IBM Cloud a jeho umělá inteligence i ve vlastním datacentru

Petr Leština, IBM

Petr Leština, IBM

IBM je vedle Amazonu, Googlu a Microsoftu jedním ze světových poskytovatelů cloudu a svoje služby na něm poskytuje řada firem, včetně českých. Kam se IBM Cloud posunul, co znamená IBM Cloud Satellite, a jak funguje spojení umělé inteligence se službami IBM Cloud jsme se ptali Petra Leštiny, manažerem pro cloudové služby IBM Cloud Computing a platformu Watson ve společnosti IBM Česká republika.

Začněme opakováním. Stále ještě panuje názor, že v podstatě jakákoliv nabídka od IBM, přezdívané Big Blue – Velká modrá, je vhodná opět jen pro ty velké?

IBM Cloud nabízí prakticky vše, na co se ptáte, a je pro všechny, i když primárním zaměřením jsou zákazníci ze segmentů midmarket a enterprise. Nabídka IBM Cloud se však dá použít i pro zákazníky ze segmentu SOHO (Small Office and Home Office). Mezi našimi klienty jsou business partneři a rovněž startupy, kteří se zabývají inovativními technologiemi, jakou je například IBM Watson. Patří sem ale i fintechy a společnosti mimo svět velkých, tzv. enterprise společností. Můžeme říci, že jde o zákazníky, kteří by jinak našimi klienty v tradičním „ne-cloudovém“ světě jinak asi nikdy ani nebyli. IBM Cloud tak otevírá dveře všem – nejen těm největším, ale také novým klientům.

Co všechno nabízíte jako cloudovou službu – infrastrukturu, platformu, nebo i software jako službu?

Tak, jako lze v IBM Cloudu provozovat intelovský server x86 s OS Windows, můžete stejný server provozovat i s Red Hatem, Centosem nebo i vlastním operačním systémem. Stejné je to v databázích (DB2, Informix vs. PostgreSQL, MySQL) a cloud native operačními systémy (Kubernetes vs. OpenShift), a takto bychom mohli pokračovat. U IBM má klient vždy volbu. Buď může koupit a používat tradiční softwarové produkty, nebo jako kontejnerizované (IBM Cloud Paky), či je provozovat jako cloudovou službu. Flexibilitu, jakou znáte z jiných segmentů, například operativní leasing automobilů, tak máte k dispozici i prostředí IBM Cloudu.

Co je v nabídce IBM Cloud nového?

IBM stále přichází s většími či menšími novinkami. Pro IBM Cloud je vlastní, že novinky přicházejí nepřetržitě. Mezi velká oznámení, mající pochopitelně dopad na naši cloudovou nabídku, patří bezesporu akvizice Red Hatu. V podstatě jde o největší akvizici mající dopad prakticky na všechny produktové segmenty IBM. IBM kromě toho neustále vylepšuje více než 170 cloudových služeb. Mezi jinými máme například v IBM Cloudu vedle procesorů Intel i procesory od AMD, které si můžete objednat v IBM Serveru. Průběžně také povyšujeme technologii našeho „domácího stříbra“ – IBM Watson, a v neposlední řadě do IBM Cloudu dáváme jako ochutnávku nové technologie, jako například Blockchain a quantum computing. IBM Cloud díky tomu umožňuje nahlédnout do toho nejlepšího, co v IT existuje, nejen to od IBM, ale i od dalších globálních dodavatelů a rovněž ze světa open source. V IBM Cloudu má tedy klient volbu – buď komerční produkt, nebo open source.

Jedním z našich posledních oznámení je IBM Cloud Satellite. Klienti obvykle používají cloudové služby různých dodavatelů. Někoho mají na infrastrukturu, jiného zase na analytiku apod. Tento přístup má celou řadu přínosů – eliminaci vendor-locku, možnost vybrat od každého to nejlepší, a mít tak flexibilní a agilní IT reagující na potřeby trhu. IBM Cloud Satellite zákazníkům umožňuje právě to, a navíc tyto služby provozovat jak ve veřejném cloudu, tak v lokálním datacentru, ale i na vlastním on-site hardwaru.

Co IBM Cloud Satellite obnáší?

Jak jsem řekl, služba IBM Cloud Satellite umožňuje využít existující datacentra, která naši klienti používají, a zpřístupnit v nich služby IBM Cloudu. IBM se totiž rozhodla, že umožní instalaci cloudových služeb, jež jsou provozované ve veřejném cloudu, i v lokálních datacentrech, která už existují, nebo přímo on-site v datacentru zákazníka. Pokud se vám v IBM Cloudu líbí například OpenShift, můžete při jeho konfiguraci určit, zda má běžet ve veřejném IBM Cloudu nebo ve vlastním datacentru, případně v obou prostředích. To vše spravované z jediné konzole, přístupné odkudkoli a z jakéhokoli zařízení.

Řada klientů si klade otázku, jaké to má výhody, respektive proč by to měli použít. Zde jsou ty hlavní:

Myšlenka využít stávající datacentra je dokonce dotažena tak daleko, že pro provoz služeb IBM Cloud lze využít i datacentra našich konkurentů (AWS, Azure, Google Cloud). Nezní to fantasticky?

Jak zákazníci přijímají IBM Cloud Satellite?

Jsem rád, že díky řešení IBM Cloud Satellite získáváme nové klienty, a to jak globálně, tak lokálně. Například s Bank of America jsme připravili cloud pro finanční instituce (IBM Cloud for FSS), který umožňuje využít veřejný cloud pro kritické systémy největších zákazníků, kteří mají ty největší nároky na bezpečnost, dostupnost a kvalitu služeb. Obdobně s francouzskou BNP Paribas, nebo estonskou Luminor Bank.

V cloudu vládnou technologie open source a Linux, dokonce i Microsoft už svůj boj s nimi vzdal, samozřejmě po svém, a open source a Linuxu se přizpůsobil. IBM zase „před covidem“ koupila Red Hat, jehož technologie hrají v cloudu významnou roli. Jak je tomu „po covidu“, když Red Hat stále funguje jako autonomní část IBM, snad ještě samostatněji než Jižní Tyrolsko v severní Itálii, kde se dá říct, že tamější Němci hovoří také Italsky?

Red Hat sice zůstává v IBM samostatnou jednotkou, avšak v IBM Cloudu poskytujeme nejen Red Hat Enterprise Linux jako službu, ale také RedHat OpenShift jako operační systém pro nativní cloudové aplikace.

Cloud se stal v době lockdownů doslova spásou všech ekonomik závislých na technologií. Můžete uvést nějaké příklady, kdy pomohl právě IBM Cloud, jak a proč?

Jeden příklad za všechny – Corona chatbot (Corobot) Anežka pomáhal v prvních vlnách zvládnout informační nápor občanů, kdy telefonní linky kolabovali a „hlad“ po informacích ohledně Covidu kulminoval. Více zde.

Kam se cloud posunul, jak lze kombinovat cloud s AI – umělou inteligencí, a kde všude tyto služby mohou najít uplatnění?

AI, artificial intelligence, tedy umělá inteligence, je v případě IBM reprezentovaná rozsáhlou softwarovou službou Watson. V IBM tedy platí rovnítko AI = Watson. Skládá se z mnoha částí, které lze provozovat prakticky samostatně a už od svého „narození“ existuje jako cloudová služba. Díky kontejnerizaci je rovněž součástí našeho cloudového portfolia IBM Cloud Pak for Data. Jednotlivé služby jsou rozparcelovány na komponenty, které můžete spojovat dohromady, a vytvořit tak celkové řešení. Například chatbota, voicebota, a zahrnout jej jako virtuálního asistenta, jako je tomu z oblasti enterprise ve Vodafone, Air Bank, Komerční bance, České spořitelně, společnosti GASNET, v americké telekomunikační společnosti Lumen, nebo třeba ve fintech firmě Payout, kde všude pomáhá v plnění každodenních požadavků jejich zákazníků.

Exit mobile version