Čeští eM Client úspěšně konkurují Outlooku

Desktopovou e-mailovou aplikaci eM Client, kterou používá 1,4 milionu lidí, už 10 let vyvíjí český tým vedený Michal Bürgerem, s nímž jsme si povídali o historii, současnosti i plánech do budoucna. Aktuálně přichází na trh eM Client 7.1, který usnadňuje používání PGP a v řadě oblastí dokáže překonat konkurenty typu Microsoft Outlook. Software přitom nepoužívají jen malé firmy či domácí uživatelé, ale i velké korporace jako Toyota, DPD či Avis.

Jste na trhu už 10 let, jak jste začínali?

Na počátku byla vůle udělat nějaký společný projekt mě a Jardy Javornického, který měl v tu dobu firmu, která prodávala (a stále prodává) český mailserver IceWarp. Byla zde díra na trhu, kdy neexistoval žádný rozumný desktopový software, který by byl schopen konkurovat Outlooku, obzvlášť ve firmách. Tak jsme se do toho společně s mladými a talentovanými programátory Liborem Grafnetrem a Filipem Navarou pustili. Naše původní představa byla, že plnohodnotnou konkurenci k Outlooku dáme dohromady za 2 roky. To se brzy ukázalo jako poněkud bláhová představa a trvalo to o nějaký rok déle. Nyní jsme přesvědčeni, že jsme této mety dosáhli a eM Client je už v mnoha ohledech lepším řešením než MS Outlook.

Co vás přivedlo k vývoji desktopového e-mailového klienta?

Před 10 lety byla samozřejmě situace v cloudových službách poněkud jiná. Nicméně my jsme stále přesvědčeni, že desktopový software má co nabídnout a výhody oproti webovým aplikacím jsou pro mnoho zákazníků stěžejní. eM Client se snaží maximálně využívat obou světů. Rychlost běhu a odezvy, provázanost se systémem (drag and drop, schránka, asociace apod.), offline přístup k datům, pokročilejší funkce si bere z desktopového světa a podporu cloudových služeb různých dodavatelů, podporu různých online služeb (rychlý překlad, internetové kalendáře, předpověď počasí), centrální správu nastavení a snadné nasazení u větších instalací si bere ze světa cloudu.

Michal Bürger, eM Client

Jak vidíte svoji budoucnost?

Naše vize je nabídnout software, který je radost používat pro jeho jednoduchost a zároveň komplexní funkcionalitu (umění je dosáhnout toho, aby tyto 2 věci nešly proti sobě), a který lidem i firmám maximálně usnadňuje komunikaci různými kanály tak, že nemusí řešit, který dodavatel nebo technologie je v pozadí.

Označili byste sami sebe po 10 letech ještě za startup?

Určitě. Přestože eM Clienta vyvíjíme už nějaký ten rok, firma zůstává efektivní, se startupovou kulturou, kde každý může přijít s jakýmkoliv nápadem a korporátní nešvary se u nás netrpí. To nám umožňuje reagovat pružně na požadavky našich uživatelů a neustrnout v bludu vlastní dokonalosti.

Spatřujete výhody v tom, být česká firma?

Česko je určitě dobrá lokalita pro startup. Je to dané kvalitními vývojáři, rozumnou IT infrastrukturou, a přitom poměrně nízkými náklady, zejména ve srovnání s USA. Samozřejmě některé věci lépe a rychleji domluvíte v Kalifornii, zejména co se týká investic. Nicméně s dobrým produktem nepředstavují Čechy žádné zásadní omezení. Dokonce například v Německu v poslední době slýcháme úlevu a radost, když vyjde najevo, že jsme z ČR, nikoliv z USA.
Americké firmy jsou u sousedů často vnímané jako ty, které bez uzardění prodají vaše data americké vládě a dalším organizacím.

Jak vychází eM Client z porovnání s alternativami, jako jsou Outlook, Thunderbird, Windows Live Mail a podobně?

eM Client se zaměřuje na to, aby byl rychlý, přehledný, jednoduchý na ovládání a zároveň pokročilejším uživatelům nabídl všechny požadované funkce v souladu s naší vizí.
Nikde si nenastavíte svůj účet rychleji, nikde si jednodušeji nenaimportujete data z jiných aplikací a nikde nedostanete podporu pro takovou šíři technologií a funkcí.

eM Client je univerzální řešení, ať máte svoje data u Microsoftu, Googlu, Applu nebo jakékoliv další firmy. S Outlookem je například synchronizace s Gmailem nebo iCloudem poměrně problematická a omezená. My jsme jediní na trhu, kteří podporují všechny technologie napříč serverovými platformami. Mimo IMAP a POP3 protokolů podporujeme i Exchange, Gmail a AirSync (Hotmail) pro e-maily, tak i například otevřené standardy CalDAV a CardDAV pro sdílené kalendáře a kontakty nebo XMPP pro chat. Nikdo vám větší technologickou šíři neposkytne.

Windows Live Mail již není podporovaný, Thunderbird není podporovaný ani vyvíjený. Existuje několik novějších alternativ, ale u všech platí, že v objemu funkcí, zejména pro firmy, je eM Client poráží. Je to vidět i u většiny srovnávacích recenzí.

Proti Outlooku se vymezujeme zejména rychlostí, stabilitou, podporou otevřených standardů a v neposlední řadě pochopitelně cenou, která je pro firemní uživatele výrazně nižší a pro domácí uživatele, kteří nepotřebují víc než 2 účty, dokonce nulová.

A jak se vidíte v konkurenci webmailů?

Webmaily urazily za posledních pár let velkou cestu vpřed a jsou určitě zajímavou alternativou k tradičním aplikacím. Nicméně uživatelského pohodlí desktopové aplikace stále ještě nedosahují. Začíná to offline přístupem k datům, pokračuje provázáním se systémem (asociace, drag and drop, schránka, notifikace) a končí rychlostí odezvy a pokročilejšími funkcemi.

eM Client také plně podporuje dotyková zařízení (tablety, 2 in 1 zařízení apod.) včetně podpory gest, což jsem v této podobě u webmailu ještě neviděl.

Často se stává, že vedení firmy rozhodne o kompletním přechodu k webmailu a pak se pod tlakem zaměstnanců vrací k používání desktopové aplikace, protože jsou na to uživatelé zvyklí a jsou v tom modelu jednoduše produktivnější.

Můžete přiblížit uživatelskou a vývojovou základnu eM Clienta a jeho pozici na trhu?

Uživatelů máme aktuálně okolo 1.4 miliónu, z čehož je řádově 300 000 platících (včetně firemních zákazníků). eM Client tým tvoří aktuálně 16 lidí a aktuálně se rozrůstáme a hledáme nové lidi do týmu.

Kdo patří mezi uživatele eM Clienta?

Velkou část naší uživatelské základny samozřejmě tvoří domácí uživatelé s free licencí. Z těch platících jsou to jednotliví uživatelé asi ze 70 %, zbytek tvoří firmy. Často jsou to menší firmy, máme ale i opravdu velké instalace s tisíci uživateli (například Toyota, DPD, Avis, několik velkých bank a pojišťoven v Turecku, Indii a Indonésii a například Brano nebo Mafra v ČR).

Máte i bezplatnou verzi, jak tito uživatelé zapadají do vaší strategie?

Free uživatelé jsou pro nás velmi důležití. Tvoří komunitu, pomáhají nám s dalším směřováním aplikace, testováním nebo třeba lokalizací. Samozřejmě část se nám jich daří postupně převádět na placenou verzi. Často se stává, že by vlastně placenou licenci ani nepotřebovali, ale zakoupí si ji kvůli dobrým zkušenostem z dlouhodobého používání. To je vždycky příjemná zpráva.

Co je podle vás hlavními e-mailovými trendy současnosti?

Nyní je velkým tématem bezpečnost a šifrování dat. Vzhledem ke všem skandálům s únikem informací, špehováním úřadů atd. v poslední době toto téma internetem rezonuje. V tomto směru jsme s nyní vydávanou verzí eM Client 7.1 uživatelům připravili podporu velmi snadno nastavitelného šifrování a podepisování zpráv pomocí technologií z rodiny PGP. Problémem šifrování e-mailů byla dosud velmi obtížná dostupnost dostatečně jednoduchých, a přitom bezpečných řešení. Málokterý uživatel bez Matfyzu byl schopen šifrování nastavit (ať už pomocí PGP nebo S/MIME technologie). Toto se snažíme v nové verzi eM Clienta změnit a umožnit i méně zdatným uživatelům využívat šifrování, které si nastaví pomocí několika málo kliků a bez nutnosti ověřovat svoji identitu u úřadů nebo certifikačních autorit.

Mezi další trendy určitě patří snaha přiblížit e-mail více chatové komunikace. Jdeme v tomto směru cestou e-mailových konverzací a do budoucna určitě máme v tomto směrů několik dalších nápadů.

Kam e-mail směřuje a jakou budoucnost plánujete pro eM Clienta?

E-mailová komunikace tu s námi bude jistě ještě dlouho. Tak jako s e-mailem nezmizela tradiční pošta, tak s novými chatovacími a dalšími komunikačními službami nezmizí e-mail. Jen se pravděpodobně bude jeho použití více a více posouvat směrem k oficiálnější elektronické komunikaci typicky mezi firmami nebo mezi zákazníkem a firmou. Zároveň bude probíhat konvergence mezi klasickým e-mailem a právě chatovými službami, tak aby zákazník rozdíl mezi oběma technologiemi vnímal co možná nejméně. U toho všeho určitě chceme s eM Clientem být. Stejně tak jako u rozvoje dalších možností zvyšování produktivity nejen v oblasti e-mailů, ale i celkové organizaci času a komunikace našich uživatelů. Sledujeme vývoj jednotlivých technologií a pokud budou z našeho pohledu zajímavé, tak je budeme v eM Clientovi integrovat, tak aby uživatelům stačilo jedno rozhraní pro co možná nejširší škálu jejich komunikačních potřeb. V tomto dokážeme být velmi flexibilní. Také pečlivě sledujeme trendy ve vývoji umělé inteligence a možnosti, které by to softwaru našeho typu mohlo přinést.

Exit mobile version