Co má dnes vlastně dělat šéf IT?

Podniky mohou snadno narazit na problém s kompetencemi a organizací. Technologie dnes nejsou podpůrnou složkou podnikání, ale stojí přímo v jeho základu. Kdo má potom řídit digitální transformaci, šéf IT (CIO), nebo výkonný ředitel (CEO) či vedení firmy jako celek? Nebo ještě někdo jiný?
Lisa Morgan ve svém komentáři na InformationWeek uvedla, že tradičně býval šéf IT prostě odpovědný za to, aby všechno fungovalo. Byl to de facto provozní ředitel pro IT. Měl by být nyní vizionářem a prosazovat nové iniciativy, nebo se držet stávající role? V minulosti se ho ostatní členové vedení ptali nejspíš na to, kolik určitá věc bude stát; technologiím mnohdy příliš nerozuměli, nezajímali se o ně, považovali je podporu byznysu. Teď se to však mění, o cloudu, zákaznické zkušenosti, transformaci a sociálních médiích mluví každý; každý jim také rozumí, nebo si to alespoň myslí.

Lisa Morgan popisuje několik případů souvisejících interakcí – i ve smyslu toho, co by mělo vedení firmy chtít od svého CIO. Jaké může poskytnout specifické znalosti a know-how? Vychází jí, že CIO není odpovědný za návrh samotné digitální transformace (automatizace/robotizace, průmyslu 4.0, IoT, nasazení umělé inteligence, seznam lze dále doplňovat…), protože to je základ samotného podnikání. Tyto věci si může vzít na starost třeba nadšený výkonný ředitel; není ani výjimkou, když firma za tímto účelem vytvoří úplně nový tým, který funguje nezávisle na stávajícím oddělení IT.

CIO tedy nemusí být vizionářem, ale dál se spokojit s víceméně servisní rolí (správce ERP, databází, síťové infrastruktury/hardwaru…), a i zavádění inovací zajišťovat pouze po technické stránce. Nicméně kromě servisní role je dnes také odpovědný za bezpečnost IT a související řízení rizik. Klíčová se pak stává otázka, jakou kontrolu má IT oddělení nad stínovým IT nebo obecně nad aplikacemi poskytovanými zvenku, ve formě cloudu/řízených služeb. CIO má nejen narušením dat předcházet, ale i mít připraveny scénáře pro případ, že už k incidentům dojde, pravidelně tato pravidla aktualizovat, scénáře testovat atd. I když IT oddělení třeba přímo neřídí cloudové CRM, nese přesto zodpovědnost za to, co se v této souvislosti může stát. Má tedy dnes CIO za úkol hlavně prioritizovat možné problémy (odhadovat jejich eventuální škody, přiřazovat jim pravděpodobnosti…. Tak to alespoň vyšlo Lise Morgan, v jejímž článku jsou citování mj. specialisté z EY, Lloyd Research Institute a America’s Advisory Digital Transformation.

K tomu lze nicméně poznamenat, že často existuje i specializovaná funkce CSO, nebo dokonce CISO (informační bezpečnost) a ředitelé pro data (včetně řízení rizik souvisejících s eventuálními úniky, porušením regulací atd.). Také je třeba dodat, že původní komentář je postaven spíše tak, co by měl po IT oddělení chtít CEO. CIO svou roli samozřejmě může vidět jinak, ať už ve stylu, že „tohle není jeho práce“ nebo ve stylu, že „toto mám řídit já, protože v jádru to má IT“.

Exit mobile version