IBM Watson v České pojišťovně pod taktovkou Datery

Už jste viděli soutěž [Jeopardy] (https://www.youtube.com/watch?v=WFR3lOm_xhE)? Kognitivní systém IBM Watson v ní porazil dva americké televizní polyhistory. Dateraje jednou z mála společností v regionu, která dokázala kognitivního platformu IBM Watson uchopit a pomáhat s ní svým zákazníkům. Dokonce získala IBM partner roku 2015. Co IBM Watson v podání firmy Datera obnáší a kam bude dál směřovat jsme se ptali Jana Rančáka.
Čím se vaše společnost Datera zabývá?

Datera (www.datera.cz) umožňuje zákazníkům efektivně ukládat strukturovaná i nestrukturovaná data a také je pochopit a nalézat v nich nové souvislosti. Účelem je, aby naši zákazníci získali konkurenční výhodu a v datech, především těch nestrukturovaných, rozpoznali a nové tržní příležitosti.

Proč jste si vybrali právě IBM Watson?

IBM Watson na základě našich zkušeností nejlépe odpovídá potřebám a podmínkám českého trhu. Než jsme se rozhodli jít touto cestou, zkoumali jsme i jiná řešení, ať už od konkurenčních nadnárodních společností nebo jsme zvažovali, jestli nejít cestou open source. IBM Watson však má mimo jiné přívětivější uživatelské rozhraní než nejbližší konkurenční řešení a lépe podporuje vícejazyčný model zpracování dat, což je klíčové zejména pro nasazení v českém prostředí. Ani variantu open source jsme nakonec nezvolili, protože by byla nutná velká investice do vývoje. Nakonec jsme si řekli, proč vymýšlet kolo, když se na něj dá naskočit a jet. Úsilí jsme raději věnovali vývoji nadstaveb a rozšíření nad celou platformou IBM Watson a tak se vlastně narodila EMMA, neboli Expert Multichannel Multilingual Analyst emma.datera.cz.

Co všechno EMMA umí?

EMMA je řešení, které je schopno analyzovat všechny komunikační kanály, které ve vztahu ke svým zákazníkům používá, ať už jde o záznamy telefonních hovorů, e-maily, interakce na sociálních sítích, chaty, diskuze na webových fórech apod. Naši klienti pak mohou činit na základě přehledně zpracovaných analýz či manažerských výstupů těchto dat informovaná rozhodnutí. Vědí do detailu, co se v jejich zákaznickém centru odehrává.

Kolik už máte zákazníků? Mohl byste některého zajímavého uvést?

Nedávno začala EMMA fungovat v ostrém provozu v České pojišťovně. Zde hodlají s pomocí tohoto řešení zlepšovat úroveň zákaznické péče.

Jaké máte plány do budoucna?

Díky tomu, že platforma podporuje přes dvacet jazyků, chceme uvést „krabicové“ řešení, které bychom rádi nabídli zákazníkům i mimo Českou republiku. Cílem je umožnit širšímu okruhu zákazníků práci s nestrukturovanými daty tak, aby bylo řešení na platformě IBM Watson alespoň částečně standardizované, a díky tomu i rychleji nasaditelné. O to rychlejší pak bude i návratnost investice.

Jak jste se o kognitivním analytickém systému Watson dozvěděli a jak jste se k němu, tedy k IBM vůbec dostali?

S IBM je částečně spjata moje historie, jednak jsem tam pracoval, jednak jsem o této technologii měl povědomí. I díky tomu jsme se rozhodli jít cestou IBM. Při uvádění tohoto řešení na trh nám významně pomohla i společnost DNS (www.dns.cz), se kterou spolupracujeme již od našeho vzniku. Jsme zatím malá společnost a díky pomoci DNS, na kterou jsme mohli přenést část administrativy, znamenalo zejména v zefektivnění celého procesu nákupu a obnovy softwarových licencí, zatímco my sami jsme mohli čas využít k práci u zákazníka.

Exit mobile version