Pro spoustu IT firem dodávajících primárně do podnikové sféry je výrobní sektor klíčovým oborem, ve kterém někteří generují většinu svého obratu. Jakou mají tito dodavatelé strategii a s čím slaví úspěchy a naplňují očekávání svých zákazníků?
TD-IS se snaží být partnerem výrobních firem, rozumět jejich potřebám a nabídnout jim komplexní řešení. Od vývoje a konstrukce, přes obchod, výrobu, sledování výrobku až po jeho likvidaci, zajištění souladu, ochranu duševního vlastnictví (IP) a procesy podporující inovace. „Z našich zákazníků je více než 90 % z výrobní sféry, obratově je to ale téměř 100 %. Výroba je naše parketa. Od doby, kdy jsme zařadili do portfolia nabízených produktů a služeb Autodesk, jsme schopní pokrýt převážnou většinu procesů průmyslového podniku,“ přibližuje Lenka Medková z TD-IS.
Komix výrobním podnikům pomáhá s orientací v datech, která mají k dispozici. Dokáží propojit ekonomická data s daty z výrobních systémů, ze skladů, z technologických čidel a dávat je do souvislostí. Připravují prý řešení tak, aby s nimi mohli pracovat běžní uživatelé, aniž by nutně potřebovali podporu ze strany IT oddělení. „Oblast BI pro nás představuje celkem přibližně pětinu tržeb, ovšem růstový potenciál je vysoký,“ říká Tomáš Rutrle z Komixu.
Karat se svým softwarem nabízí podporu ve výrobním procesu, počínaje podporou technologie (TPV), předvýrobní a výrobní dokumentací (CAD/CAM), plánováním a řízením výroby, podporou terminálů ve výrobních procesech, podporou optimalizace dělení materiálu nebo řízení skladových zásob (WMS) a konče napojením na MESS systémy či jiné systémy třetích stran. „Výrobní sektor patří mezi naše strategické obchodní segmenty. Za poslední dva roky tvořily výrobní organizace řádově 80 % obratu všech nově získaných zákazníků,“ tvrdí Daniel Holec z Karat Software.
IBM staví na šíři produktů a služeb, a to jak vlastními specialisty, tak prostřednictvím sítě autorizovaných obchodních partnerů. Zaměření na analytiku je doplněno v mnoha případech o bezpečnost, ta je další výzvou, kterou zákaznicí IBM intenzivně řeší. Analytické nástroje Cognos nebo Watson lze prý použít například jak na finanční výkazy, tak i na výrobu, stejně tak nástroje SPSS. „V současné době je výroba sektorem, který je třetím nejvýznamnějším a příjmy z něho mají tendenci kontinuálně růst. Souvisí to zejména se zvyšující se poptávkou po analytických a prediktivních nástrojích,“ poukazuje Roman Hlaváč z IBM.
„Stěžejní je pro nás nasazení ERP systému a rozvoj úprav, plus následný servis a podpora zákazníků,“ tvrdí Jan Dubec z Fugasoftu, který je partnerem J.K.R. pro oblast výroby. Hlavní konkurenční výhodou je podle něj snadná customizace pomocí tzv. prvků uživatelské volnosti (zkr. PUV), která umožňuje vyřešit většinu nestandardních požadavků zákazníka, které jsou mnohdy protichůdné k požadavkům jiných zákazníků, a které by jinak nebylo možné standardními funkcemi výrobního modulu v ERP systému uspokojit.
IFS se zaměřuje především na komplexnější typy výrob, kde své znalosti může nejvíce uplatnit, což je například projektově řízená výroba. „Výroba je pro nás nejdůležitější segment a tvoří majoritní část příjmů, máme v něm dlouholeté zkušenosti a tým odborníků,“ prohlašuje Pavel Bláhovec z IFS Czech.
DC Concept ve svém ERP softwaru, prý jako jeden z mála produktů na českém a slovenském trhu s ERP systémy zabudováno internetový obchod, projektové i procesní řízení a docházkový systém. „Z výrobního sektoru máme skoro 50 procent zákazníků,“ říká Martin Bubeníček z firmy DC Concept.
V Controlu mají za to, že jejich největší předností je opravdu funkční výrobní řešení. Jsou tak prý schopni uspokojit požadavky zákazníků a také oslovit firmy se specifickou výrobou a nabídnout jim již ověřené řešení. „Výrobní sektor je pro nás stěžejní. Z celkových 195 implementací se výrobní podniky na tomto čísle podílejí 77 %. Jedná se především o strojírenské podniky,“ tvrdí Pavel Kačala ze společnosti Control.
Cílem Algotechu je dodávat špičková oborová řešení pro lokální trh. Světoví výrobci ICT produktů podle Algotechu investují miliardy dolarů do všech možných novinek a vylepšení, je ale prý důležité najít ideální řešení pro potřeby zákazníka, kde se občas musí skloubit více faktorů. „Výrobní sektor pro nás tvoří minimálně třetinu obratu společnosti. Přesné procento se mění dle aktuálních projektů, v posledních obdobích procento narůstá,“ říká Roman Kopecký z Algotechu.
Dlouhodobým cílem Asseco Solutions prý je nesoustřeďovat se pouze na dodávku softwaru. „Ve spolupráci s odběratelem vždy směřujeme k tomu, abychom realizovali přínosné celkové řešení pro všechny části podniku,“ říká Jan Mlejnský z Asseco Solutions. Firma se také údajně u jednotlivých partnerů snaží výsledky průkazně kvantifikovat.
Strategií společnosti Altus software je nabídnout komplexní řešení pro výrobní společnosti – výrobní modul propojený s veškerou obchodní, skladovou a ekonomickou agendou. „Výrobní sektor je dle našeho názoru dynamicky rostoucí oblastí,“ sděluje Klára Cerovská z firmy Altus software.
„Výrobní firmy tvoří podstatnou část našeho zákaznického portfolia,“ říká Martin Jirmann z Abra Software. Firma prý staví na úzké integraci výroby v rámci svého ERP.
Také pro Berghof je výrobní segment důležitý. „Představuje více než 90% obratu,“ prohlašuje Milan Hruška z Berghof Systems. Zásadním faktem podle něj je, že jejich softwarové nástroje pro podporu dosahování podnikových cílů generují měřitelné efekty dlouhodobě.
Mohlo by vás zajímat: