Digitalizace je pro podniky prioritou, chybí jim ale talenty s patřičnými znalostmi

Podle ředitelů nákupu (CPO, Chief Procurement Officer) dojde letos ve firmách k dalšímu zrychlování digitalizace nákupních procesů. Cílem je snaha posunout obor od administrativy směrem ke strategické obchodní roli. Tento posun s sebou nese organizování dodavatelské sítě, řízení inovací a růstu, sladění obchodních operací s etickými a sociálními hodnotami, stejně jako řízení rizik.

Vyplývá to z výsledků nového globálního průzkumu provedeného Mannheimskou univerzitou ve spolupráci se společností SAP Ariba. Studie mimo jiné poukazuje i na nedostatky brzdící proces digitalizace.

„Dle průzkumu jsou hlavními překážkami zvyšování výkonnosti oddělení nákupu rozpočtová omezení, dostupnost analytických dat a nedostatek talentů s potřebným know-how, zejména s analytickými a datovými znalostmi. Ředitelé nákupu navzdory tomu chápou naléhavost i význam digitalizace a plánují její zavádění,“ zdůraznil Marcell Vollmer, digitální ředitel SAP Ariba, a dodal: „Pro společnosti je důležité hledat způsoby zavádění nových technologií a inovací tak, aby posílily roli oddělení nákupu při zvyšování příjmů, nikoli pouze při úspoře nákladů.“

Pro zlepšení výkonnosti nákupního oddělení je digitalizace považována za důležitou pro 84 % respondentů průzkumu, přičemž primární cíle projektů digitalizace jsou často jasné: automatizace procesů, zlepšení kvality dat, dosažení úspor nákladů a zlepšení souladu s regulatorními požadavky. Osvojení rozvinutých technologií, jakými jsou třeba cloudová řešení, je na průměrné úrovni, využívají je pouze dvě třetiny sledovaných firem (65 %). Také adopce rozvíjejících se technologií je zatím stále na nízké úrovni, méně než 15 % firem využívá umělou inteligenci, strojové učení, chatboty nebo prediktivní analytiku. V popředí jsou zatím zejména společnosti z IT, telekomunikací a médií. Na úplném konci naopak stojí veřejná správa. Výroba, průmysl a zdravotnictví dělají sice obecně také menší pokroky, avšak výroba je lídrem v 3D tisku, automobilový průmysl ve využití digitálních dvojčat, tedy virtuálních replik fyzických zařízení, a finanční služby zase v použití blockchainu.

Díky digitalizaci se výrazně mění způsob práce. Nedávný průzkum SAP Fieldglass realizovaný ve spolupráci s Oxford Economics ukázal, že organizace se při využití specializovaných talentů stále více spoléhají na externí pracovní sílu.  Ta zahrnuje nezávislé dodavatele a poskytovatele služeb, jako jsou IT poradenské společnosti a marketingové agentury. Podle průzkumu je dokonce celých 42 % výdajů spojených s pracovní silou vynaloženo na externí pracovníky.

Téměř polovina (48 %) vedoucích pracovníků tvrdí, že by jejich společnost nebyla schopna normálně podnikat bez externistů a 59 % dokonce uvádí, že jim pomáhají konkurovat v digitálním světě. Většina členů vedení se domnívá, že externí pracovní síla je důležitá pro dosažení obchodních cílů, jako je zvýšení rychlosti uvedení produktu na trh (61 %) a zlepšení zákaznické spokojenosti (67 %). Studie však také upozornila na nedostatečné efektivní řízení těchto externích pracovníků.

Exit mobile version