Lépe řečeno v UK – United Kingdom, prostě ve Velké Británii? CzechTrade, organizace působící pod gescí Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, seznámila se svojí pomocí a službami českým i zahraničním podnikům. Seminář byl zaměřen na obchodní příležitosti pro české firmy v oblasti ICT ve Velké Británii ve spolupráci s UK Trade & Investment.
Seminář CzechTrade uvedl Michal Nedělka (michal.nedelka@czechtrade.cz) a seznámil se službami, které poskytuje českým i zahraničním firmám.
Českým firmám má podle Michala Nedělky zájem pomoci všude, kde je přidaná hodnota. Zprostředkovává jim kontakty a obchodní příležitosti a účasti na zahraničních konferencích a veletrzích. Zahraničním firmám CzechTrade opět zprostředkovává kontakty na české dodavatele, kteří jsou schopni vyhovět zejména požadavkům na přidanou hodnotu, s důrazem na kvalitu a cenu.
CzechTrade nabízí i elektronické služby – Czech Business Partner Search, Czech Exporter’s Directory a Businessinfo.cz.
CzechTrade má už 25 zahraničních zastoupení v Evropě, zejména ve státech EU, kromě Portugalska a Řecka, dále tři v Africe, sedm kanceláří ve Spojených státech, kanceláře v Jižní Americe – Kolumbii a Chile, jedenáct kanceláří v Asii včetně Číny, a také v Austrálii.
Zuzana Štěpanovská a Michal Nedělka
Zuzana Štěpanovská (zuzana.stepanovska@ukti-cee.com), investiční poradce UK Trade & Investment (UKTI) uvedla, že Velká Británie je šestá největší ekonomika na světě, s velkým zastoupením odborníků – sedm z deseti evropských univerzit Velké Británii je v první desítce. V inovacích je druhá na světě a v rozvoji byznysu je na desátém místě oproti České republice, která zaujímá na chvostu 75. místo.
V ICT clusteru je v UK pět hlavních lokací na celém území Anglie, Walesu, Skotska i Severního Irska. Například pro firmy, které hodlají zaměstnávat místní lidi, je vhodné založit pobočku kvůli mzdovým průměrům jihovýchodně nebo severně od Londýna.
Terry Mankertz, UK ICT Sector Landscape, senior Sector Lead – Software, Creative & Media and Education hovořil o UK ICT Landscape and Opprotunities a o možnostech sdílení fondů. Celkový obrat ICT v UK je odhadován na 190 miliard liber, nejsilnější zastoupení v softwaru a IT službách, cloud computingu a datových centrech, Big Data a mobilním obsahu – v tomto ohledu zaujímá dokonce přední místo na světě. Mezi hlavní clustery UK v ICT patří Tech City (Londýn), Cambridge, Brighton, Thames Valley (software), Bristol (animace), Manchester a Liverpool – media, animace a aplikace, Glasgow – software & gaming, a další. Zejména Londýn je díky světových přítomnosti společností, kde mezi hlavní patří Microsoft, Intel, Amazon, Cisco a Google magnetem pro podnikatele, korporace, venture capital a talenty. Cluster Manchesteru a Leedsu je v ICT silný v oblasti vysílání, animacích, oborových agenturách, digitálním zdravotnictví a e-commerce Belfast v Severním Irsku je zase silný v oblasti kybernetické bezpečnosti, vývoji softwaru a integraci, v mobilním computingu a telekomunikacích. Ve všech těchto oblastech hledá Velká Británie pro ICT talenty a je schopna pomoci i fondy k tomu vytvořenými. Například daňově velmi zohledňuje firmy, které přihlásí svoje patenty ze zdejšího výzkumu a vývoje.
Terry Mankertz
Velkou část své přednášky věnoval Terry Mankertz otázce fondů. Neopomněl ani varovat před „zabijáky“ SME – malých a středně velkých podniků v UK, které zde způsobuje, stručně řečeno, velmi silné a konkurenční prostředí ICT.
Filip Franek, Senior Consultant a obchodní poradce z Britské obchodní komory představil její činnost a možnosti spolupráce britských a českých firem.
Stephen Ridgway, rovněž Senior Consultant a obchodní poradce z Britské obchodní komory, hovořil o interkulturních aspektech česko-britského obchodního jednání.
Zuzana Štěpanovská na závěr sdělila, jak může UKTI pomoci při vzájemném obchodování a vstupu na tento rozvinutý trh.
Setkání se zúčastnilo okolo dvaceti zástupců českých firem a několik novinářů.
Pro a proti v praxi
Vít Horký, výkonný ředitel a spoluzakladatel Brand Embassy (www.brandembassy.com), pohovořil o příkladech, jak se v ICT uplatnit v praxi – například s mobilními aplikacemi, které mohou pomoci v péči o zákazníky. Zejména tam, kde očekávají rychlou pomoc. Služby zákazníkům se podle něj staly záležitostí sociální, lépe řečeno sociálních sítí, kde se zákazníci se svými potížemi svěřují. Mezi klienty Brand Embassy proto patří telekomunikační operátoři (O2, Vodafone, T-Mobile, Telenor), banky (Société Generale, GE Monney, ING Bank), ale také výrobci ICT (Lenovo apod.). Podle Víta Horkého by neměl startup z regionu střední a východní Evropy začínat zrovna v UK, právě pro vysoce konkurenční prostředí (http://bit.ly/uk-incorporation). Pozitivními faktory jsou podle něj pozitivními faktory v UK důvěryhodné prostředí zákonů a daní, nízké počáteční náklady na založení firmy, vnímání brandů a podpora vlády. Negativními jsou vysoké poplatky za právní a účetní služby, počáteční časové zatížení (čas znamená velmi mnoho peněz) a možné zklamání z nevnímání identity firmy.