Kamerové řešení Konica Minolta vyvinuté speciálně pro sledování výroby v oblasti automoto dosahují úspěšnosti v odhalování závad až 99 %.
Evropský automobilový sektor hledá příležitosti ke zvýšení své konkurenceschopnosti. Podle zprávy Maria Draghiho jsou řešením aktuálních výzev investice do inovací a digitalizace odvětví. České firmy mohou využít kamerová řešení s technologií EINES, nebo software FORXAI, který pro zákazníky z celého světa vyvíjejí programátoři v brněnském vývojovém centru Konica Minolta.
Společnost EINES
• přední světový dodavatel technologií pro kontrolu kvality výroby v sektoru automotive
• od roku 2020 součástí skupiny Konica Minolta, s níž vyvinula pokročilé řešení vizuální kontroly kvality využívající umělou inteligenci a strojové učení
• od konce roku 2024 poskytuje Konica Minolta technologie na českém trhu
„Nové chytré technologie pod značkou Konica Minolta jsou vhodné nejen pro samotné automobilky, ale i celý jejich dodavatelský řetězec. Jde o komplexní řešení pro kontrolu svárů či mezer, kvality laku karoserií, přítomnosti nezbytných součástek, nebo detekci poškození. Vše lze přitom sledovat buď pomocí speciálního ,inspekčního tunelu‘ přímo během výroby či na jejím konci, nebo formou instalace samostatných kamer s naším videoanalytickým softwarem FORXAI přímo do stávající výrobní linky ,“ řekl Petr Atanasčev, Director Marketing Europe FORXAI/VSS Konica Minolta Europe, a dodal: „Náš software přitom zdaleka přesahuje segment automotive a je vhodný pro kontrolu výroby napříč průmyslovými či logistickými podniky od velkých hráčů až po menší lokální firmy.“
Podle prediktivní analýzy PWC vyvezly v roce 2024 evropské automobilky do Číny poprvé v historii méně aut, než dovezla Čína do EU. Útlum na evropském trhu pak dokládá statistika Evropského sdružení výrobců automobilů z loňského roku, která uvádí meziroční pokles prodejů dvou největších koncernů, Volkswagen a Stellantis, o téměř 15 %, respektive 30 %.
„Čínský dovoz roste díky tamní levné pracovní síle. Evropské značky ale mohou stavět na léty osvědčené kvalitě výroby, kterou mohou díky našim technologiím ještě zvýšit. Úspěšnost v odhalení závad či nepřesností přitom dosahuje až 99 %. Naše technologie přispějí k celkově rychlejší výrobě při současném zvýšení spolehlivosti a kvality produktů. To pomáhá mimo jiné ke snižování nákladů a počtu reklamací,“ upřesnil P. Atanasčev.
Zásadním prvkem technologií EINES je komplexní inspekční tunel. Ten dokáže analyzovat celý povrch karoserie vozu či jednotlivých komponentů bez nutnosti zastavení výrobní linky. V reálném čase pak operátorovi zobrazuje detekované vady včetně určení jejich přesné polohy. Pomocí umělé inteligence a strojového učení dokáže zároveň vyhodnocovat nasbíraná data a díky tomu například určit příčinu nejčastějších závad.
„Tunel je vybaven soustavou kamer a světel, které dokáží vytvořit velmi detailní 3D model auta a provést kontrolu všech možných defektů vč. měření vzdáleností s odchylkou +-0,03 mm. Jde o jednu z nejpokročilejších technologií pro kontrolu kvality, která se v oblasti automoto aktuálně nabízí. Celé zařízení je přitom prostorově nenáročné a jeho instalaci lze provést v řádu jednotek dnů,“ doplnil P. Atanasčev.
Druhou variantou pro sledování kvality výroby jsou jednoúčelové technologie Konica Minolta stavěné na platformě FORXAI Video Vision, které již v Evropě dohlíží mimo jiné na produkci domácích spotřebičů, potravin nebo léků. Toto řešení je oproti technologii EINES cenově dostupnější a má podobu samostatného kamerového modulu nad výrobní linkou nebo speciálního pracovního stolu vybaveného kamerami pro kontrolu daného komponentu. V sektoru auto-moto je vhodné pro dodavatele menších dílů, jako jsou pneumatiky, interiérové prvky nebo části přístrojové desky.