Objem kancelářského tisku kvůli digitalizaci klesá, určité segmenty tisku se však dostávají na výsluní. Společným jmenovatelem jsou obaly. V některých případech jde o balení vhodná pro logistiku e-shopů, jindy o výrobní štítky nebo třeba personalizované etikety na víno, jak sdělil Pavel Míka ze společnosti Oki.
Mohl byste stručně vysvětlit label printing a co znamená?
Pokud někde objemy tisku rostou, pak to jednoznačně souvisí s výrobou a logistikou. Jde o potisk obalových materiálů, případně tzv. label printing, tedy tisk etiket. Je přitom jedno, zda je to etiketa průmyslová, která má označit díl či výrobek nebo etiketa logistická a expediční.
Nejzajímavějším tématem a dnešním velkým trendem jsou jednoznačně etikety produktové, které je třeba vytisknout natolik zajímavě, designově i barevně, aby zákazníka zaujaly. Na letošním veletrhu Label Expo v Bruselu jednotlivé značky představily tisková řešení ze dvou částí trhu, a to buď moderní produkční stroje vhodné pro velké objemy tisků v sériích od tisícovek kusů, nebo z opačného spektra malonákladové stroje, schopné ekonomicky produkovat nejen tisíce, ale i jednotky kusů etiket.
Jak na tento trend reaguje Oki?
V Oki máme v nabídce barevné čtyřbarevné tiskárny Pro1040 a pětibarevné Pro1050 s pátou bílou barvou vedle standardní sestavy CMYK. Strefujeme se tím potřeb trhu, kde roste zájem o in-house tisk ve firmách, nezávisle na externím dodavateli. Tiskne se obvykle barevně a flexibilně velké množství druhů etiket v menších sériích, přestože by byl tento stroj schopen tisknout i série výrazně větší, protože jeho zatížitelnost je v desítkách tisíc etiket denně. Jde o digitální LED tiskárny, takže můžete vytisknout sérii kusů s různými proměnnými daty, třeba s unikátním výrobním číslem produktu, datem spotřeby nebo s označením výrobní šarže.
Zmínil jste bílou barvu při tisku, pro jaké typické úlohy se používá?
Bílá barva se používá nejen jako samostatná barva, ale také pro podtisk barevné složky CMYK pro její zdůraznění, a to buď při tisku na transparentní fólii nebo na barevnou fólii, aby finální barvy nebyly zkreslené. Bílý toner je proto při průchodu tisku předřazený jako první. Je to důležité i proto, že tisk bílou barvou na černý nebo tmavý podklad je velmi efektní.
Pro které průmyslové vertikály se label printing hodí?
Zajímavým trhem v Evropě je nápojový průmysl a z hlediska počtu dodaných strojů jsou to vinařství, kde jsou v tomto ohledu nejdále v Itálii, ale i u nás máme mezi vinaři zákazníky. Dále potravinářství, chemický, drogistický a farmaceutický průmysl, kde jsou dlouhodobě čitelné a barevně stálé etikety nutné, například kvůli barevným výstražným značkám ve známém červeném trojúhelníku. Naše tiskárny najdete například v zákaznickém centru největšího českého pivovaru nebo u výrobců v oblasti automotive.
Používáme suché tonery, a to je například pro potravináře velmi důležité. Jsou totiž na rozdíl od inkoustových barevně stálé a odolné vůči UV, vlhkosti, mrazu atd. Navíc lze tisknout na obyčejný i strukturovaný papír, a také na široké spektrum plastů.
Tiskárny Oki jsou schopny vytisknout díky vysokému rozlišení i velmi malá písmenka. Jde o přenesení a aplikaci tiskové LED technologie s rozlišením 1 200 dpi do dalšího segmentu tisku. Čitelnost a ostrost i při velmi malé velikosti je zásadní oproti konkurenčním tiskovým technologiím. Netýká se to jenom textů, ale také identifikátorů, jako jsou EAN kódy, čarové a QR kódy.
Jak vychází label printing ekonomicky?
Vše je otázkou konkrétní kalkulace. Jednak jde o prvotní investici, dále o provozní náklady. V případě OKI můžeme v praxi u zákazníků jednoznačně dokladovat obhajitelnost nákladů.
Záleží na objemu tisku, na požadavcích na materiál, barevné pokrytí a podobně. V některých případech na tiskárnách dotiskujeme vybraná data na předtištěné nebo barevné role samolepek. Důležitou roli hraje i čas, tedy možnost tisknout dávku profesionálně vyhlížejících štítků prakticky okamžitě, odpadá objednávka, ztracený čas a náklady na logistiku v případě externího tisku.
V tomto směru je zajímavá situace menších vinařů. Externí tisk v malých nákladech by byl příliš drahý, legislativa však předepisuje uvádění řady údajů. U vína, které stojí dvě stě, tři sta korun a výše, netvoří etiketa v ceně jednotek korun zásadní náklad. Přidaná hodnota takového produktu je pro zákazníka mnohem vyšší, v té samé ceně může mít víno s firemním logem, se jménem oslavence nebo nějaké příležitosti.
Nyní dochází ke změně legislativy. Od ledna pravděpodobně tichá vína s firemním logem přestanou být daňově uznatelnou položkou, takže se může stát, že vinařství o část firemní klientely přijdou, protože zákazníci jako dárek upřednostní levnější pivní speciály z mikropivovarů. Vinaři tak budou více cílit na konzumenty z nefiremního segmentu a nabízet personalizované etikety ve velmi malém nákladu, například ke svatbám či narozeninám. Personalizované produkty obecně jsou stále oblíbenější a výrobci na tento trend reagují.
Menší série label printingu na in-house stroji se tedy může oproti externímu tisku vyplatit?
Koncoví jsou dnes ochotni zaplatit za personalizaci daleko více než dříve. Technologicky a ekonomicky se dostupný tisk posunul z několika set kusů k hranici deseti kusů, kde hraje největší roli typicky čas na jednoduchou úpravu tiskových podkladů. Kromě toho je interní tisk štítků a etiket vhodný i pro sezónní prodeje, protože zákazník nemusí čekat na uvolnění tiskové kapacity u externího tiskaře. Také nehrozí nebezpečí, že se nepotřebné etikety vyhodí. U externího tisku se podle zkušeností nespotřebuje až 30 % vyrobených etiket.
Jaké jsou výrobní náklady na jednu etiketu?
Pokud pomineme pořizovací cenu samotné tiskárny, pak výrobní náklady na jednu etiketu jsou podle typu materiálu a pokrytí od desítek haléřů až po několik korun. Například obvyklá etiketa na víno s firemním logem přijde na zhruba 2 Kč včetně DPH a média. Tiskárna může tisknout a odřezávat jednotlivé etikety, ale častěji je využívána k tisku z role na roli. Lze k ní připojit i speciální dokončovací zařízení pro vyřezávání etiket.