Spotřební elektroniku a další výrobky, které spoléhají na polovodiče, patrně už brzy čeká další zdražování. Výrobci čipů a firmy, které jim dodávají díly, se totiž chystají zvýšit ceny, protože jim rostou vstupní náklady – od surovin až po lidskou práci. Upozorňují na to analytici, které oslovil server finanční televize CNBC.
K dalšímu zdražování se chystají firmy jako Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC), Samsung či Intel. Všechny patří k největším výrobcům čipů nebo součástí, které jsou k výrobě polovodičů nezbytné. „Výrobci těchto zařízení už zvýšili ceny o deset až 20 procent,“ řekl analytik společnosti Bain Peter Hanbury. „Letos očekáváme další kolo zvyšování cen, ale už menší, zhruba o pět až sedm procent,“ dodal.
Výrobci mikročipů a souvisejících zařízení zdražují částečně proto, že si to mohou dovolit. Vliv na růst cen má ale i fakt, že i sami výrobci mají vyšší vstupní náklady a musejí financovat svou vlastní expanzi, protože poptávka po čipech se zvyšuje.
„Ceny chemikálií, které se používají při výrobě (čipů) už se zvýšily o deset až 20 procent,“ řekl Hanbury. „Kromě toho je nedostatek zaměstnanců, kteří jsou potřeba k výstavbě nových provozů na výrobu polovodičů, a s tím se zvyšují i mzdy.“
Tchajwanská společnost TSMC za poslední méně než rok už podruhé upozornila klienty, že plánuje zvýšit ceny. S odkazem na své zdroje to před dvěma týdny napsal japonský list Nikkei Asia. Firma podle nich plánuje zvýšit ceny o jednotky procent, zdůvodňuje to obavami z dalšího zvýšení inflace, růstem nákladů a plány na další rozšíření svých aktivit. Mluvčí firmy serveru CNBC řekl, že TSMC se ke stanovování cen svých výrobků nevyjadřuje.
Konkurenční společnost Samsung se chystá zvýšit ceny za výrobu čipů až o 20 procent, informovala tento měsíc agentura Bloomberg. Ani Samsung ale nechtěl své plány ohledně zvyšování cen komentovat. Americký rival Intel na požadavek o komentář nereagoval.
„Protože polovodičů je stále nedostatek, mohou si výrobci účtovat příplatek,“ poznamenal Hanbury. Zákazníci se podle něj nadále snaží zajistit si dodávky, což samo o sobě tlačí na růst poptávky, a tedy i na ceny. Společnost Bain podle Hanburyho očekává, že situace se alespoň u některých typů polovodičů začne zlepšovat do konce roku.
Analytik společnosti Forrester Glenn O’Donnell řekl, že růst cen mikročipů by za současných ekonomických podmínek neměl nikoho překvapit. On sám očekává, že ceny těchto produktů se zvýší o deset až 15 procent, zhruba v souladu s inflací. V posledních dvou letech přitom zájem o polovodiče podpořila pandemie, kdy lidé museli kvůli nařízeným uzávěrám zůstávat doma a více využívali elektroniku, například počítačové hry. Výrobci pak začali zvažovat, zda mají čipy nejprve dodávat automobilkám, nebo výrobcům spotřební elektroniky.
„Výrobci čipů se potýkají s nárůstem svých vlastních problémů v dodavatelských řetězcích, což ještě zhoršuje válka na Ukrajině,“ řekl O’Donnell. „Poptávka zůstává vysoká, zatímco nabídka je omezená,“ pokračoval analytik. „Výrazně se zvyšují i ceny energií, včetně elektřiny. A výroba čipů vyžaduje obrovské množství elektrické energie,“ dodal.
Navzdory sílící krizi, která zvyšuje životní náklady, firmy využívající čipy ve svých výrobcích by mohly začít vyšší náklady přenášet na spotřebitele. „Vyšší ceny mikročipů znamenají další napětí pro všechny ty zákazníky v poslední fázi dodavatelského řetězce, kteří buď tyto vyšší ceny budou muset přenést na své zákazníky, což bude za současných podmínek těžké, anebo akceptovat nižší ziskovost,“ řekl Hanbury.
O’Donnell očekává, že dražší budou počítače, automobily, hračky, spotřební elektronika, domácí spotřebiče a mnoho dalších výrobků. „Marže jsou u těchto výrobků napjaté už teď, takže (prodejci) nebudou mít jinou možnost, než zvýšit ceny,“ řekl.
Analytik globálního trhu polovodičů ve společnosti Accenture Syed Alam řekl, že rozsah zvýšení cen bude u každého výrobku záviset na tom, jak velkou část v něm tvoří polovodiče. Záležet bude i na schopnosti výrobců, jak dokážou snižovat své vlastní náklady, a také na konkurenčním prostředí v jednotlivých kategoriích výrobků.
V některých odvětvích už se ale začíná projevovat slabší poptávka, takže je těžké přenášet vyšší náklady na spotřebitele. „Třeba na trhu smartphonů je slabší poptávka, takže tam nebude možné ty vyšší náklady moc přenášet (na zákazníky),“ řekl Hanbury.