Hosting v karanténě – zájem o služby a nárůst datového provozu

S příchodem karantény kvůli koronaviru následoval odchod lidí z firemních budov, které se ze dne na den staly tělocvičnami duchů, na přechod v práci online. Zdaleka není běžné, aby firmy měly vlastní cloud s přístupem přes VPN, případně hybridní cloud, a tak se nabízí otázka, jaký byl zájem o hostingové služby.

V podstatě se dá říci, že zájem o hostingové služby rostl spíše genericky, než skokově. Spíše byly zaznamenány vyšší datové toky, případně nároky na storage než na vytížení serverů, případně jejich posilování, jak říkají zástupci světových i lokálních poskytovatelů hostingových služeb. Servery totiž byly vytěžovány z domova stejně jako při práci ve firmě.

Jak rostl zájem o hosting a datový provoz v nich

Eduard Bartko, manažer divize Cloud Marketing, Microsoft Česká republika a Slovensko: Rostoucí zájem o služby Microsoft Azure evidujeme ve všech velikostních segmentech organizací a firem. Firmy kromě využívání služeb Microsoft Azure na budování IT infrastruktury stále více využívají platformové služby a služby v oblasti zabezpečení a ochrany IT prostředí. Služby Microsoft Azure jsou často nápomocné při zavádění významných inovací napříč vícero odvětvími.

Petr Leština, IBM

Petr Leština, IBM Public Cloud Architect & Technical pre-sale: Využívání služeb cloud computingu má rostoucí tendenci celosvětově i lokálně a tento trend je patrný i na využívání cloudových technologií IBM. Mezi nejpopulárnější stále patří služby typu IaaS (Infrastructure as a Service), které tvoří pomyslný bestseller (servery, storage, archivace), narůstá také zájem o PaaS (Platform as a Service), a sice o Kubernetes. Z pohledu využívání IBM Cloudu firemními zákazníky je trend kontinuální a růstový. Nárůst spatřujeme v oblasti síťových přenosů a ukládání dat (data storage & archivace).

Vojtěch Vojík, Dataspring

Vojtěch Vojík, Sales Director společnosti Dataspring: V průběhu karantény jsme pozorovali vyšší zatížení telekomunikační infrastruktury o 20 % až 30 %. Co se týče samotné infrastruktury, tak tam se nijak zásadně vyšší nebo nižší vytížení neprojevilo, důvodem je, že naši zákazníci u nás primárně využívají infrastrukturu pro firemní systémy a jejich skladba je různorodá. Zároveň  kolaborační nástroje jsou v minoritě.

Josef Grill, ředitel společnosti WEDOS: Rosteme  a stěhují se k nám klienti od jiných poskytovatelů. Není to jen díky naší cenové politice, ale díky kvalitě a plné automatizaci. Pociťujeme nárůst datových toků v řádu 15 % až 17 %. Jinak jsme nic zvláštního nezaznamenali. Snad trochu úsměvné je to, že jsme po skončení koronavirových omezení zaznamenali vždy větší návštěvnost na naše servery z řad státních orgánů a úřadů. Nechceme spekulovat čím to bylo, ale vzhledem k tomu, že to byla návštěvnost na bulvárních webech našich zákazníků nebo na e-shopech a bylo to vždy ve čtvrtek a pátek, tak se nabízí jen jedna možnost…

David Lintimer, VSHosting

David Lintimer, obchodní ředitel společnosti VS Hosting: Navzdory koronavirové pandemii, nebo možná právě díky ní, je poptávka stále vyšší. Velkým driverem je zejména sféra e-commerce, která během nouzového stavu značně narostla. Už nyní hostujeme více než 50 % scény české e-commerce a toto číslo se stále zvyšuje. Také pozorujeme růst zájmu o naši plně spravovanou platformu pro Kubernetes. Stále více firem přesouvá své projekty do kontejnerů Docker, z čehož tento trend vyplývá. V souvislosti s karanténou se celková vytíženost naší infrastruktury zvedla cca o 30 %. Bylo to především v souvislosti s již zmíněným růstem e-commerce v důsledku karantény. U některých klientů – ze zřejmých důvodů například u online lékáren, kde šlo dokonce o ztrojnásobení vytíženosti. Navzdory tomuto nečekanému výkyvu jsme však celkově zůstali na zhruba 50 % kapacity, protože naše síťová infrastruktura je právě pro takovéto případy značně naddimenzována.

Zdeněk Maršál, jednatel společnosti Greenhousing: V době šíření nákazy virem COVID-19 se stále více firem snažilo v co nejkratším čase pro své zaměstnance vytvořit co nejlepší podmínky pro práci z domova. Home office se ukázal jako nejlepší řešení, i když ne však vždy nejbezpečnější, které nicméně vyžadovalo investice do IT. Od začátku roku 2020 jsme zaznamenali téměř pětinový nárůst poptávek serverhousingových služeb ze strany fyzických osob oproti stejnému období v roce 2019. Tento trend dále kopíruje aktuální zvýšený zájem fyzických osob o hosting či housing zařízení NAS pro usnadnění home office při sdílení souborů napříč různými platformami Windows, Mac OS nebo Linuxu, či o mobilní zařízení systémů Android, iOS a Windows. FJako online řešení se u nás nejčastěji používala instance serveru jitsi. Co se týče vytížení, tak home office měl vliv na zatížení hlavně serverů RDP, u běžných serverů se to ale říct nedá, protože ho zatěžují stejně doma stejně jako z práce. Datové služby teď mají zelenou, protože šíření koronaviru právě nahrálo automatizaci, a když jde o automatizaci, pak jde o nová datová spojení, úložiště atd… Zájem stran firem je veliký.

Jiří Dvořák, Sales Executive společnosti Coolhousing: Zájem o hosting hodnotím velmi příznivě. Po opadnutí první koronavirové vlny se zájem vrátil do standardního režimu, který máme v podstatě celý rok. Naše nejmodernější serverovna S3 splňující vysoké standardy je již téměř plná a ve výhledu je další rozšíření o datový sál, respektive serverovnu, už s číslem čtyři. V průběhu března 2020 se u nás zvýšily datové přenosy o více než 30 %. Jednak mnoho desítek klientů přešlo na bezplatnou konektivitu 1 Gb/s, jednak se celkově zvýšil objem dat na internetu, což si interpretujeme zvýšeným zájmem o e-shopy, e-commerce a internetové obchody v době nouzového stavu. Třetinový nárůst se již v průběhu června snížil, ale stále zůstává o 10 % vyšší než v lednu 2020.

Radek Majer, TTC Teleport, jednatel: Čím jsou lidé více doma, tím více stavíme nové plochy pro klienty.

 

Všechny díly seriálu Hosting v době karantény a koronaviru

Exit mobile version