Více než 20 nových center, 15 000 nových zaměstnanců, 2 000 nově robotizovaných pracovních míst, rozmach datové analytiky a IT služeb, zavádění inovací s cílem posílení odolnosti. To je bilance uplynulých 12 měsíců v českém sektoru podnikových služeb. Navzdory dvěma pandemickým a jednomu válečnému roku obor dále roste dvojciferným tempem a na sklonku letošního roku dosáhne již 160 000 zaměstnanců. Kromě nich v oboru pracují i softwaroví roboti, kteří zastanou práci za dalších 15 000 pracovníků. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu českého trhu podnikových, IT a zákaznických služeb, který zrealizovala asociace ABSL.
I přes nedostatek kvalifikovaných lidských zdrojů, který v ČR dlouhodobě vládne, se oboru daří růst. „Je to zejména díky otevřenosti center nabízet pružné pracovní úvazky a flexibilitu času i místa. Pro zaměstnavatele z Prahy či Brna tak mohou pracovat i experti, kteří bydlí na druhé straně republiky, nebo rodiče na rodičovské dovolené, kteří si nemohou dovolit sedět u počítače v klasickou pracovní dobu. Rostoucí počet zaměstnanců proto představují ženy, a to nejen na běžných pozicích, ale i v managementu,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy působící v tomto oboru.
Podíl žen činí již 58 %, což je o 10 procentních bodů více než v roce 2018. Plných 40 % žen pak působí v manažerských rolích. Za růstem počtu zaměstnanců oboru pak ze 43 % stojí i zahraniční pracovníci. Ti do center přichází zejména ze zemí Evropské unie, za letošní rok však přišlo i 3000 expertů ze zemí mimo EU. Ve valné většině šlo o občany Ukrajiny, kde je obor podnikových služeb silně etablovaný a firmy se snažily klíčové týmy přesunout do bezpečných zón, mimo jiné do České republiky.
Česko, země robotů
Kromě počtu zaměstnanců vrostl v oboru i počet robotizovaných míst, a sice o plné 2000. Softwaroví roboti tak celkově v centrech podnikových služeb zastávají práci za 15 000 pracovníků, nejčastěji z oboru financí, marketingu, logistiky či HR. Samotné robotizaci procesů se pak věnuje již téměř 5000 expertů.
„Čeští experti designují a zavádějí robotický software jak v samotných centrech podnikových služeb, tak i v jejich mateřských společnostech, globálních firmách z nejrůznějších oborů, od IT a telekomunikací, přes průmyslovou výrobu, zdravotnictví a retail až po bankovnictví, cestovní ruch či energetiku. Když se tedy podíváme na všechny tyto projekty robotizace realizované z českých center, pak pracovních míst, které technologie zastanou, bude samozřejmě mnohonásobně více,“ komentuje Jonathan Appleton.
Kromě samotné robotické automatizace procesů (RPA, Robotic Process Automation) se ve stále větším měřítku v sektoru uplatňuje i optické rozpoznání psaného textu (OCR, 62 %). Téměř třetina center dostala do fáze ostrého provozu chatboty, čtvrtina využívá umělou inteligenci, pětina strojové učení, stejný podíl i technologie pro automatické zpracování přirozeného jazyka a 17 % rozpoznávání videa či obrazu. Silným katalyzátorem adopce těchto technologií se stala pandemie, jejich zavádění urychlila v 63 % center.
Inovacemi k odolnosti a růstu
Inovační projekty vznikající v centrech jsou velmi různorodé. Místní experti se věnují se například vývoji energeticky úsporných technologií pro ukládání dat nebo vyvíjí software, který pomocí strojového učení a umělé inteligence sám dokáže detekovat většinu kybernetických hrozeb. Mohou nasazovat chatboty anebo se věnovat tvorbě prediktivních nebo normativních modelů, které předpovídají, co se stane prostřednictvím kombinace historických dat a do budoucna zaměřených algoritmů.
Plných 66 % center předpokládá v roce 2023 rozšiřování záběru a růst počtu zaměstnanců. Celkově by měl obor vzrůst o dalších 11 %. „Asi nejvíc půjde o experty na IT, výzkum a vývoj a datovou analytiku. Určitě ale budou potřeba i další jazykově vybavení odborníci na účetnictví, finance, HR procesy, vzdělávání či logistiku,“ uzavírá J. Appleton.