslům: data ukazují přibližně 18-20% nárůst cen podnikových klientů (notebooků a PC) za poslední 2 roky, přibližně 10-15% nárůst cen serverů a úložišť a 5-7% nárůst cen podnikového softwaru, včetně cen IaaS cloudu (Azure, AWS, Google). Ve stejném období se průměrné sazby za konzultace zvýšily o 5-7 %.
Přitom ale vrcholový management od lidí zodpovědných za nakupování IT obvykle stále očekává meziroční úspory. Jak tyto plány upravit? Podle Stephena Mintona z IDC, který je zodpovědný za hodnocení dopadu globálních ekonomických trendů na IT, lze nejspíš očekávat ještě 18 až 24 měsíců zvýšené míry inflace v oblasti IT, a to v rozmezí 7-8 % ve všech kategoriích, po nichž bude následovat zmírnění nárůstu další 2–3 roky. To vše samozřejmě v závislosti na tom, jak dlouho budou přetrvávat problémy na straně nabídky, na vývoji energetiky, války na Ukrajině a podle toho, zda dojde k celosvětové ekonomické recesi.
Konkrétní situace se liší podle regionu, mj. i v závislosti na relativním vývoji směnných kurzů. Jak by měly reagovat organizace? Nabízí se např. prodloužit v rozumných mezích cyklus obměny hardwaru pro koncové uživatele i datová centra, samozřejmě tak, aby systémy bylo možné udržovat aktualizované a zabezpečené (příslušné cykly se ovšem už stejně prodloužily od ekonomické krize v roce 2008). Je třeba racionalizovat používání softwaru, neplatit za licence nebo za údržbu u softwaru, který se již nepoužívá nebo je nadbytečný. Projekty v oblasti IT včetně vývoje softwaru/aplikací je třeba maximálně prioritizovat a aktuálně investovat pouze do těch, kde lze očekávat nejvyšší obchodní přínos. Vyhodnotit je nutné i stávající smlouvy o outsourcingu, poskytování služeb, porovnat vše s aktuálními cenami na trhu a konkrétní kvalitou; a nakonec optimalizovat nasazení cloudu IaaS, kde podniky často platí víc, než musí.
Současně ovšem vzhledem k výši inflace bude navýšení rozpočtu na IT zřejmě i tak nevyhnutelné, byť to nebude snadné vrcholovému vedení vysvětlit. Lze ovšem argumentovat, že IT se (alespoň někde) stalo nedílnou součástí dodávek zboží a služeb zákazníkům, čili přímo ovlivňuje růst a příjmy podniku.
Zdroj: IDC
Poznámka: Samozřejmě pro ČR platí výše uvedené se zohledněním dalších faktorů – samotná výše inflace, vývoj měnových kurzů, trhu práce…