Především pro velké společnosti na českém a slovenském trhu vyvinuli v Asseco Solutions nové ERP řešení Helios Nephrite, které do budoucna nahradí Helios Green. Nephrite je zcela novou platformou zaměřenou na podporu procesního řízení, řízení projektů a obchodních procesů. Výrobce má v plánu řešení masivně rozvíjet a v brzké době nabídnout i machine learning.
Podle Petra Hampla technologie v budoucnu nebudou hrát dominantní roli, důležité bude sdílení a výměna dat, neboli integrace: „Každý bude muset být propojen s každým, výměna dat bude základním parametrem komplexní informatiky, když se budete chtít napojit na jiný software, dodavatelé to budou muset reflektovat.“
Bude docházet k nahrazování lidské síly, protože lidé nejsou a nebudou. Především v IT nás prý import pracovní síly nezachrání, takže bude třeba šetřit pracovní sílu a automatizovat. Důležitá bude podpora podnikových procesů: „Vše, co se ve firmách děje, bude popsáno a řízeno procesem a bude podporováno systémem,“ dodává Petr Hampl.
Podle Lukáše Ontla je trh ERP ve schizofrenické situaci, zatímco – ICT se progresivně rozvíjí, trh ERP je konzervativní a dobrý dodavatel musí oba přístupy dobře skloubit, aby byl systém moderní, inovativní, ale zároveň zachoval komfort uživatelů.
ERP se zelenou barvou
„Helios Nephrite navazuje na úspěšný informační systém Helios Green, ze kterého přebírá všechny klady a konkurenční výhody a reaguje tak na přání více než 440 významných firem,“ doplňuje Lukáš Ontl, vedoucí oddělení inovací a rozvoje produktů „Přichází s řadou novinek a změn, které ocení nejenom standardní uživatelé, ale především management či administrátoři systému.“
Zcela nový rozměr nabízí ve třech základních oblastech: vylepšení týmové spolupráce napříč firmou, které přináší zlepšení efektivity a výkonu zaměstnanců, kteří se mohou věnovat opravdu důležitým činnostem a nezahlcují své kolegy zbytečnou operativou. Výsledek se projeví ve vyšších výnosech. Další oblastí jsou vylepšené přehledy, reporting a kontrolní nástroje, které manažerům pomáhají odhalit a zaměřit se na to opravdu podstatné. To vše je zabaleno do moderního a intuitivního prostředí, ve kterém se bude vašim lidem skvěle pracovat.
V roadmapě v nejbližší době výrobce počítá s masivním rozvojem v oblasti řízení vztahu se zákazníky, vedení projektů včetně jejich vyhodnocování a řízení firemních procesů. Využití nových technologií v Helios Nephrite slibují i v budoucnosti další inovace a vylepšení, a to jak v ovládaní, bezpečnosti i celých nových modulech.
Inuvio inspiruje inovace
Asseco Solutions před třemi lety uvedlo na trh Inuvio a dnes chce tento přístup a zkušenosti přenést i do segmentu velkých společností, označovaného jako enterprise. „Vzali jsme to nejlepší z řešení Helios Green a přidali další atraktivní inovace, které zákazníci žádali.“ Dosavadní zpětná vazba prý potvrzuje správnou cestu. Ta přitom bude pokračovat, protože výrobce plánuje Nephrite dál masivně rozvíjet. „To co dnes zákazník dostává je jen slabá množina, co bude dostupné během tří let. Velkým tématem je pro nás CRM a integrovat chceme i další oblasti, nechceme jít cestou externích řešení.“
Nephrite od počátku vznikal jako systém, který musí být orientován na podporu procesního řízení, řízení projektů a obchodních procesů. To jsou tři základní požadavky, kterým se vše v systému podřizuje. Bude jej přitom možné provozovat on premise i v cloudu. Asseco Solutions se chystá s Nephritem překročit české a slovenské hranice a samostatné funkcionality a části systémy, které nejsou závislé na legislativě, dodávat i do dalších zemí v regionu.
Jako jedno z prvních řešení chce Asseco Solutions v Nephritu nabídnout machine learning. „Už máme několik projektů u zákazníků, ověřujeme zpětnou vazbu, a během několika měsíců budeme schopni ML standardně schopni nabídnout všem zákazníkům,“ říká Lukáš Ontl.
Jaké jsou hlavní funkcionality v Helios Nephrite?
Týmová práce je založena na sdílení informací a redukci zbytečného přeposílání e-mailů díky integrovanému Komunikačnímu centru. Prostřednictvím tohoto nástroje mohou uživatelé přímo do systému přidávat komentáře týkající se třeba zpracovávané faktury či dalších dokumentů, takže veškerou komunikaci lze držet na jednom místě a později snadno dohledat. Propracovaný automatizovaný Helpdesk urychluje komunikaci s technickým oddělením, jak v případě problému, tak třeba při objednávání notebooku a jiných pracovních nástrojů či tzv. Chytré workflow a Inteligentní fultextové vyhledávání jsou dalšími příklady, jak uživateli zpříjemnit a zjednodušit práci i ve vztahu k jeho pracovnímu okolí.
Monitoring a následná optimalizace výkonu je jedním z klíčových témat každého většího ERP systému. Helios Nephrite disponuje nástrojem Telemetrie, což je nový pokročilý způsob monitorování provozu systému s analýzou vlivů na jeho výkon. Pomáhá správcům optimalizovat provoz systému a hledat příčiny problémů, manažerům řídit práci zaměstnanců, a dodavateli sledovat využití systému a podle něj zacílit rozvoj do správných míst. Business pomohou řídit sofistikované reportingové nástroje finančního plánování, dashboardů nebo reportingu využívající Business Intelligence technologie. Agilní plánování projektů podpoří „drag and drop“ dashboardy.
Moderní a intuitivní pracovní plocha Nephritu zjednodušuje a zpřehledňuje práci pro každého uživatele, a to díky využití známého prostředí kancelářských aplikací. Výrazně tím snižuje náročnost na zaškolení v novém systému a také snižuje možnost výskytu lidské chyby. Problematika B2B a obecně přístupu k datům odkudkoliv z webu je prezentována novým webovým portálem, který disponuje řadou přednastavených scénářů použití od obchodníků či servisních pracovníků počínaje, po reporting pro TOP management konče. Portál nabízí jednoduchou možnost rozšíření využití systému na další uživatele a procesy a zároveň tyto procesy zjednodušuje a přibližuje i uživatelům, kteří se systémem běžně nepracují. Ti tak mohou v systému pracovat odkudkoliv, stačí jim pouze přístup k internetu.
11 hlavních novinek v ERP řešení Helios Nephrite
- Webový portál
- Intuitivní ovládání
- Design a UX
- Chytré Workflow
- Podnikové finance pod kontrolou
- Automatický Helpdesk
- Sledování efektivity systému
- Efektivní řízení projektů
- Komunikační centrum
- Tiskový nástroj
- Inteligentní navigace
Přechod z Greenu na Nephrite
Jak bude probíhat přechod uživatelů z Heliosu Green na Nephrite? „Nabídneme stávajícím zákazníkům produkt a oni sami budou motivováni přejít. U Inuvia jsme po třech letech zhruba v polovině převodu stávající zákaznické báze a dalších 40 % uživatelů má zájem přejít,“ říká Petr Hampl. Podobně to plánuje výrobce i ze zeleným ERP, kdy během 3-4 let bude přirozená migrace s tím, že veškeré inovace budou přicházet již jen do Nefritu, takže zákazníci budou sami mít zájem přejít. „Helios Green bude fungovat dál, bude mít legislativní podporu, opravy chyb a údržbu, ale novinky půjdou výhradně do Nephritu,“ doplňuje Lukáš Ontl s tím, že až se počet uživatelů Greenu výrazně sníží, odhadem za tři roky, stanoví se datum ukončení podpory Heliosu Green.
Důležitým faktorem přechodu z Greenu na Nephrite je fakt, že půjde o snadný proces a všechny zákaznické úpravy, neboli customizace, zůstanou zachovány. Migrace celého řešení, bez přípravných prací, by měla trvat 5-7 mandayů s tím, že datovou migraci lze zvládnout za jediný den.
Soustředit se na to důležité
Podle Jiřího Huba, ředitele Asseco Solutions, chce firma s Nephritem výkonným a finančním ředitelům, personalistům či ředitelům IT umožnit, aby se při své práci mohli soustředit na to, co je opravdu důležité. Manažerům nový systém navíc umožňuje delegovat práci, aniž by je příliš zatěžovala kontrola zaměstnanců. Jeho tvůrci však neměli na zřeteli pouze vedení firem, ale i řadové zaměstnance. I jim Helios Nephrite pomáhá plnit jejich úkoly, aniž by je zatěžoval zbytečnými procesy.
Helios Green (dříve LCS Noris) má v současné době 440 zákazníků. Na konci roku 2019 v Asseco Solutions pracovalo celkem 343 osob a obrat za rok 2019 činil 593,8 mil. Kč. Letos společnost, původně nesoucí jméno LCS International, oslaví už 30 let od svého vzniku.