Emporia Telecom je u nás poměrně málo známá značka mobilních telefonů, která si však v západní Evropě stačila již vydobýt slušné renomé. Jejím hlavním produktem jsou dnes luxusní ergonomické telefony pro uživatele v důchodovém věku a postižené uživatele. Firma razí z obchodního hlediska poměrně drsnou strategii, kterou se připravuje o značnou část trhu, přesto se jí to prý vyplácí. O tom, jak se z malého výrobce bezdrátových sluchátek ke stanicím pevných linek stal jeden z nejoriginálnějších výrobců mobilních telefonu dneška, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Proč máte vlastně v názvu slovo Telecom, když ve skutečnosti nejste service provider? Není to trochu matení vašich obchodních partnerů?
Emporia je antický výraz pro tržiště, je v něm ale také latentně obsažený potenciál růstu a expanze, naším cílem je být v budoucnu významným hráčem na telekomunikačním trhu s několika pilíři našeho byznysu, proto onen „Telecom“.
V čem se liší strategie firmy v Rakousku a na ostatních trzích jako je Česká republika? Nemohl jsem si nevšimnout, že na některých evropských trzích jste mnohem aktivnější, než u nás.
Alber Fellner: Nikdy neuvádíme naše telefony na trh bezhlavě, vždycky se díváme na specifika daného trhu, rozhodující je celková nálada trhu, jeho potřeby a velikost. Ve finále pak pouštíme na každý trh pouze takové produkty, které zde mají reálnou šanci uspět. Náš cílový trh je niche a podle toho je potřeba také volit cílovou strategii. Je obrovský rozdíl, zda li uvádíte tak specifický produkt jako je ergonomický telefon na trhu jako je Polsko, nebo v zemi s osmi či desíti miliony obyvatel, což je případ Rakouska a České republiky.
Jaký máte názor na český telekomunikační trh a jak se vám zde spolupracuje s lokálními operátory?
Eveline Fellner: Když budu srovnávat s Rakouskem, existuje zde jiný kulturní přístup, v České republice například není zatím příliš zvykem, aby důchodci utráceli velké peníze za snadno ovladatelné telefony, stejný přístup k této cílové skupině mají i jejich děti. Česká republika je nesmírně citlivá na ceny, kvalita a zejména použitelnost zde stojí až na druhém místě, v Rakousku je již situace trochu jiná a doufáme, že se nám podaří ji časem zemnit i v Česku. Jednou z našich strategií, která se ale netýká pouze českého trhu, je pořádání workshopů pro potenciální uživatele. Ti si tak mohou vyzkoušet, kde leží reálný přínos našich telefonů.
V Česku dlouhodobě spolupracujeme s T-Mobilem a částečně také s O2 a rozjíždíme spolupráci s Vodafone. Česko je specifické v tom, že oproti jiným našim aktivním trhům vyžaduje mnohem více osvěty, od marketingu, přes zpětnou vazbu s operátory až po semináře pro uživatele.
Vaše společnost poměrně rychle vyrostla, ale stále formálně fungujete jako rodinná firma. Čekají vás nějaké změny ve vaší současné strategii, plánujete se posunout někam dál?
Alber Fellner: Dnes jsme zastoupeni na trzích v 30 zemích, více vám ovšem možná prozradí Eveline.
Eveline Fellner: V současnosti chystáme velkou expanzi na východ, konkrétně do Ruska, což je nesmírně zajímavý trh a to jak do velikosti, tak i celkové mentalitě. Dalším našim odbytištěm bude USA, což je trh, který nás lákal poměrně dlouho, ale vzhledem k silné konkurenci jsme zde dlouho váhali.
V čem se liší ruský a americký trh od toho našeho?
Pokud jde o americký trh, tak ten hodně podléhá módním vlnám, velké množství lidí se například ptá na e-mail v mobilu, ale ve finále jej využívá třeba jen 30 %. Také jsou zde populární telefony s úchyty na krk, nebo na pásek, tedy něco, co se v Evropě příliš neetablovalo. Ruský trh má s tím středoevropským něco společného, díky záplavě levných asijských zařízení je značně citlivý na cenu, je zde ale jedna anomálie. V Rusku existuje poměrně silná skupina hodně bohatých klientů, kteří se nebojí utrácet ani za telefony pro své rodiče a přitom hodně dbají na reprezentativnost a dívají se po kvalitě. Zkrátka se tam v podobných věcech více hledí na společenskou prestiž.
Co ta organizační struktura, nebojíte se, že dopadnete třeba jako HTC, které z ničeho nic vyrostlo z malé firmy do podoby korporace a nebylo na to v první moment vůbec připravené?
Alber Fellner: Bez ohledu na to, na jak velkých trzích a s jak velkými objemy operujeme, chceme zůstat i nadále rodinnou firmou.
Proč jste vlastně začali s výrobou telefonů pro tak specifickou cílovou skupinu, nepřišlo vám to jako trochu rizikový byznys?
Alber Fellner: Vůbec ne, naše firma začala svoji historii v roce 1991 jako poměrně úspěšný výrobce bezdrátových telefonů k pevným linkám, již zde jsme se soustředili hlavně na jednoduchost ovládání a měli jsme s tím obrovský obchodní úspěch. Další éra společnosti (90. léta) se svezla na módní vlně personalizovaných mobilních telefonů (osobní design), vlastně jsme tento trend jako průkopníci pomáhali vytvářet, to nám pomohlo vytvořit obrovskou síť mezinárodních kontaktů a odtud byl jen krok k tomu, co dělá Emporia dnes.
Prvotní impuls pocházel někdy z roku 2000, kdy za mnou neustále chodila moje matka a ptala se mě znovu a znovu na ty samé funkce mobilního telefonu. Ovládací menu telefonu pro ni byla noční můra. Protože problém trval bez ohledu na použitý mobilní přístroj, dospěl jsem časem k závěru, že problém není v mé matce, ale v telefonu, který je prostě příliš složitý.
Následně začala éra intenzivního vývoje telefonu, který by byl skutečně smysluplně použitelný pro staré lidi. Dlouhodobě spolupracujeme s výzkumným ústavem při University of Cambridge, s nímž se nám podařilo odhalit velké množství zdánlivě nepodstatných, ale pro lidi s například omezenou hybností, nebo špatným zrakem velmi podstatných detailů v ergonomii telefonu.
Klasický trh s koncovými mobilními telefony představuje jeden z nejagresivnějších ICT trhů vůbec, s jak moc agresivní konkurencí se na trhu potýkáte vy?
Alber Fellner: V našem segmentu jsou největším konkurentem dynamičtí asijští výrobci, kteří se zaměřují na levné kopie našich úspěšných telefonů. Na trzích, pro které je fatálním rozhodujícím faktorem cena pro nás představují skutečný problém. Na druhé straně jim ale chybí know how a naše zkušenosti z vývoje. To, že okopírujete design a softwarové funkce se ukáže v dlouhodobém horizontu k ničemu, protože telefon neplní své poslání správně. Selhává co do vodotěsnosti, odolnosti proti nárazům, ale chybí mu pak například i optimalizovaná zpětná vazba kláves a celého uživatelského prostředí a to vůbec nemluvím o speciálních funkcích. Co je smutné, je fakt, že tito výrobci vrhají špatný dojem na celý trh. Budu opravdu velmi šťastný, až se zde objeví skutečný konkurent pro Emporii, protože bude možné vzdělávat trh společně.
Plánujete v dohledné době také nějaký vlastní chytrý telefon?
Alber Fellner: Měli jsme snad první opravdu „chytrý telefon“ na světě 🙂 Ale rozumím vaší otázce, určitě s ním přijdeme, až dozraje doba.
Děkuji za rozhovor.
Malá ochutnávka telefonů z portfolia společnosti:
(Foto: ITbiz.cz)