Dámské softwarové boty Soitronu

Soitron je česko-slovenským systémovým integrátorem a poskytovatelem outsourcingových služeb. Věnuje se i softwarovým (ro)botům, na které jsme se ptali Viktorie Bracjunové, která je ve společnosti v netypickém dámském oddělení s dalšími kolegyněmi programuje.

Programujete softwarové roboty. Co znamenají a kde jsou použitelné? Jaké úlohy mohou plnit?

Softwarové roboty, boty, jsou technologickým řešením, které pomáhá automatizovat popsatelné opakující se rutinní procesy, vykonávané běžně člověkem. V praxi to znamená, že to, co může člověk provést v počítači prostřednictvím aplikací, je popsatelné a automatizovatelné.

Jak náročné je takového bota naprogramovat? Jak dlouho to trvá a co je přitom klíčové?

Výhodou takovéto technologie je fakt, že je velmi rychle implementovatelná v průběhu několika týdnů až měsíců, závisí to na komplexnosti zadání. Další výhodou je, že se dá integrovat do jakéhokoliv typu aplikace, bez nějakých jejích nákladných změn. Klíčových je přitom několik faktorů. Prvním je výběr správného procesu na automatizaci. Druhým je jeho analýza, která je zcela klíčová, protože na jejím základě bude softwarový robot pracovat. Výhodné až nutné přitom je, optimalizovat jej ještě před jeho automatizací. Při vývoji pak je splnit některá kritéria, aby byl robot efektivní a výkonný.

Můžete uvést příklad nějakého typického procesu, který lze automatizovat softwarovým robotem?

Například je to proces u řízení lidských zdrojů při náboru pracovníka či jeho odchodu z organizace. Takový proces překlenuje několik jejích oddělení. Jde o vytvoření a rušení kont včetně hesel, objednání základních pracovních pomůcek, které zaměstnanec potřebuje při vstupu do firmy apod. Toto vše se dá automatizovat, od revize jejich CV, až po vyplnění veškerých potřebných formulářů do systému a aktivity, které se vykonávají na helpdesku.

Jaké typy organizací takovéto softwarové roboty nasazují a používají nejčastěji?

Průkopníky jsou finanční organizace, jako banky, pojišťovny, spořitelny apod. V současné době jsou už v používání softwarových robotů také velmi aktivní i společnosti z oblasti distribuce energií, kde je také mnoho opakovaných manuálních činností, a stejně tak v oblasti retailu nebo ve veřejném sektoru.

Co je největším přínosem softwarových robotů?

Je to jejich efektivita, nízká nákladovost, mohou pracovat 24/7, nedělají chyby a velmi zlepšují operativní, byznysové a operativní parametry ve firmách.

Nejčastějším nářkem na softwarové roboty, boty, bývá jejich zacyklení. Jak se daří tento problém řešit?

Zacyklení bota se dá předejít zmíněnou analýzou a jeho dobrým naprogramováním. Je totiž velmi důležité vybrat si společnost, která ví, jak to dobře udělat, jaké jsou správné principy při jeho kódování, jaké má technologické zázemí. Jde o jeho efektivní fungování a stabilitu, aby nepadaly, necyklily se, aby měl jeho framework nějakou možnost obnovy k výchozímu stavu.

Používáte k programování softwarových botů v Soitronu nějakou komerční platformu, nebo open source?

Zaměřujeme se na tři hlavní platformy, kterými jsou UiPath, BluePrism a Automation Anywhere. Z našeho úhlu pohledu jde o Top 3 komerční technologické platformy na trhu, které se navíc rychle rozvíjejí a integrují další různá řešení AI (Artificilal Intelligence), které v Soitronu také využíváme a rozšiřujeme tím míru možné automatizace. Technologie AI používáme i na různé úlohy ML (strojového učení) a NLP (Natural Language Processing ) k automatizaci procesů v call-centrech, kde potřebujete strukturovat texty pomocí chatbotů, mailbotů a voicebotů. Toto vše se napojuje na technologie RPA (Robotic Process Automation).

K čemu dalšímu se dají tyto softwarové roboty použít?

Jak už jsem uvedla, výhoda softwarových botů je jejich napojitelnost na další technologie, hlavně na AI, které potřebují rozšířit měřítko automatizace, zejména při zpracování nestrukturovaných vstupních dat, jakými jsou například testová hlasová, chatová mailová či jiná. Prostřednictvím technologie NLP a chatbota, případně voicebota, a to zejména v call-centrech, je lze využít v oblasti zákaznického servisu. Dále jsou to různé technologie strojového učení a OCR (Optical Character Recognition), které souvisejí s rozšířením této technologie na automatické zpracování dokumentace, například pomocí OCR, zejména faktur, kontraktů, různých žádostí apod. Další oblastí rozšiřitelnosti použití botů je zpracování datových modelů pro ML. Jejich výhodou totiž je velmi dobrá stopovatelnost jak z kvantitativního, tak kvantitativního, tj. objemového hlediska. Softwarový robot si totiž loguje každý krok, který při sběru dat vykonává. Když takový robot něco neumí zpracovat, přesně vám řekne, proč. Je tedy využitelný jak pro velké množství jednolitých dat, tak pro jejich konsolidaci z více různých zdrojů v jedné firmě, například z více poboček. Pomocí prediktivních modelů se pak dají použít pro pomoc v rozhodování.

Jaké technologie používáte pro AI?

Je to různé, závisí to na potřebách klienta. Pro jednodušší záležitosti používáme buď naše vlastní technologie NLP, dále technologie Microsoftu.

Používáte softwarové roboty i u vás, v Soitronu? K čemu?

Ano, v různých oblastech. Jednou z nich je nabírání zaměstnanců, kdy celý proces přebírá bot od okamžiku, kdy se nový zaměstnanec objeví v systému a bot mu v systému vytvoří všechna konta. Dále je to proces zpracování bankovních výpisů, které nám denně chodí ve velkých dávkách, z nichž extrahujeme data, pak je zpracováváme a archivujeme. Kromě toho boty používáme na odsouhlasení a audity.

Oddělení pro programování softwarových robotů máte na starosti vy a prý je výhradně dámskou záležitostí. Je tomu skutečně tak?

Částečně. V týmu máme momentálně převážně ženy, ať už na pozicích business analytiček nebo programátorek.

Viktoria Bracjunová, Soitron
Viktoria Bracjunová, Soitron
Exit mobile version