Nedávno zveřejněné problémy s daty v Grantové agentuře mne přivedly k uvědomění, že zálohování a obnovu dat bych mohl směle nominovat mezi nejvíc podceňované problémy IT. Co s tím uděláme?
Málokdo na přípravu na havárii myslí (obecně mi přijde, že rizika podvědomě vytěsňujeme), ale když to téma vytáhnu, tak téměř všichni připouštějí, že z toho mají špatný pocit. Zde jsou některé problémy a jejich důsledky, kterých si ve firmách všímám, a naše odpovědi na ně:
1) Problém: odpovědnost visí na IT
Obnovu jste buď oficiálně zadali IT oddělení nebo předpokládáte, že se o to postarají sami. Tak či onak, tiše doufáte, že to dobře dopadne. Je to ale správný předpoklad? Byznys není IT!
Rizika: IT kvůli svým stereotypům a nedostatku byznysového pohledu může opomenout důležité pohledy na fungování firmy. Zálohuje bez vazby na reálné potřeby/priority interních zákazníků. Iracionálně alokuje zdroje – velké prostředky jsou čerpány na ochranu nedůležitých aplikací. Ty skutečně kritické jsou podceněny.
Doporučení: Za obnovu nechť odpovídá management. IT je asi nejdůležitější spoluhráč, ale nemá být tvůrcem hry. Přípravu obnovy by měl vést někdo, kdo má silný byznysový pohled. Pokud přiberete externího člověka, který přípravu bude moderovat a netrpí firemními stereotypy, super. (Zkušenosti může dodat naše služba Strategie obnovy IT.)
2) Problém: nízká znalost
Špatná volba a nastavení technologií, zbastlené skripty, ve kterých se nikdo nevyzná. Omezení problému jen na zálohování, málo pozornosti na plán obnovy. Možná řeknete, že je to slovíčkaření, ale podle mne nikoliv. Kam jde pozornost, tam jde energie. Zálohování je jen jedna z oblastí a jedna z technologií.
Rizika: Firma má vlastně zálohováno. Přesto v okamžiku průšvihu nastává panika, improvizace, loterie. Co potřebujete, je předem připravený jednoduchý a rychlý postup obnovy.
Doporučení: Obnovu musí připravovat kvalifikovaná osoba, která si mimo jiné uvědomuje, že zálohování je důležité, ale že o co doopravdy jde, je plán obnovy = vědět, co, kdo, kdy, jak udělá. (Pokud to chcete zkontrolovat, máme službu Kontrola zálohování a obnovy, která se zabývá i odpovědnostmi.)
1) Problém: obnova se netestuje
Neboli „sorry, nenapadlo mne, že budeme potřebovat i tohle”.
Rizika: V průběhu obnovy se narazí na problém, který nikdo nečekal. Třeba to, že se už půl roku nezálohuje a nikdo si toho nevšiml. Nebo ke zprovoznění aplikace potřebujeme adresář, se kterým zálohovací plán nepočítá. Nemáme hesla. Atd.
Doporučení: Plány obnovy je potřeba pravidelně testovat. Třeba jednou za půlrok či za rok, ale neberte to jako univerzální návod, rozhodněte se podle nároků byznysu, tempa změn, náročnosti testů. (Chcete-li pomoci, testy a aktualizace jsou součástí služby Správa zálohování a obnovy.)