Kalifornské megaměsto San Francisco, místo, ze kterého své novinky ohlašuje například Apple, na týden ožilo tradiční super událostí IT v podnikové sféře. Technologický gigant Oracle na sedm dní zablokoval celé Moscone Center, aby zde oznámil novinky, umožnil setkání špiček IT průmyslu a předvedl show, jakou už jenom jeho CEO Larry Ellison umí. Řada analytiků si stěžuje, že letošní OpenWorld jenom hýří vizemi a velkolepými proklamacemi, zejména v oblasti cloudu a velkých dat, ale konkrétních řešení a příkladů je poskrovnu. Co tedy konference přinesla doopravdy?
Pro začátek malé shrnutí. Události se vedle Larryho Ellisona zúčastnila řada významných osobností mimo IT branži. Nechybí mezi nimi například oceánograf Robert Ballard, který roku 1985 objevil vrak Titaniku či expert na inovace, harvardský profesor Clayton Christens. Mezi účastníky jsme mohli najít přes 3 500 partnerských společností a zákazníků Oracle a to včetně značek jako Twitter, Intuit a Southwest Airlines. Hlavní projevy v jednotlivých sekcích přednesli představitelé předních technologických společností EMC, Fujitsu, Infosys a Intel. Celkem nakonec událost přilákala asi 45 tisíc účastníků a místní ekonomice akce přinesla přes 100 milionů dolarů.
Nová Exadata X3 Database In-Memory Machine
V úvodním vystoupení na konferenci Oracle OpenWorld představil výkonný ředitel společnosti systém Oracle Exadata X3 Database In-Memory Machine. Jedná se o nejnovější generaci těchto databázových strojů, které nyní využívají technologii in-memory (zpracování dat přímo v operační paměti bez nutnosti přistupovat na datové úložiště). Nový systém je také klíčovou součástí infrastruktury produktů Oracle Cloud.
Systémy Oracle Exadata X3-2 Database In-Memory Machine a Oracle Exadata X3-8 Database In-Memory Machine dokáží ukládat až stovky terabajtů komprimovaných uživatelských dat v paměti Flash nebo RAM. Tímto způsobem se eliminují ztráty výkonu způsobované pomalým přístupem na pevné disky při čtení a zápisu dat. Exadata X3 představuje ideální databázovou platformu pro cloud computing s různorodými úlohami, jejichž náročnost lze těžko předem odhadnout.
Cílem Oracle bylo, aby systém Oracle Exadata X3 Database In-Memory Machine nabídl co nejvyšší výkon při co nejnižších nákladech. Za tímto účelem je implementována technologie mass memory hierarchy (masivní hierarchie paměti), která automaticky přesouvá veškerá aktivní data do paměti Flash a RAM; naopak data používaná méně aktivně se ponechávají na levných discích.
Nově nabízená konfigurace systému v 1/8 racku (skříně) umožňuje nasadit Oracle Exadata X3-2 Database In-Memory Machine cenově efektivnějším způsobem. Řešení se hodí pro méně náročné úlohy, testování, vývoj a systémy zotavení po havárii (disaster recovery). Jde o plně redundantní systém použitelný i pro kritické aplikace.
Systémy Oracle Exadata X3 Database In-Memory Machine využívají kombinaci škálování mezi servery a úložnými systémy (scale-out, tj. škálování mezi více systémy), síťové propojení InfiniBand, pokročilé techniky ukládání dat a vyrovnávání paměti, paměť Flash přes rozhraní PCI a hybridní sloupcovou kompresi pro data v databázových tabulkách. Výsledkem je extrémní výkon a dostupnost veškerých pracovních úloh prováděných v databázi Oracle.
Exadata X3 Database In-Memory Machine přináší také zvýšení výkonuv některých oblastech:
- Oproti předešlé verzi je podporována až 4krát větší kapacita paměti Flash, o 40 % se zrychlila odezva. Ve spojení s hybridní sloupcovou kompresí pak lze stovky terabajtů uživatelských dat zpracovávat přímo v paměti Flash.
- Aktualizovaný software Exadata Smart Flash Cache pro řízení vyrovnávací paměti umožňuje zapisovat do databáze až 20krát více dat. Nový software lze spustit i na předchozí verzi systémů Exadata; v tomto případě se kapacita zápisu zvýší 10krát.
- Oracle Exadata X3-2 Database In-Memory Machine obsahuje až o 33 % více procesorových jader. Používá se nejnovější řada procesorů, osmijádrové Intel Xeon E5-2600.
- Systém Oracle Exadata X3-2 rozšiřuje 10Gb ethernet i do prostředí datových center. Na 1 racku je k dispozici 40 síťových portů pro desetigigabitový ethernet.
- 30 % se snižují nároky na napájení a chlazení.
Ach, zase ten cloud!
Thomas Kurian, výkonný viceprezident společnosti pro vývoj produktů, oznámil na konferenci rozšíření portfolia Oracle Cloud o sedm nových služeb, které budou pro zákazníky dostupné formou měsíčního předplatného. Nabídka Oracle Cloud přináší podnikům zabezpečené, integrované a funkčně bohaté služby cloudu, které mohou ihned po svém nasazení zvýšit produktivitu uživatelů i vývojářů.
Mezi nově oznámené služby v Oracle Cloudu patří:
- Oracle Planning and Budgeting Cloud Service: Zrychluje finanční plánování, tvorbu rozpočtů a prognóz. Poskytuje osvědčené přínosy řešení Oracle Hyperion Planning v podobě cloudové služby nabízené na bázi předplatného.
- Oracle Financial Reporting Cloud Service: Nabízí systém pro řízení reportů, zajišťuje jejich tvorbu i oběh. Reporty mohou být podrobně formátované. Aplikace umožňuje také tvorbu firemních finančních výkazů.
- Oracle Data and Insight Cloud Service: Agreguje firemní data s informacemi ze sociálních médií a externích zdrojů. Doplňuje podnikové aplikace, jako je řízení vztahů se zákazníky (CRM). Zajišťuje, aby data o kontaktech, zákaznících a nabídkách byla neustále aktuální.
- Oracle Social Sites Cloud Service: Umožňuje rychlou tvorbu a aktualizaci webů s nabídkou pro zákazníky. Pokročilé editační nástroje i infrastruktura za systémem dovolují tvorbu a publikování kvalitních webů i uživatelům bez technických znalostí.
- Oracle Developer Cloud Service: Zjednodušuje spolupráci při vývoji softwaru, poskytuje prostředí pro celý životní cyklus vývoje. Nabízí řízení zdrojového kódu, sledování problémů, integraci i spolupráci na dokumentaci.
- Oracle Storage Cloud Service: Umožňuje podnikům ukládat a řídit obsah v prostředí cloudu. Služba je integrována s dalšími službami Oracle Cloud, které vyžadují on-line úložiště.
- Oracle Messaging Cloud Service: Zajišťuje infrastrukturu pro komunikaci mezi aplikacemi jak v rámci prostředí Oracle Cloud, tak i navenek. Používají se fronty asynchronních zpráv.
„Cloud je pro nás strategickým směrem podnikání, proto rychle rozšiřujeme v této oblasti naši nabídku,“ říká Abhay Parasnis, viceprezident pro vývoj ve společnosti Oracle. „Nově uvedené služby představují pokračování naší inovace; již nyní definujeme, jak budou služby založené na cloudu vypadat v budoucnu.“ Nutno dodat, že právě vágní prohlášení Oracle ohledně cloudu asi nejvíce irituje nezávislé analytiky.
Inovované portfolio produktů Oracle Fusion Middleware
Společnost také na konferenci oznámila inovace v sadě Oracle Fusion Middleware. Za poslední rok se Oraclu podařilo vylepšit tyto produkty více než 2 000 inovacemi, které vycházely především z požadavků zákazníků. Novinky se týkají všech klíčových součástí celé platformy včetně Oracle SOA Suite, Oracle WebLogic Server, Oracle WebCenter, Oracle Business Intelligence, Oracle Identity Management a Oracle Data Integration. Výsledkem je jediná nabídka middlewaru na současném trhu, která umožňuje komplexní, otevřený a integrovaný přístup k sociálním sítím, mobilním technologiím i cloud computingu. Sadu používá celosvětově více než 125 000 zákazníků prakticky ze všech oborů podnikání.
„Oracle Fusion Middleware je také technologie, na které běží služby rodiny Oracle Cloud,“ dodává v této souvislosti Hasan Rizvi, výkonný viceprezident společnosti Oracle pro produkty Fusion Middleware a Java. „Přináší tak novou generaci inovací nejen našim zákazníkům, ale i přímo společnosti Oracle.“
Nejnovější inovace rodiny produktů Oracle Fusion Middleware
-
Oracle WebCenter – aktuální verze byla vydána letos v květnu. Vylepšuje možnosti získávat nové zákazníky a zvyšovat loajalitu ke značce pomocí rozšířených sociálních funkcí a interaktivity.
-
Oracle Data Integration – zde je novinkou produkt Oracle GoldenGate 11g Release 2. Nová verze zvyšuje výkon, spolehlivost i možnosti správy a nabízí řešení pro komplexní integraci dat v reálném čase. Podporuje vysokokapacitní systémy, globální implementace a heterogenní platformy. Vylepšeno je zabezpečení a zachycování dat.
-
Oracle Identity Management — v červenci se platforma dočkala nové verze Oracle Identity Management 11g Release 2. Optimalizuje a zjednodušuje cyklus řízení identit, zvyšuje zabezpečení všech zařízení i zdrojů informací bez ohledu na to, zda jsou umístěny před nebo za firewallem. Produkt nabízí organizacím vyšší zabezpečení při přijetí nových technologií: cloudu, sociální a mobilní infrastruktury. Letošní novinkou je také Oracle Privileged Account Manager určený pro vysoce zabezpečené a přitom jednoduché řízení sdílených účtů, jako je root nebo administrátor databáze. Tyto účty s sebou obvykle přinášejí další zvýšená oprávnění a přístup k vysoce citlivým informacím.
-
Nástroje pro vývojáře – jako novinka, prozatím v podobě předběžné verze (preview), byl na konferenci představen framework Oracle ADF Mobile. Nástroj založený na jazyce Java a standardu HTML5 je určen pro vývoj mobilních aplikací.
-
Oracle WebLogic Server – společnost oznámila zdarma dostupnou vývojářskou licenci na Oracle WebLogic Server. Vývojáři mohou tedy vytvářet příslušné aplikace přímo na svém desktopu a zdarma. Pomocí této licence jsou k dispozici všechny verze Oracle WebLogic Server hostované na síti OTN (Oracle Technology Network).
Ke slovu se dostaly i sociální sítě
Larry Ellison osobně představil na konferenci sadu Oracle Social Relationship Management (SRM). Jde o integrovanou službu, která podnikům umožňuje analyzovat a řídit interakce napříč různými sociálními platformami. Tyto procesy probíhají v reálném čase a poskytují podnikům celkový pohled na chování spotřebitelů. Pomocí Oracle SRM lze sledovat dění v sociálních sítích, zapojit se do něj, vytvořit si nové obchodní příležitosti a napomáhat prodejům.
Sada Oracle Social Relationship Management je integrována s dalšími podnikovými aplikacemi společnosti Oracle včetně Oracle Fusion Marketing, Oracle Fusion Sales Catalog, Oracle ATG Web Commerce a Oracle Enterprise Resource Planning (ERP). Sociální média mohou díky tomu transformovat i další obchodní procesy. Marketingové týmy dokáží pomocí Oracle SRM integrovat sociální média do svých webových stránek a dalších marketingových nástrojů.
Sada Oracle SRM poskytuje komplexní pohled na chování spotřebitelů pomocí následujících komponent:
- Oracle Social Network: Poskytuje zabezpečenou platformu pro spolupráci v reálném čase, která je dostupná uživatelům uvnitř i vně organizace.
- Oracle Social Marketing: Marketingoví specialisté mohou pomocí tohoto nástroje centrálně vytvářet, publikovat, moderovat, řídit, měřit a reportovat kampaně napříč různými sociálními sítěmi a platformami. Nástroj umožňuje publikovat obsah v sociálních sítích, získávat fanoušky a přizpůsobovat vnímání značky konkrétním situacím.
- Oracle Social Engagement & Monitoring Cloud Service: Služba umožňuje organizacím analyzovat interakce v sociálních médiích. Díky tomu lze zlepšit služby zákazníkům, prodejní týmy mohou např. zefektivnit své nabídky. Podniky lépe porozumí svým zákazníkům a díky monitoringu signálů a trendů na sociálních sítích budou moci ihned adekvátně reagovat.
- Oracle Social Sites: Poskytuje komplexní editační nástroje pro dynamický vývoj a publikování sociálních webů. S nástrojem mohou snadno pracovat i uživatelé bez speciálních technických znalostí.
- Oracle Data and Insights. Služba určená pro rostoucí podniky, která poskytuje potřebné informace o externích subjektech (adresáře, analýzy apod.).
„Sociální média mění způsob, jak organizace komunikují se svými partnery, a tím i celé podnikání,” shrnuje Thomas Kurian, výkonný viceprezident pro vývoj produktů ve společnosti Oracle. „Oracle Social Relationship Management umožňuje zákazníkům přijmout tyto změny a integrovat nástroje potřebné pro práci se sociálními sítěmi do svých stávajících aplikací a služeb.”